کمیسیون اروپا در بیانیه‌ای پیشنهادهایی به منظور ایجاد اصلاحات در سازمان تجارت جهانی مطرح کرد.

کمیسیون اروپا: سازمان تجارت جهانی در شدیدترین بحران تاریخ خود قرار داردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، کمیسیون اروپا روز سه‌شنبه اعلام کرد به منظور مقابله با نوسانات بازار، در ایجاد اصلاحات در سازمان تجارت جهانی همکاری خواهد کرد. این خبر یک روز پس از آن منتشر شده است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، تعرفه‌های گمرکی بر 200 میلیارد دلار کالای وارداتی از چین وضع کرد و خشم پکن و بروکسل را برانگیخت.

کمیسیون اروپا همچنین بار دیگر بر حمایت خود از سازمان تجارت جهانی به عنوان یک بنیاد تجاری چندجانبه تاکید و درخواست خود برای به روز رسانی‌ قوانین تجارت بین‌المللی را بیان کرد.

سسیلیا مالمستروم، مسئول ارشد تجارت اتحادیه اروپا، در یک کنفرانس خبری اعلام کرد: «اکنون نظام سازمان تجارت جهانی به آرامی به پایان عمر خود نزدیک می‌شود. می‌توان گفت اکنون این نهاد در عمیق‌ترین بحران تاریخ خود قرار گرفته است.»

وی افزود: «اعضای اصلی سازمان از این نظام پشتیبانی نمی‌کنند، بلکه در حال انجام اقدامات یکجانبه هستند که متاسفانه می‌دانیم نتیجه آن چه خواهد شد.»

مالمستروم همچنین گفت این نظام تجاری چندجانبه، طی دهه‌ها چارچوبی قابل پیش‌بینی و با ثبات را برای شرکت‌ها ایجاد کرده بود. وی تاکید کرد: «وجود سازمان تجارت جهانی برای حصول اطمینان از تجارت باز، منصفانه و قانون‌‎مند ضروری است.»

با این حال، وی گفت سازمان تجارت جهانی در تطبیق خود به اقتصاد جهانی موفق نبوده است. مالمستروم گفت: «جهان تغییر کرده است، اما سازمان تجارت جهانی، خیر.»

او در ادامه ضمن درخواست از اتحادیه اروپا برای ایفای نقشی پررنگ‌تر در راستای ایجاد اصلاحات در این نهاد، افزود: «اکنون زمان آن رسیده است که به این نظام توانایی رسیدگی به چالش‌های اقتصاد جهانی امروز را ببخشیم و بار دیگر آن را برای همه قابل استفاده کنیم.»

کمیسیون اروپا در بیانیه خود، 3 مورد از اصلاحات لازم در سازمان تجارت جهانی را پیشنهاد کرده است. قانون‌گذاری و اتخاذ رویکردهای توسعه جدید، شفافیت بیشتر و به روز رسانی نحوه رسیدگی به مناقشات در میان این سه مورد قرار دارند.

دونالد ترامپ از قدرت قضات سازمان تجارت جهانی انتقاد و چین را به انجام اقدامات تجاری «غیرمنصفانه» متهم کرده است. رئیس جمهور آمریکا همچنین در هفته‌های گذشته تهدید کرد از سازمان تجارت جهانی خارج خواهد شد. آمریکا در سال 1994، به عضویت سازمان تجارت جهانی درآمد و به این صورت، این سازمان جایگزین «توافق عمومی تعرفه و تجارت» (تهیه شده در سال 1948 میلادی) شد.

با وجود این، مالمستروم از پکن نیز درخواست کرد برای ایجاد اصلاحات در سازمان تجارت جهانی تلاش کند.

جنگ تجاری یک جانبه دونالد ترامپ، تجارت بین‌المللی را دچار آشوب کرده و بسیاری از مقامات بلندپایه تجاری کشورها را مجاب به یافتن راهکاری برای حل آن کرده است. اعضای سازمان تجارت جهانی در روزهای آینده و پیش از تشکیل جلسه در اتاوای کانادا، برای بررسی پیشنهادات دیگر نشستی برگزار خواهند کرد.

سفیر آرژانتین در چین روز شنبه در نشست سازمان تجارت جهانی در بوئنوس آیرس گفت وزرای دارایی و تجارت عضو این سازمان برای ایجاد اصلاحات در آن، به توافق کامل رسیده اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار