مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان گفت : در مجموع محصولات باغی استان 78 هزار و752 هکتار با تولید 552 هزارتن و ارزش ریالی 27 هزار و600 میلیارد ریال برآورد می گردد.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،پنجمین جلسه کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست  اتاق بازرگانی اصفهان به منظور  بررسی اقدامات انجام شده در تولید نهال گواهی شده و تولید به روش (عملیات خوب کشاورزی )GAP با حضور معاون باغبانی و کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی در تالار هیات نمایندگان اتاق اصفهان برگزار شد.

 احمد رضا رئیس‌زاده مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان در این جلسه با اشاره به تولید نهال شناسه دار در استان گفت : باغ مادری با هدف تامین و تدارک نهال مورد نیاز استان و سایر استان ها از سال  86 با سرمایه گذاری بخش خصوصی راه اندازی شده است و هر ساله نهال بادام ، هلو ، زردالو ،گیلاس و آلو  با استفاده از شیوه های نوین تکثیر و در اختیار کشاورزان قرار می دهد.

تعدد باغ های مادری  به تنوع ژنتیکی در تولید محصولات باغی کمک می کند

وی تصریح کرد : این نهال ها گواهی شده و دارای اصالت وخلوص ژنتیکی است و عاری از عوامل بیماری زاست .

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان افزود : تعدد این باغ های مادری می تواند به تنوع ژنتیکی در تولید محصولات و استفاده از نهال سالم و اصیل کمک کند.

رییس زاده ویژگی نهال گواهی شده را  اصالت و خلوص ژنتيكي،سلامت و عاري بودن از عوامل بيماري زا،استاندارد و مشخصات ظاهري مناسب سازگاري با شرايط منطقه برشمرد.

وی افزود : در مجموع محصولات باغی کل استان 78 هزار و752 هکتار با تولید 552  هزارتن و ارزش ریالی 27 هزار و600 میلیارد ریال برآورد می گردد.

کیفیت نهال  مهمترین نهاده بخش باغبانی است

مجید جبل عاملی نایب رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازگانی اصفهان هم در این جلسه گفت : در کشورهای دارای صنعت باغبانی پیشرفته نظام گواهی نهال از جایگاه ویژه ای برخوردارست .این نظام تضمین کیفیت نهال یعنی مهمترین نهاده بخش باغبانی را تحت پوشش قرار می دهد.

وی افزود : در این فرایند مواد اولیه تکثیری برای تولید نهال از لحاظ اصالت ژنتیکی کاملا تثبیت شده و از نظر سلامت عاری از هر گونه بیماری خطرناک است .

نایب رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازگانی اصفهان در بخش دیگری از سخنان خود گفت : برای احداث باغ مادری درختان میوه ، تهیه و تامین مواد گیاهی سالم و اصیل از اهمیت برخوردار است و کمیسیون کشاورزی آماده همکاری با تشکل های کشاورزی استان برای فرهنگسازی استفاده از این قبیل نهال است

در سال 96 تعداد 1.3 میلیون پیوندک در استان اصفهان تولید شده است

اصغر محسن زاده کرمانی  معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز در این جلسه از اجرای طرح محصولات گواهی شده با استفاده از نهال و پیوندک سالم در استان خبرداد وگفت : نخستین باغ مادری با هدف تولید نهال ، پیوندک و پایه سالم  در استان اصفهان راه اندازی شده است.

وی اظهار داشت : در سال 96 تعداد 1.3 میلیون پیوندک در استان اصفهان تولید و بیش از 30 درصد آن در استان توزیع و مصرف شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان از برخورد سازمان جهاد کشاورزی با تولیدکنندگان و توزیع کنندگان غیرمجاز نهال و پیوندک خبرداد وگفت : 60  مرکز عرضه نهال  غیرمجاز بازرسی و با عرضه کنندگان برخورد قانونی شد.

محسن زاده کرمانی در ادامه تولید محصولات سالم عاری از نیترات و فلزات سنگین در دستور کار سازمان جهادکشاورزی عنوان کرد.

تولید محصولات کشاورزی به روش  GAP مرحله اول پیاز

مسایلی کارشناس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در این جلسه گفت :  محصول سالم محصولی است که عاری از عناصر و ترکیبات سمی و آلاینده ویا با رعایت حداکثر باقی مانده مجاز   MRLsتولید شده باشد. این تولید می تواند براساس دستورالعمل هایی از جمله GAPها (GOOD AGRICULTURAL PRACTICES))باشد.

وی تصریح کرد:محصول ارگانیک یا کشاورزی زیستی که نتیجه اعمال دستورالعمل ها وروش هایی است که به تولید محصولی عاری از عناصر وترکیبات سمی والاینده منجر می شود. به طوریکه تمام شرایط زیست محیطی را رعایت کرده باشد .

وی افزود : محصول طبیعی عاری از بقایای مواد شیمیایی بوده و حاصل تولید در مناطق طبیعی ودست نخورده است.

کارشناس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تاکید کرد : استفاده بي رويه از كودهاي شيميايي و سموم دفع آفات در كشور و باقي ماندن اين تركيبات در محصولات سبب شده است تا يكي از اصلي ترين راهبردهاي مهم توسعه كشاورزي در كشور در وهله اول افزايش سطح سلامت جامعه با اولويت تولید محصول سالم باشد.

 مسایلی  تصریح کرد : هدف نهايي اجراي برنامه توليد سالم در كشور سوق دادن داوطلبانه كشاورزان به سمت توليد محصول سالم با استفاده ازامكانات غير دولتي است به نحوي كه برنامه بطور داوطلبانه ادامه يافته و كشاورزان به اين باور برسند كه به منظور ايجاد اطمينان خاطر در بين مصرف گنندگان بايد به توليد محصول سالم روي آورده و به عرضه آن در بازار بپردازند.

در این جلسه احمدرضا همتی عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان ایجاد انگیزه و مشوق برای کشاورزان استان برای استفاده از نهال های باغ مادری را خواستار شد.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.