عضو پژوهشکده سرطان سینه جهاد دانشگاهی تهران گفت: شایع ترین سرطان ها طبق آمار 93 در بین مردان ایرانی معده، در بین زنان سرطان سینه است.

معده و سینه شایع ترین سرطان ها در بین مردان و زنانبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، مریم انصاری عضو پژوهشکده سرطان سینه جهاد دانشگاهی تهران در کارگاه آموزشی،غربالگری و تشخیص زودرس سرطان پستان (سرطان سینه ) در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: هر چند سرطان ها انواع مختلف دارد و می تواند هر اندام و قسمتی از بدن را درگیر کند اما شایع ترین سرطان ها طبق آمار 93 در بین مردان ایرانی معده، در بین زنان سرطان سینه است.

وی تصریح کرد: سابقه فامیلی، مصرف هورمون در طولانی مدت، عدم شیردهی و عدم بارداری، افزایش وزن و کم تحرکی، دخانیات، الکل و در معرض اشعه بودن بیشترین عوامل در ایجاد این بیماری هستند.

انصاری بیان کرد: با پیشرفت علم پزشکی و تشخیص زود هنگام می توان به درمان سرطانها امیدوار بود ضمن اینکه بیشترین و بزرگ ترین کمک برای درمان سرطان باید توسط خود فرد و با افزایش آگاهی از علائم آن انجام گیرد.

وی با اشاره به اینکه هر چند سرطان ها انواع مختلف دارد و می تواند هر اندام و قسمتی از بدن را درگیر کند اما شایع ترین سرطان ها طبق آمار 93 در بین مردان ایرانی معده، در بین زنان سرطان سینه است.

انصاری گفت: در هرحال با توجه به گفته پزشکان از آنجا که درمان بیماری زمانی رخ می دهد که زود تشخیص داده شود امید می رود با افزایش آگاهی زنان و دخترانمان از یک سو موجب کاهش تشخیص دیرهنگام بیماری شویم که نه تنها آسیب های جسمی و روانی بیشتری بر فرد دارد بلکه موجب صرف هزینه های هنگفتی هم می گردد.

وی یادآور شد: سرطان پستان در جهان و ایران شایع است و خانم های مبتلا به جهت فعالیت های اجتماعی، همسر بودن و مادر بودن که دارند باید از نظر سرطان پستان چکاپ شوند، وقتی بیماری در ابتدا تشخیص داده شود درمان موفقیت آمیز تر بهتر است.

وی افزود: با تغییر شیوه زندگی، اصلاح عادات تغذیه ای ،افزایش تحرک و ورزش،کاهش آلاینده ها و مواد افزودنی و کنترل وزن می توان از ابتلا به سرطان پستان پیشگیری کرد ضمن اینکه حاملگی به موقع و شیردهی کامل به نوزاد نیز از ابتلای مادر به این سرطان پیشگیری می کند.

وی تصریح کرد: در کشورمان از هر 100 هزار نفر حدود 34 نفر مبتلا به سرطان پستان می شوند و در کشورهای اروپایی و آمریکایی این آمار بیشتر است و در کشورهای ژاپن و آسیای شرقی بروزاین بیماری کمتر از کشور ما است.

مدیر گروه پیشگیری از بیماریهای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان هم در حاشیه این کارگاه آموزشی گفت: از ابتدای سال 96 که برنامه ایراپن (در حال اجرا است و تاکنون بیش از21هزار خانم شهری و روستایی در انار و رفسنجان به مراکز درمانی مراجعه داشتند و تحت معاینات قرار گرفتند.

سید محسن نژادقادری بیان کرد: گروه هدف این برنامه خانم های بین 30 تا69 سال هستند که تا کنون 31 درصد این جمعیت یعنی تعداد 21هزار نفر مراجعه داشتند و از این تعداد، 2 هزار و 550 نفر به این بیماری مشکوک بودند که به کلینیک برست در مرکزخدمات جامع سلامت شماره یک شهری رفسنجان جهت اقدامات تشخیصی ودرمانی ارجاع داده شدند.

وی بیان کرد: از 2 هزار و 550 نفرمراجعه نیز 9 نفر تشخیص قطعی سرطان پستان داده شده است که هم اکنون تحت درمان قرار دارند.

دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان جمعیت های 311 هزار نفر و 37 هزار نفری شهرستانهای رفسنجان و انار را تحت پوشش دارد.

طبق آخرین غربالگری در رفسنجان و انار 2 هزار و 550 نفر مشکوک به بیماری سرطان پستان شناسایی شدند.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار