رئیس‌جمهور کوبا در مصاحبه‌ای تاکید کرد تحریم‌های آمریکا بر ضد هاوانا یک جنایت ضدبشری است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، دیاز کانل، رئیس جمهور کوبا، روز یکشنبه در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی «تله‌سور» با تاکید بر این که تحریم‌های آمریکا بر ضد کوبا یک جنایت ضدبشری است، اعلام کرد از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ روابط دو طرف در حال پسرفت است.

او تاکید کرد: «روابط هاوانا و واشنگتن در حال حاضر رو به پسرفت است. ما هنوز راه‌های گفتگو را حفظ کرده‌ایم و موضع رسمی هاوانا این است که در هیچ زمانی امکان گفتگو را رد نکنیم با این حال گفتگو بین دو کشور باید در شرایط برابر صورت گیرد. آمریکا نیز باید ما را محترم بشمارد و حاکمیت ما را به چیزی مشروط نکند.»

رئیس جمهور کوبا با اشاره به ماجرای مرموز مشکلات جسمانی دیپلمات‌های آمریکایی در هاوانا تاکید کرد: «ما به هیچکس حمله نکرده‌ایم. در عین حال هر گونه دخالت روسیه را نیز در این ماجرا که برخی رسانه‌های آمریکایی به آن اشاره کرده‌اند، رد می‌کنیم. ما اخلاق‌مدار‌تر از آن هستیم که چنین کاری را مرتکب شویم یا از کسی بخواهیم این کار را انجام دهد.»

کوبا و آمریکا 54 سال پیش روابط خود را قطع کردند، اما باراک اوباما با پی بردن به ناکارآمدی سیاست‌هایی که از مدت‌ها پیش واشنگتن در قبال هاوانا به اجرا گذاشته بود، دسامبر سال 2014 تصمیم گرفت تعامل سازنده‌ای با این جزیره داشته باشد. با این حال همان زمان نیز کنگره آمریکا، تحریم‌های اقتصادی این کشور بر ضد کوبا را که از سال 1962 وضع شده بودند، حفظ کرد.

دولت ترامپ، اما در روابط با کوبا مسیری کاملا متفاوت در پیش گرفت و در خصوص به نتیجه رساندن روند عادی‌سازی روابط واشنگتن با هاوانا که در دوره اوباما آغاز شده بود، تردید‌های زیادی ایجاد کرد. برقراری مجدد تحریم‌های آمریکا بر ضد کوبا در نوامبر سال گذشته روابط دو کشور را دوباره دچار تنش کرد و در ادامه نیز ماجرای مبهم و مرموز «حملات صوتی» به دیپلمات‌های آمریکایی در کوبا که منجر به کاهش شمار پرسنل دیپلماتیک آمریکا در هاوانا شد، روند عادی‌سازی روابط دو کشور را به شدت مختل کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار