رئیس اتاق بازرگانی فارس گفت: دولت نرخ ارز را آزاد و یکسان کند تا به راحتی در بازار خرید و فروش انجام شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ جمال رازقی رئیس اتاق بازرگانی استان فارس در نشست خبری با عنوان چالش‌های فضای کسب و کار، با توجه به التهاب اقتصادی، گفت: به دلیل کاهش ارزش ریالی دچار پارادوکس عجیب و غریبی شدیم و قیمت کالا‌های مصرفی به شدت افزایش پیدا کرده است و این موضوع موجب مشکلاتی برای حقوق بگیران و واحد‌های تولیدی شده است.

وی افزود: ۲ عامل اصلی ضربه به اقتصاد کشور، کاهش تولید و افرایش قیمت است.

رازقی ادامه داد: افزایش نرخ ارز باعث فساد شده و رانت خواری را تشکیل می‌دهد.

وی اظهار داشت: آنقدری که سیاستگذار در بوجود آوردن بحران فعلی نقش دارد، ترامپ و آمریکا نقش کم رنگ تری دارند.

رئیس اتاق بازرگانی فارس تصریح کرد: مواد اولیه با نرخ روز ارز محاسبه شود و کالای اساسی نیز با نرخ آزاد وارد شود.

رازقی افزود: در این وضعیت واحد‌های کوچک و متوسط و اغشار حقوق بگیر ثابت دچار مشکل می‌شوند، اما با آزاد کردن نرخ ارز شاهد کاهش قیمت خواهیم بود.

وی ادامه داد: امروز بیمارستان‌ها دفترچه بیمه را قبول نمی‌کنند به دلیل اینکه بیمه پول نمی‌دهد، اما با انجام این روش دولت می‌تواند مشکلات را برطرف کنند.

رئیس اتاق بازرگانی فارس یادآور شد: بن کالا نیز فساد به همراه خواهد داشت و تنها راه شارژ کردن کارت‌ها برای خرید است.

رازقی تاکید کرد: متوقف کردن بدهی واحد‌های تولیدی به سیستم بانکی برای یک دوره یکساله نیز راه جبران مشکلات برای واحد‌های تولیدی است.

رئیس اتاق بازرگانی فارس در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نقدینگی از محل نرخ سود سپرده و استقراز دولت از بانک‌ها و بانک مرکزی است، اما با این پیشنهاد می‌توان کشور را تا حد زیادی مشکلات تحریم‌ها رها می‌شویم.

وی یادآور شد: قوطی رب گوجه برای مصرف کننده حدود ۱۸ هزار تومان شده حال اگر نرخ سوخت هم واقعی شود بیشتر از این افزایش نرخ نخواهیم داشت.

رازقی یادآور شد: این پیشنهاد باید در تمامی بخش‌ها اجرایی شود و با این کار قدرت خرید مردم مناسب می‌شود و اقتصاد کشور نیز سامان خواهد گرفت.

رئیس اتاق بازرگانی فارس تاکید کرد: وضعیت امروز کشور مناسب نیست و ادامه این وضعیت باعث فساد بیشتر و بحران اجتماعی در کشور می‌شود.

وی افزود: امروز بنزین و گازوئیل به عنوان سرمایه ملی به راحتی از کشور با قاچاق خارج می‌شود.
انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار