در ایام سوگواری اباعبدالله الحسین (ع)، حرم امام رضا (ع) مامن و میعادگاه عاشقان آن حضرت می‌شود و از همه جا برای عزاداری امام هشتم شیعیان به مشهد می‌آیند و این می‌شود که مشهد میزبان هزاران هیئت و دسته از اقصی نقاط جهان است.

به گزارش خبرنگار   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد  دستت را می گذاری روی مرزی‌ترین نقطه وجودت یک حس گمشده آهسته شروع می کند به جوانه زدن، سلام می‌کنی چشمت مست تماشای گنبد طلا می‌شود، بو می‌کشی تا ریه هایت پر شود از عطر حضور نگاه مهربان امام رضا (ع) و احساس تازگی اندیشه‌های خسته ات را فرا می گیرد، زیر لب زمزمه می‌کنی یا ضامن آهو یا غریب الغربا حواست به من هست؟ دلت را جا گذاشتی در حرم و گره اش زدی به ضریح امام مهربانی ها.

در ایام سوگواری اباعبدالله الحسین (ع)، حرم امام رضا (ع) مامن و میعادگاه عاشقان آن حضرت می‌شود و مردم نه تنها از سراسر کشور بلکه از تمام دنیا برای عزاداری و تسلیت به امام هشتم شیعیان به مشهد می‌آیند و این می‌شود که مشهد میزبان هزاران هیئت و دسته از اقصی نقاط جهان می‌شود.

امام رضا (ع) توانست جریان اصیل اسلام را تقویت کند


امام جمعه تربت جام گفت: امام رضا (ع) به عنوان عالم آل محمد (ص) در مقابل یهودیت و مسیحیت از اسلام دفاع کرد و در بازی‌های سیاسی مامون اسیر نشد بلکه حاکم شد و توانست جریان اصیل اسلام را تقویت کند.

حجت الاسلام و المسلمین جواد طاهری امام جمعه تربت جام گفت: امام رضا (ع) با اینکه مدت کوتاهی در ایران بودند تنها از شیعه دفاع نکرده بلکه از اسلام دفاع نمودند هرکس اعتقاد به امام و اسلام داشت به این امام همام علاقمند شد.

وی ادامه داد: هر چه تفکر امام رضا (ع) در رسانه‌ها از طریق آستان قدس بهتر بیان شود و به احساسات منطقی مردم بیشتر بها داده شود خود به خود هیئت‌ها و کاروان‌های پیاده بیشتر به سمت حرم خواهند آمد.

امام جمعه تربت جام با اشاره به حضور هیئت‌های عزاداری تربت جام در حریم رضوی تاکید کرد: مردم متدین و با انگیزه تربت جام با ۶۲ هیئت و ۱۰ هزار زائر پیاده در ایام شهادت امام رضا (ع) به سمت حریم رضوی حرکت می‌کنند.

حجت الاسلام طاهری افزود: بیش از ۸۰۰ نفر زائر اهل سنت در غالب کاروان‌های پیاده بر محور اهل بیت متحد می‌شوند تا وحدت معنا داری را ایجاد کنند.

وی با اشاره به مجتمع‌های رفاهی بین راهی گفت: کمبود مجتمع‌های رفاهی بین راه باعث شده برای پذیرایی از زائران از خانه‌های خرابه، هیئت‌ها و مدارس در بین راه با کمترین امکانات استفاده شود.

امام جمعه تربت جام تصریح کرد: آستان قدس رضوی برای خدمت رسانی بهتر به زائران با ایجاد هیئت‌ها و مجتمع‌هایی رفاهی و باز سازی مساجد و حسینیه‌های اطراف حرم با استفاده از ظرفیت‌های مشهد و همکاری مسئولین مربوطه نقش موثری در ترویج تفکر امام رضا (ع) و فرهنگ رضوی دارد.حرم امام رضا (ع)، نگینی که انگشترش از تمام دنیا ساخته شده است



اهل سنت محب اهل بیت هستند



در ادامه این گزارش، امام جمعه سمیع آباد از توابع تربت جام گفت: زیارت رفتن از صدر اسلام بوده و هست پیامبر اسلام به زیارت شهدای احد و اهل قبور می‌رفتند و اهل سنت محب اهل بیت هستند، علاقه، ارادت و عشق به زیارت ثامن الحجج نوه و اولاد پیامبر خدا دارند.

مولوی برزگر افزود: در پایان ماه صفر تعدادی از اهل سنت پایین جام تربت جام با وحدت و انسجام در غالب کاروان‌های پیاده برای عرض ارادت و تسلیت به زیارت امام رضا (ع) می‌روند.

وی ادامه داد: دشمنان اسلام و گروه‌های افراطی و تفریطی که تلاش دارند بین مسلمانان تفرقه بیندازند بدانند که با وحدت و اتحاد اجازه نخواهیم داد کوچکترین خدشه‌ای در بین مسلمانان ایجاد کنند.




عشق و ارادت به اهل بیت را در عمل نشان دادیم



احمد اربابی افزود: کاروان پیاده اهل سنت از ۲۵ روستای بخش پایین جام و بیش از ۵۰۰ نفر همه ساله به زیارت امام رضا (ع) می‌روند و با این حرکت وحدت و برادری و برابری خود را نشان می‌دهند.

وی ادامه داد: در مسیر پیاده روی زائران افراد علاقمند و با عقیده در ایستگاه‌های صلواتی به صورت ویژه از زائران پیاده پذیرایی می‌کنند که این امر نشان دهنده ارادات ملت ایران به اهل بیت و ائمه است.

مسئول کاروان زیارتی اهل سنت گفت: تربت جام در نقطه صفر مرزی واقع شده و با توجه به ناامن بودن کشور‌های اطراف این شهرستان از امنیت پایداری برخوردار است و این امر نتیجه اتحاد و برادری است.
 



حرم امام مهربانی‌ها نقطه مشترک بین مسلمانان و مذاهب اسلامی



در ادامه مسئول تبلیغات و کارشناس مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی تربت جام نیز گفت: حرم امام مهربانی‌ها امام رضا (ع) به عنوان نقطه اشتراک و وحدت در بین مسلمانان و پیروان فرق و مذاهب اسلامی مطرح است.

هاشم بهرامی نیا افزود: شیعه و سنی به زیارت امام رضا (ع) می‌روند و با توسل و مددگرفتن از این امام همام مشکلات خود را حل می‌کنند.

وی ادامه ادامه داد: در مسیر ۲۰۰ کیلومتری تربت جام – فریمان حدود ۷ مسجد و ایستگاه بین راهی به زائران پیاده خدمت رسانی می‌کنند.

مسئول تبلیغات و کارشناس مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی تربت جام با اشاره به مشکلات در مسیر پیاده روی زائران پیاده تاکید کرد: عدم ارائه بسته‌های فرهنگی برای زائران، حضور کم رنگ مسئولین در کاروان‌ها، گران بودن و عدم نظارت بر کرایه اتوبوس‌ها در هنگام برگشت از مشهد، نبود مکان ارزان قیمت برای استقرار زائران در مشهد از جمله مشکلاتی است که با همت مسئولین شهرستانی و استانی حل می‌شود.


حرم امام رضا (ع)، نگینی که انگشترش از تمام دنیا ساخته شده است

بهرامی نیا افزود: نبود برنامه فرهنگی منسجم در مشهد برای زائران، نبود بسته‌های تشویقی برای اقشار مختلف مردم، عدم ارتباط مستمر بعد از پایان سفر کاروان‌ها با دستگاه‌ها و مسئولین استانی از دیگر مشکلات می‌باشد.

وی گفت: اگر چه همه مسئولین تربت جام تلاش فراوان در جهت حل مشکلات را دارند، اما همکاری مسئولین و ارائه تسهیلات و امکانات استانی ضروری است.




خود جوش و آتش به اختیار



مدیر هیئت پیروان خط امام گفت: در سال ۱۳۸۸ اولین استارت کاروان‌های پیاده را زدم و خود جوش و آتش به اختیار اولین قدم را برداشتم.

حجت صحرا گرد افزود: از امام رضا (ع) معروف به رئوف بالاتر ندیدم و با شعار لبیک یا صاحب الزمان همه ساله با کاروان‌های پیاده به حرم رضوی می‌روم.

وی ادامه داد: پیاده روی خواص و عظمت‌های بزرگی دارد با ایمان راسخ سختی راه را به جان و دل خریدن و به یاد شهدای کربلا و تقویت اعتقادات را به همراه دارد.

صحراگرد گفت: حمایت از، ولی فقیه و یاری ولایت، تربیت جوانان و نوجوانان، یادآوری واقعه کربلا، تقویت ایمان و... از جمله مهمترین اهداف پیاده روی تا حریم رضوی است.
 


اجتماع در حرم امام رضا (ع)، نورواحد و مرکزیت است دلیل و برهانی ندارد


همچنین استاد حوزه و دانشگاه تربت جام در پایان این گزارش گفت: همیشه فروعیات بر حسب مبنای اصل انجام می‌شود و اجتماع در حرم امام رضا (ع) که نورواحد و مرکزیت است دلیل و برهانی ندارد و کسانی که از کاروان کربلا جا مانده اند در این پیاده روی شرکت می‌کنند.

پیرنیا افزود: اجتماع دسته‌های عزاداری‌ها در حریم رضوی بر مبنای عقلایی است چرا که اجتماع در حرم امام رضا (ع) با حرم امام حسین (ع) هیچ گونه تفاوتی ندارد.

انتهای پیام//ز. ج
 
گزارشگر زهرا جعفریان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار