بازی مرحوم سعید کنگرانی در ازدواج به سبک ایرانی + فیلم

سعید کنگرانی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون روز گذشته دار فانی را وداع گفت.

به گزارش گروه فیلم و صوت باشگاه خبرنگاران جوان؛ سعید کنگرانی متولد 1333 در تهران از بازیگران سینما، تئاتر و تلویزیون بود که عمده فعالیتش در دوران قبل از انقلاب گذشت.

کنگرانی گنجینه‌ای از تاریخ سینمای پیش از انقلاب و یک شاهد عینی از «فحشای هنری» در عصر پهلوی است. او پس از انقلاب و تا نیمه دهه 1360 را در ایران ماند تا بلکه بتواند کار حرفه‌ای خود را ادامه دهد، اما تاوان همبازی شدن با گوگوش بیش از این بود که بتواند به سینمای ایران بازگردد و حتی چند فیلمی که بازی کرد، اکران نشد. برای همین به آمریکا مهاجرت کرد، اما با اپوزیسیون خارج از کشور نیز نتوانست کار کند و سرانجام در ابتدای دهه 1380 دوباره به ایران بازگشت. او در این دوران نیز در سودای بازگشت مجدد به عرصه سینما بود و از قضاء در فیلم «ازدواج به سبک ایرانی» به کارگردانی حسن فتحی و تهیه‌کنندگی علی معلم ایفای نقش کرد، اما پس از آن شانسی برای ادامه فعالیت نیافت.

کنگرانی در مصاحبه‌ای در سال 94 درباره سینمای پیش از انقلاب گفته بود: دست‌هایی در کار بود که مثلاً دخترهای فراری را که قبلاً وارد سیستم روسپی‌گری می‌شدند، وارد سینما کنند. یکی دو تا هم نبودند. کمپانی‌های موسیقی، استودیوهای مختلف با هم grant می‌گذاشتند و دستور از بالا می‌رسید. مثلاً آقای هویدا وقتی به سندیکای بازیگران یا تهیه‌کنندگان می‌رفت، این‌ها برای اظهار غلامی و نوکری شاه، نقششان را زمین می‌زدند، چون می‌دانستند امریه‌ای آمده که این دکترین باید اجرا شود و اگر نکنند...

کنگرانی روز گذشته در سن 64 سالگی در تهران در گذشت.


بیشتر بخوانیدسعید کنگرانی درگذشت


انتهای پیام/
 

درگذشت سعید کنگرانی + فیلم

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۳ ۲۵ شهريور ۱۳۹۷
خدايا بيا مرزدش.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۳ ۲۴ شهريور ۱۳۹۷
روحش شاد بازیگر توانمندی بود