موهبتی گفت: سال گذشته ۴ میلیون مراجعه برای بستری صورت گرفته که بیشترین آن مربوط به داروخانه‌ها با ۳۶ درصد مراجعه بوده است.

در سال 96، 36 درصد از مراجعات مردم به داروخانه‌ها بوده استبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ طاهر موهبتی مدیر عامل بیمه سلامت امروز در نشست خبری سازمان بیمه سلامت که در ساختمان مرکزی برگزار شد، اظهار کرد: در سال گذشته ۱۶ هزار میلیارد تومان از هزینه بیمه سلامت به بیمه شدگان اختصاص داده شده و ۱۹۰ میلیون بار مراجعه جهت خدمات سرپایی و بستری در بیمه سلامت انجام شده است.

وی ادامه داد: همچنین در سال ۹۶، چهار میلیون بار مراجعه برای بستری بوده که بیشترین آن مربوط به داروخانه‌های سراسر کشور با ۳۶ درصد مراجعه مردم به داروخانه ها بوده است.

سال 96 چه تعداد بیمار به پزشک متخصص و فوق متخصص مراجعه کردند؟

موهبتی اضافه کرد: میزان مراجعه مردم به پزشکان متخصص و فوق متخصص ۳۲ درصد و پزشک عمومی ۲۰ درصد است.

وی ادامه داد: میزان مراجعه مردم از طریق بیمه سلامت مربوط به حوزه توانبخشی است و ۴۹ درصد از هزینه های بیمه سلامت مربوط به خدمات بستری و بقیه برای سرپایی است.

وی ادامه داد: در سال 96، 20 درصد از مردم از طریق بیمه سلامت به پزشک عمومی مراجعه کرده که در این میان در حوزه توانبخشی‌ کمترین‌ میزان بار مراجعه را داشته است.

موهبتی‌ اضافه کرد: حوزه توانبخشی در زمینه کاهش هزینه‌ها و پیشگیری از بیماری‌های مختلف کمک بزرگی می‌تواند داشته باشد.

مدیر عامل بیمه سلامت ادامه داد: میزان مراجعه مردم به داروخانه‌ها در بخش سرپایی‌ حدود 14 درصد از سبد هزینه‌های بیمه سلامت را به خود اختصاص داده است و نقدینگی‌ کشور در بخش دارویی‌، مسائلی را ایجاد کرده است.

میزان بدهی فعلی بیمه سلامت

موهبتی‌ اظهار کرد: بیمه سلامت در سال 96  حدود 7 هزار میلیارد تومان بدهی داشته که از این میزان مبلغ 4 هزار و 800 میلیارد تومان باقی مانده است.

وی ادامه داد: در سال گذشته سه هزار میلیارد تومان اسناد خزانه جهت پرداخت مطالبات توزیع شده است و امروزه 35 درصد از سبد هزینه‌های ما مربوط به دارو و تجهیزات پزشکی بوده و 2 درصد مربوط به پزشکان عمومی، پنج درصد متخصص و فوق تخصص، سه درصد آزمایشگاه و چهار درصد مربوط به بیماران خاص و دیالیزی‌ است.

در حال حاضر چند نفر تحت پوشش بیمه سلامت هستند؟

مدیر عامل بیمه سلامت با اشاره به اینکه بیمه سلامت در سال 74 راه‌‌اندازی شده و در آن زمان حدود 6 میلیون نفر از خدمات ما استفاده می‌کردند، افزود: در سال گذشته تعداد 40 میلیون نفر تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند که بیشترین آنها مربوط به بیمه روستاییان‌ است.

موهبتی اضافه کرد: در سال گذشته 900 میلیارد تومان در بخش درمان و 1000 میلیارد تومان در بخش سطح یک جهت پرداخت مطالبات به استان‌ها اختصاص یافته است و خوشبختانه بیمه سلامت تا ماه پنجم سال 97 در بخش دانشگاهی‌ 70 درصد بدهی خود را برای ماه مرداد و 30 درصد باقی مانده ماه خرداد را پرداخت کرده‌ است.

مدیر عامل بیمه سلامت اظهار کرد: در سال 97 در زمینه پرداخت بدهی‌ها پیشرفت‌های قابل توجهی را به دست آورده‌ایم به طوری که تا ماه پنجم بدهی بخش خصوصی نیز پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه به طور متوسط بدهی داروخانه‌های سراسر کشور تا اسفند ماه 96 پرداخت شده است، افزود: داروخانه‌های دولتی در حدود 3 ماه از بیمه سلامت مطالبه دارند و خوشبختانه‌ باید بگویم که در حوزه مدیریت کنترل هزینه اتفاقات خوبی در بیمه سلامت افتاده است به طوری که در سال 96 در حدود 7 هزار و 400 میلیارد تومان زیان‌ انباشته داشتیم که اگر مدیریت هزینه انجام می‌شد این رقم به بیش از 10 هزار میلیارد تومان می‌رسید.

بررسی روند هم پوشانی بیمه های درمانی

موهبتی‌ ادامه داد: با تذکر اصحاب رسانه بحث هم پوشانی‌ بیمه‌ها به طور جدی دنبال شده است و همین کار باعث صرفه‌جویی هزار و 500 میلیارد تومان در هزینه‌های بیمه سلامت شده است اما به طور کلی هدف اصلی ما این است که مردم هیچ آسیبی‌ در حوزه سلامت نبینند‌.

مدیر عامل بیمه سلامت گفت: سامانه پرداخت الکترونیکی که در استان اصفهان در آینده راه‌اندازی می‌شود به صورت پایلوت‌ کارش را در بحث سرپایی‌ در استان کرمان به خوبی انجام داده است و در همین راستا اگر اطلاعات لازم در سامانه درج شود به عنوان تشویق 90 درصد از هزینه‌ها به صورت به روز پرداخت می‌شود.

وی در خصوص طرح استحقاق‌ سنجی گفت: طرح استحقاق‌ سنجی در تمام بیمارستان‌های دولتی پیاده‌سازی شده است و در ورژ‌ن جدید ارائه خدمات و هم پوشانی به صورت خودکار انجام می‌شود و کسی نمی‌تواند در آن هیچ گونه دخل و تصرفی‌ داشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار