کارشناس سیاست خارجی گفت: حضور حلبوسی و عبدالمهدی در سیاست عراق، نویدبخش روزهای بهتر در روابطمان با عراق است.

تحولات سیاسی جدید عراق فضای منطقه را به سمت ثبات می‌بردلاسجردی کارشناس سیاست خارجی در گفت وگو با خبرنگار  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ، درباره تاثیر روی کار آمدن حلبوسی به عنوان رئیس جدید پارلمان و عبدالمهدی نخست وزیر احتمالی عراق، گفت: به طور حتم تعیین تکلیف هیئت اجرایی و مسئولان‌ بغداد می‌تواند اولین تأثیر را بر خود عراق داشته باشد تا هرچه سریعتر از این حالت سردرگمی‌ و وضعیت مبهم خارج شوند.

وی افزود: حلبوسی رئیس جدید پارلمان عراق و عبدالمهدی کاندیدای پست نخست وزیری این کشور که گفته می‌شود شانس بسیاری برای تصدص این پست دارد، از چهره‌های متعادل و شناخته شده گروه‌های سیاسی هستند و این متعادل بودن در اعلام مواضعی که حلبوسی در بحث رابطه با ایران، مسائل منطقه داشته و همچنین در نوع نگاه مدیریتی وی در پارلمان کاملا به چشم می‌خورد.

این کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: عبدالمهدی هم از اعضای برجسته مجلس اعلاست و سابقه مقاومت در حکومت عراق را دارد، به نظر می‌رسد روی کار آمدن این افراد، ثبات و آرامش نسبی در این کشور ایجاد خواهد کرد که در این صورت از سردرگمی‌ها و اعتراضات در داخل عراق کاسته خواهد شد.

وی ادامه داد: کاهش تنش‌ها و اعتراضات در عراق باعث تقویت ارتباط بغداد با کشورمان به عنوان یکی از همسایه‌های پر تعامل می‌شود، علاوه براین شاهد بودیم که آمریکایی‌ها برای مداخله در انتخابات عراق و حمایت از العبادی تلاش زیادی کردند که با ورود مرجعیت فضا تغییر کرد و ناکام ماندند.

این کارشناس سیاست خارجی با اشاره به اینکه محمد حلبوسی و عادل عبدالمهدی از چهره‌های شناخته شده، مجرب و مورد حمایت مرجعیت هستند، گفت: حضور این دو فرد در سیاست عراق، نویدبخش آن است که روز‌های بهتر و آرام‌تری را در روابطمان با عراق شاهد خواهیم بود و به طور حتم انتخاب این دو می‌تواند فضای منطقه را هم نه به نفع ما بلکه به سمت آرامش، ثبات و همکاری‌های متقابل پیش ببرد.

لاسجردی درباره خط فکری و رویکرد عبدالمهدی نخست وزیر احتمالی عراق اظهار کرد: عبدالمهدی جزء چهره‌های مجلس اعلا و از جریان فراکسیون اکثریت شیعی عراق بوده و مسئولیت وزارت دارایی را در دولت مالکی بر عهده داشته است، او پیش از آن هم معاون نخست وزیر این کشور بوده و به عنوان چهره‌های نزدیک به مرجعیت و مورد توافق و اطمینان بسیاری از جریان‌های سیاسی شیعه، سنی و کُرد شناخته می‌شده است.

وی افزود: در حال حاضر بیشتر گروه‌ها و احزاب در عراق با نخست وزیری عبدالمهدی موافق هستند و این نشان می‌دهد که اجماع بسیار بزرگ و مؤثری در نخست وزیری او شکل گرفته است و این می‌تواند به حل مشکلات در عراق کمک کند.

این کارشناس سیاست خارجی درباره روند تدوین قانون اساسی در سوریه بیان کرد: بحث تدوین قانون اساسی برای سوریه از مدتها پیش در مذاکرات وین، سوچی و آستانه مطرح شده است. مهمترین نکته‌ای که در حال حاضر در رابطه با بحث تدوین قانون اساسی وجود دارد مربوط به روندهای سیاسی مانند تقسیم قدرت و شاکله آن در داخل سیستم سیاسی و در حوزه‌های مرتبط با جایگاه‌ها و حدود اختیارات می‌شود که به نظر می‌رسد تا اندازه‌ای محل اختلاف است.

لاسجردی در ادامه با اشاره به نگاه مبتنی بر قدرت نظامی حزب بعث، تصریح کرد: این بحث می‌تواند مورد توجه باشد که مدل آینده تحولات سیاسی به‌ویژه در حوزه قدرت در سوریه چیزی غیر از تفکرات حزب بعث خواهد بود و اصلاحاتی صورت خواهد گرفت.

وی درخصوص موضوع ادلب و خروج معارضین از خاک سوریه گفت: قسمت اعظم تحولات سوریه حداقل در دو ماه گذشته مربوط به ادلب است. به این دلیل که در حال حاضر این استان به عنوان مرکز تجمع گروه‌های تروریستی مورد حمایت آمریکا و جریان عربی است و اصرار دارند که در گام اول تعرضی به آنها نشود و دوم اینکه تروریست‌ها را در این منطقه نگه دارند تا در صورت نیاز از آنها استفاده کنند؛ بنابراین موضوعات مربوط به حمله شیمیایی دولت، همچنین حمله نظامی و صف آرایی میان روسیه، آمریکا و کشور‌های اروپایی مبتنی بر این جریان است که آمریکایی‌ها سعی دارند تروریست‌ها را در این منطقه حفظ کرده تا از آنها به عنوان بازویی در تحولات سوریه استفاده کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سیاسی ، عراق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار