ساغری با اشاره به توانمندی کشور در تولید داخلی، پیشرفته‌ترین رادیو ایزوتوپ دارو‌ها و پرتو دارو‌ها، از احتمال توقف این تولیدات خبر داد.

واردات پرتو داروها از خارج از کشور امکان پذیر نیست/ تولید بیش از 90 درصد رادیو داروها با بهترین کیفیت در ایران

محسن ساغری رئیس انجمن پزشکی هسته‌ای ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به جریان منع واردات پرتو داروها، گفت: اگر یارانه اختصاصی مراکز پزشکی هسته‌ای به ویژه تولید داروهای این حوزه حذف شود با ورود رادیو داروها و پرتو داروها روبرو خواهیم شد.

این موضوع در حالی است که با شرایط کنونی اقتصادی قیمت تمام شده داروهای وارداتی این حوزه سر به فلک خواهد کشید و قطعاً هیچ بیماری توانایی پرداخت این هزینه‌های کمرشکن را ندارد.

رئیس انجمن پزشکی هسته‌ای ایران با اشاره به موفقیت فعالان پزشکی هسته‌ای کشورمان و حمایت‌ها و پیگیری‌های سازمان انرژی اتمی در تولید دارو گفت: هم اکنون بیش از ۹۰ درصد پرتو دارو‌ها با بهترین کیفیت در ایران تولید می‌شود و این در حالیست که سازمان انرژی اتمی با دانش بومی به تولید کیت‌های پیشرفته رادیو و پرتو داروها دست یافته که در صورت قطع یارانه ۴۹ میلیاردی یقیناً تولید انبوه این کیت‌ها برای افزایش بیش از پیش کیفیت و نوع آوری در رادیو و پرتو داروها عملاً ‌از میان می‌رود.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود وزارت بهداشت جریان یارانه را با لحاظ شرایط کنونی لغو کند، علاوه بر آن هم‌ اکنون فقط مولیبدن 99 M از روسیه وارد می‌شود که از آن تکنسیوم (مهمترین پایه تولید تمام رادیو ایزوتوپ داروها و پرتو داروها) در ایران دوشیده شده و مستقیم به چرخه تولید پرتو داروها راه می‌یابد، اما اگر یارانه قطع شود، دیگر خبری از تولید پرتو داروها در ایران نخواهد بود.

ساغری یادآوری کرد: نزدیک به یک ماه است که همه نامه‌نگاری‌های لازم را انجام داده‌ایم و منتظر جلسه حضوری با وزیر بهداشت هستم زیرا در همان نامه‌نگاری‌ها همه پیامدهای حذف و قطع یارانه مربوط به پزشکی هسته‌ای را به صراحت و مستندات کامل ارائه کرده‌ام و حالا انتظار می‌رود که وزارت بهداشت در این مورد اهتمام ویژه‌ای را به خرج دهد، زیرا داروهای تولیدی در ایران حتی از نوع وارداتی از کشور ترکیه نیز قیمت بسیار کمتری دارد در حالی که کیفیتش بر اساس استانداردهای روز دنیا است.

انتهای پیام/

پیامدهای حذف و قطع یارانه پزشکی هسته‌ای

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار