نیکو مرام گفت: سونامی تبلیغات گمراه کننده موجب افزایش جراحی های زیبایی، عوارض آن و به خطر افتادن سلامت مردم شده است.

ضرورت قانون‌گذاری در زمینه اعمال جراحی زیبایی/ بی‌تفاوتی و سکوت مسئولین در خصوص افزایش عوارض جراحی‌های زیباییبه گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بابک نیکومرام دبیر انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی با تاکید بر ضرورت قانون‌گذاری در زمینه اعمال جراحی زیبایی گفت: در کشور ما خلاء قانونی در این زمینه وجود دارد و باید بررسی‌های کارشناسی در این حوزه صورت گیرد.

انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران با قدمت دیرینی و رویکرد بین‌المللی خود می‌تواند در کنار دیگر انجمن‌های مرتبط با اعمال جراحی زیبایی، با تکیه بر سلامت عموم و تامین خواسته های آنان، نظرات کارشناسی بسیار خوبی را جهت تدوین و تصویب قوانین به روز و مطابق با استانداردهای بین المللی حوزه جراحی‌های زیبایی،  ارائه دهد.

نیکومرام با اشاره به قوانین جراحی زیبایی در کشورهای مختلف اظهار داشت: به دلیل افزایش جراحی زیبایی در دهه‌های اخیر، عوارض ناگوار این جراحی ها نیز شیوعی بالا داشته است. از طرفی خطر بالقوه رواج غیرعادی تغییر قیافه و الگوهای غیرمتعارف در جامعه با تحمیل هزینه های غیر ضروری به خانواده ها همراه بوده است.

در کشورهای سلامت محور مترقی، با توجه مسئولین به قانون‌گذاری در این حوزه، هر چه می گذرد قوانین سخت تری در این خصوص اعمال می‌شود. البته منظور از اعمال جراحی زیبایی در اینجا اعمال جراحی تهاجمی است و اعمال زیبایی غیر تهاجمی مانند تزریق ژل‌های قابل جذب، بوتاکس و سایر روش‌های غیرتهاجمی را شامل نمی‌شود.

لزوم آموزش سختگیرانه و قوانین محکم در زمینه جراحی های زیبایی

وی افزود: در اینگونه اعمال معمولا با فرد بیمار و یا اندیکاسیون مطلق عمل مواجه نیستیم، بلکه عمده متقاضیان این اعمال افراد سالمی هستند که به دلایل مختلف بدنبال اعمال زیبایی می گردند و تشخیص اینکه آیا این فرد از این عمل واقعا سود خواهد برد یا خیر و اینکه چه عوارضی ممکن است به جا بگذارد نیازمند آموزش آکادمیک سختگیرانه همراه با دستورالعملها و قوانین محکم است.

دبیر انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی عنوان کرد: تا دو تا سه دهه قبل، در آموزش طب و قوانین مربوط به طبابت، فارغ التحصیلان رشته پزشکی در انجام هرگونه اعمال جراحی آزاد بودند و تنها در صورت بروز عارضه باید پاسخگو می بودند. روندی که هنوز هم شاید توسط تعدادی از اساتید آموزش دیده و فارغ التحصیلان آن سالها با مناصب کلیدی، مورد تایید قرار بگیرد، اما با پیشرفت علم در دهه های اخیر اکثر کشورهای مترقی برای حفظ و ارتقای سلامت مردم تغییرات زیادی در نحوه آموزش پزشکی، تدوین و اجرای قوانین حوزه پزشکی داده اند.

نیکومرام گفت: به‌خصوص در حوزه اعمال جراحی زیبایی این قوانین سخت و سخت تر شده است و امروزه این حوزه، جدای از قوانین جاری حوزه سلامت، قوانین مختص به خود را دارد.

وضع قوانین در زمینه جراحی های زیبایی؛ افزایش اعتماد جامعه به پزشکان

وی افزود: این قوانین به گونه ای تدوین شده است که مانع رواج انگیزه‌های کاذب جراحی زیبایی و رشد بیمارگونه آن شده و از طرفی تامین کننده رضایت و خواسته متقاضیان باشد. این قوانین عوارض کمتری را به جامعه تحمیل کرده و از همه مهم‌تر موجب افزایش اعتماد جامعه به پزشکان نیز می‌شود.

فوق تخصص جراحی پلاستیک و نماینده ایران در انجمن بین المللی جراحان پلاستیک و زیبایی با ذکر چند مثال ادامه داد: در کشور دانمارک تا سال ۲۰۰۴ نیز کم و بیش همین قوانین مشابه ایران وجود داشت و حدودی برای اعمال جراحی زیبایی تعیین نشده بود، ولی تنها با ایجاد چندین عارضه لیپوساکشن و دریافت شکایات مردمی در این خصوص و فشار رسانه ها مسئولین وزارت بهداشت دانمارک با مسئولیت پذیری جهت جلوگیری از صدمات بیش‌تر به جامعه بدون در نظر گرفتن اینکه جامعه پزشکی ذی نفع چه واکنشی نشان خواهد داد تنها با در نظر گرفتن سلامت و ایمنی مردم با کمک از انجمن جراحان پلاستیک دانمارک و خبرگان مربوطه ظرف مدت کوتاهی دست به تدوین قوانینی تحت عنوان “قوانین درمانی حوزه زیبایی “زدند که در سال ۲۰۰۶ اجرایی گردید.

وی افزود:در سال ۲۰۰۵ نیز در کشور فرانسه قانونی مشابه تحت عنوان "جراحی زیبایی فرانسه" تدوین و ابلاغ گردید که در آن علاوه بر تعیین گروه‌های مجاز برای اعمال جراحی زیبایی هرگونه تبلیغات پزشکان در حوزه زیبایی را ممنوع اعلام کرد.

نیکومرام بیان داشت: در سال ۲۰۱۳ رویال کالج جراحان انگلستان با کمک انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی، انجمن جراحی گوش، حلق، بینی و سرو گردن، انجمن جراحان فک و صورت و کالج سلطنتی چشم پزشکان و همینطور نظام پزشکی انگلستان “استاندارد حرفه ای جراحی زیبایی” را تدوین و ابلاغ نمودند که در نوع خود یکی از تکامل یافته ترین و سخت ترین استانداردها در خصوص جراحی زیبایی است و آخرین بروزرسانی آن در سال ۲۰۱۶ ابلاغ گردید.

نیکومرام ضمن گله مندی از بی تفاوتی مسئولین از جمله ارکان سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت در خصوص اعمال جراحی زیبایی ادامه داد: متاسفانه با سونامی تبلیغات گمراه کننده، رواج اعمال جراحی زیبایی بدون ضابطه، افزایش عوارض مربوطه و به خطر افتادن سلامت مردم در حوزه زیبایی در ایران مواجهه هستیم.

لزوم پایش سلامت و تدوین دستورالعمل‌های مرتبط به حوزه جراحی زیبایی

وی افزود: بسیاری از پزشکان کارشناس و قضات محترم، دادگاه های جرایم پزشکی از جمله عوارض متعدد اصلاح نشدنی و حتی مرگ بیماران را به علت جراحی های زیبایی بدون ضابطه دیده اند. کارشناسان محترم نظارت بر درمان معاونتهای درمان وزارت بهداشت از بسیاری از این وقایع و تخلف‌ها و رنجی که مردم می کشند خبر دارند، اما متاسفانه معلوم نیست چه موقع می خواهند به یکی از وظایف خود که پایش سلامت مردم، تدوین دستورالعمل‌های مرتبط به حوزه جراحی زیبایی و پیشنهاد لایحه به مجلس محترم قانونگذار است، احتمام ورزند.

نیکومرام اضافه کرد: متاسفانه از پتانسیل بالقوه انجمن‌های علمی مربوطه که بصورت حرفه ای در این خصوص فعالیت دارند و بدلیل ارتباطات بین المللی خود اطلاعاتی جامع از وضع قوانین دیگر کشورها دارند، استفاده نمی شود و اگر هم انجمن‌های علمی مربوطه به جهت ارتقا سلامت و ایمنی بیماران با رویکرد علمی این موارد را مطرح کنند متهم به انحصارطلبی میشوند، در حالیکه در کشورهای دیگر از نظرات علمی منطقی این انجمن‌ها استفاده کرده و سلامت مردم تامین می شوند بدون آنکه متهم به انحصارطلبی شوند.

فوق تخصص جراحی پلاستیک و نماینده ایران در انجمن بین المللی جراحان پلاستیک و زیبایی تصریح کرد: سکوت جامعه پزشکی و مسئولین نسبت به صدماتی که مردم بعلت نابسامانی در حوزه جراحی زیبایی متحمل می‌شوند بیش از این جایز نیست و همگی در برابر رواج اینگونه صدمات و مرگ و میر ناشی از آن در برابر مردم و وجدان خود مسئولیت داریم.

اگرچه بزرگان نظام پزشکی و مسئولین وزارت بهداشت بخاطر برخی ملاحظات در این خصوص ورود پیدا نمی کنند اما این سکوت در انتها باعث سلب اعتماد مردم از تمام حرف پزشکی خواهد گردید.

در پایان بابک نیکومرام و دبیر انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران ابراز امیدواری نمود که با توجه به روحیه مردمی و سلامت محوری که ریاست محترم سازمان نظام پزشکی و وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دارند فارغ از هرگونه ملاحظات و منفعت طلبی برخی پزشکان تنها با در نظر گرفتن سلامت و ایمنی جامعه هر چه سریعتر جهت جلوگیری از صدمات بیش‌تر عموم، شخصا به این مسئله ورود پیدا کرده و صحبتهای کارشناسانه سلامت محور انجمن‌های علمی مرتبط را شنیده و با تشکیل کارگروه ویژه جهت تصویب قوانین مربوط به کنترل اعمال جراحی زیبایی در مجلس جهت ارتقا و حفظ سلامت مردم همگام با کشورهای پیشرفته احتمام ورزند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار