ستاد مبارزه با مواد مخدر نهاد ریاست جمهوری به عنوان متولی در این حوزه پروتکل های مربوط به 10 سال قبل را اصلاح و بازنویسی کند.

با تایید آقای عابد کار شود/////////////////اصلاح پروتکل های حوزه ستاد مبارزه با مواد مخدر نهاد ریاست جمهوری بایستی در دستور کار قرار گیردسرهنگ محمد بخشنده رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ در گفتگو با خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در رابطه با مشکلات و دردسر های موجود در رابطه با جمع آوری معتادان و مواد فروشان در پایتخت گفت: پلیس در حوزه مبارزه با مواد مخدر و دستگیری توزیع کنندگان مواد مخدر اعم از خرده فروش و عمده فروش درحال انجام وظیفه خود است، اما در این مسیر مشکلاتی وجود دارد که باید به آنها رسیدگی شود و این مسائل برطرف شود.

وی افزود: می بایست اردوگاه های ترک اعتیاد آغاز فعالیت کرده و کار خود را شروع کنند تا با جمع آوری معتادان، پلیس این افراد را به مراکز بازپروری تحویل دهد و در آنجا اقدامات پس از دستگیری انجام شود. سپس وزارت کار، بیمه سلامت، سازمان فنی حرفه ای، کمیته امداد و سایر سازمان های مرتبط به بازگرداندن این افراد به شرایط گذشته خود  کمک کنند تا آنها مشغول بکار شده و دوباره به زندگی خود بازگردند.

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ اظهار داشت: ستاد مبارزه با مواد مخدر نهاد ریاست جمهوری به عنوان متولی امر در این حوزه پروتکل های مربوط به 10 سال قبل را اصلاح و بازنویسی کند، چرا که این پروتکل ها دارای ایراداتی است که باعث می شود اقدامات موثری صورت نگیرد. با اصلاح و بازنویسی این پروتکل با توجه به شرایط امروز و وضعیت حال، کمک زیادی به پلیس در راستای انجام فعالیت های خود در این زمینه خواهد شد.

سرهنگ بخشنده با اشاره به برگزاری جلسات کمیته مقابله با مواد مخدر بین پلیس مبارزه با مواد مخدر و استانداری تهران گفت: در جلسه سه ماه گذشته با استاندار تهران، مقرر شد تا فرماندار هر شهرستان یک مرکز بازپروری 300 نفره را ایجاد کند و با توجه به تقسیمات انتظامی تهران بزرگ، می بایست هر منطقه انتظامی در پایتخت یک مرکز بازپروری جهت نگهداری و جمع آوری معتادین را در اختیار داشته باشد.

وی در ادامه گفت: اگر سازمان های دیگر در این حوزه با پلیس مبارزه با مواد مخدر همکاری داشته باشند، شاهد انجام فعالیت های تکراری و صرف هزینه های اضافی نخواهیم بود؛ چراکه طبق قانون، کمپ های بازپروری در یک مدت زمانی سه ماهه و شش ماهه از معتادین نگهداری می‌کنند. پس از این مدت، دوباره اکثر معتادان دستگیر شده از کمپ ها خارج می شوند بدون آنکه اقدامی برای ترک این افراد انجام شود و پلیس نیز برای پاکسازی شهر و انجام وظایف خود، دوباره این افراد را دستگیر می کند و تحویل کمپ های بازپروری می دهد.

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ در رابطه با دستگیری خرده فروشان مواد مخدر گفت: طبق ماده 15 قانون مبارزه با مواد مخدر، پلیس نباید به عنوان مقام مسئول اقدام به دستگیر کردن معتادان کنند بلکه این وظیفه مدد کار و بهزیستی است که با اقدامات خود می‌بایست جهت رفع اعتیاد و حل این مشکل در جامعه به مسئله ورود کنند. وظیفه پلیس دستگیری قاچاقچیان مواد مخدر و فروشندگان و توزیع کنندگان عمده است.

سرهنگ بخشنده در پایان در رابطه با دستگیری عمده فروشان مواد مخدر در تهران، گفت: در سه ماهه دوم سال گذشته پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ اقدامات وسیعی در رابطه با شناسایی و دستگیری عمده فروشان مواد مخدر در پاتوق های توزیع مواد مخدر انجام شد. نتیجه این عملیاتها 450 نفر از عمده فروشان مواد مخدر در پایتخت و درپاتوق های خودشان شناسایی و دستگیر شدند و با دستور قاضی هم اکنون در زندان ها به سر می برند.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ماده 15 قانون مبارزه با مواد مخدر به شرح زیر است:

ماده 15- اعتیاد جرم است. ولی به کلیه معتادان اجازه داده می‌شود، به مراکز مجازی که از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مشخص‌ می‌گردد مراجعه و نسبت به درمان و بازپروری خود اقدام نمایند.
‌تبصره 1- معتادان مذکور در طول مدت درمان و بازپروری از تعقیب کیفری جرم اعتیاد معاف می‌باشند.
‌تبصره 2- هزینه‌های تشخیص، درمان، دارو و بازپروری توسط شخص معتاد براساس تعرفه‌های مصوب به واحدهای ذیربط پرداخت می‌شود و‌ هزینه‌های مربوط به معتادان بی‌بضاعت هر ساله توسط دولت تأمین خواهد شد.
‌تبصره 3- دولت مکلف است برای احیاء و ایجاد اردوگاه‌های بازپروری معتادین به مواد مخدر اقدام لازم را بعمل آورد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار