یکی از محصولات کشاورزی معروف مشهد خربزه است که به کشور‌های همسایه صادر می‌شود محصولی شیرین و اورگانیک که باعث شده خراسان رضوی رتبه اول را به دست آورد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛ تابستان که به پایان می‌رسد خربزه هم به بازار می‌آید محصولی جالیزی که در سبد خرید خانوار‌ها جایی برای خود دارد.
 
خراسان رضوی باتولید بیش از ۵۴۰ هزار تن خربزه رتبه اول کشور را دارد
 
خربزه میوه‌ای جالیزی است که بذر آن را در بهار می‌کارند و پس از یک دوره‌ی صد روزه آن را بر برداشت می کنند.
 
خربزه مشهدی را در جا‌های مختلف خراسان، مانند سرخس و تربت جام و تایباد کشت می‌کنند، اما معروف‌ترین خربزه مربوط به منطقه عباس آباد جیم آباد است.
 
افتخاریان یکی از کشاورزان این منطقه در گفتگو با خبر نگار ما می‌گوید: بالغ بر ۸۰۰ هکتار زمین کشاورزی در دشت عباس آباد جیم آباد داریم که زیر کشت خربزه است ، با توجه به اینکه آب این منطقه  شور است، اما شیرین‌ترین خربزه را در سطح کشور داریم.
 
خراسان رضوی باتولید بیش از ۵۴۰ هزار تن خربزه رتبه اول کشور را دارد
وی می‌افزاید: در این منطقه  ۱۵ هزار زمین زیر کشت خربزه است، که توانسه ایم  به صورت آبیاریقطره‌ای زمین های کشاورزی را آبیاری کنیم.

جایگاه خربزه عباس آباد جیم آباد مشهد در کشور بی نظیر است

نیک پور مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی خراسان رضوی هم  با بیان اینکه سطح کشت خربزه ما در کل استان ۳۴ هزار و پانصد هکتار است می‌گوید: تولید خربزه در استان ما به نحوی است که در کل کشورباتولید بیش از ۵۴۰ هزار تن خربزه رتبه اول را کسب کردیم .
 
وی افزوده: محدودیت‌های آبی کشت محصولات جالیزی را در استان ما کمی کاهش داده، اما کشاورزان با مدیریت منابع آب محصولات پر آب و شیرینی را تولید می‌کنند.
 
خراسان رضوی باتولید بیش از ۵۴۰ هزار تن خربزه رتبه اول کشور را دارد
 
مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت:خربزه را سر جالیز هر کیلو هزار و هفتصد تومان می‌خرند از هر هکتار حدود ۱۷ تا ۲۰ تن خربزه برداشت می‌شود.
 

دو هزار و 2000 تن خربزه در منطقه عباس آباد جیم آباد تولید می شود

جوانبخت مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد هم در گفتگوبا خبرنگار ما در باره خربزه جیم آباد گفت: در حال حاضر در روستای جیم آباد کشت خربزه قابل توجهی وجود ندارد و خربزه ای که در بازار به عنوان خربزه جیم آباد عرضه می شود مربوط به منطقه عباس آباد (عباس آباد –جیم آباد )است که روستای جیم آباد یکی از روستاهای این منطقه  است.

وی افزود: کل سطح زیرکشت خربزه در شهرستان 2800 هکتار می باشد، که 150 هکتار مربوط به عباس آباد-جیم آباد می باشد و متوسط عملکرد در این منطقه حدود 15 تن است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد گفت: کل محصول خربزه شهرستان 42000تن بوده است که بیش از 2200تن از این تولید مربوط به منطقه عباس آباد و روستای جیم آباد می شود.

خراسان رضوی باتولید بیش از ۵۴۰ هزار تن خربزه رتبه اول کشور را دارد

جوانبخت درپاسخ به این سوال که چه مقدار از این محصول ارگانیک است، افزود : تولید محصول ارگانیک بسیار سخت و دشوار است و صرفه اقتصادی ندارد، برای تولید محصولات ارگانیک باید کشت در زمینی انجام شود که حداقل سه سال در آن کشت نشده باشد و در پروسه تولید آن نباید از هیچگونه سم و یا کود شیمیایی استفاده شود.

وی در ادامه گفت: محصول سالم محصولی است که در روند تولید آن از سموم کشاورزی یا استفاده نشده و یا به میزان بسیار کم از سموم کم خطر استفاده شود و برای مبارزه با آفات از سیستم های به زراعی و یا بیولوزیک استفاده شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد افزود: تولید خربزه در سطح کل شهرستان حدود 1200تن از محصول تولیدی به عنوان محصول سالم تولید و روانه بازار می شود.

جوانبخت گفت: حدود 20درصد از این تولید به شهرستان ها و استان های همجوار ارسال می شود.

جیم آباد روستایی در بیست و پنج کیلومتری شرق مشهد است که آب چاه هایش اندکی شوراست و خاکش برای کشت خربزه مستعد است.

انتهای پیام // ف. ک

گزارشگر: فاطمه کاووسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۱۳ فروردين ۱۴۰۳
شیرین ترین خربزه جهان زامچه ترکمنی هسش وسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۶ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
اقای عزیز هنوز خربزه نهراباد رو نخوردی که میگی جیم اباد خربزه جیم ابادروی خربزش شیرینه ولی به مغز وته خربزش بی مزه میباشد ولی خربزه نهراباد کلا شیرین میباشد اگه چناران بیایی و از یک چنارانی بپرسی که شیرین ترین خربزه مال کجاست میگه نهراباد