ماه محرم و شهادت مظلومانه حضرت اباعبدالله الحسین (ع) حال و هوای شهر‌ها و روستا‌های هرمزگان را همچون سایر نقاط کشور حسینی کرده و علم عزا در گوشه و کنار شهر برافراشته شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس،در این میان اجرای آیین‌های بومی و سنتی با تاریخی دیرینه بین دریادلان هرمزگان یکی از تاثیر گذارترین روش‌ها برای پاسداشت انتقال پیام نهضت عاشورا به نسل‌های آینده است.

علم شوری" و " چک چکو"  ازجمله آیین‌هایی به شمار می‌رود که مردم هرمزگان به تبعیت از سنت اجداد و نیکان خود در حرکتی خودجوش آن را برگزار می‌کنند.


پیشوازی عزاداران هرمزگانی از محرم با اجرای مراسم چک چکو


مراسم سنگ‌زنی همراه با علم کوتاهی بانام جریده نوعی عزاداری سنتی در دیار نخل و آفتاب و یادگاری به جا مانده از دوران زندیه است.
سنگ‌زنی که در گویش محلی "چک چکو "نیز نامیده می‌شود با شماره ۱۰۲۹ در فهرست ملی کشور ثبت شده است.

اسحاق برخوردار زاده مدیرعامل انجمن میراث داران فرهنگ هرمزگان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس،می‌گوید: اجرای مراسم سنگ زنی قبل از ماه اندوه و ماتم در شهر‌ها و روستا‌های هرمزگان توسط ذاکران خبر فرارسیدن محرم و ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان را به مردم عاشق و دلداه اهل بیت عصمت و طهارت (ع) می‌دهد.

وی گفت: این مراسم با دو قطعه‌سنگی اجرا می‌شود که عزاداران هم هماهنگ بانوا و ریتم نوحه‌ای که خوانده می‌شود در بالای سر به هم می‌کوبند و در واقع نام "چک چکو" از صدای به هم خوردن همین سنگ‌ها گرفته‌شده است.

مدیرعامل انجمن میراث داران فرهنگ هرمزگان افزود: اجرای سنگ زنی تا پایان ماه محرم در این خطه و دریار مرسوم است.

علم شوری و چکچکو


علم شویی سنتی در آب دریا

یکی از معروف‌ترین مراسم‌ها در هرمزگان مراسم علم شویی و علم گردانی مسجد ۱۲ امام (منبر گپ) بندرعباس است که تاریخچه این علم‌ها و مراسم آن‌ها با سبک وسیاقی خاص به سالیان دور برمی‌گردد.

علم شوری و چکچکو
مدیرعامل انجمن میراث داران فرهنگ هرمزگان می‌گوید: ۱۲ علم از جنس چندل که هر یک به نام یکی از امامان است روز دوم محرم طی مراسمی خاص از منبر به ساحل دریا برده شده و با ذکر صلوات و دعای مخصوص در آب دریا به نشانه پاکی و زلالی شسته و مجددا به منبر منتقل می‌شود.

اسحاق برخوردار زاده گفت: پس از خشک شدن علم‌ها، شب هنگام پس از اقامه نماز مغرب و عشاء علم شوران و خادمان گرد هم آمده و علم‌ها را به سینه می‌گیرند و طبق رسمی قدیمی همگام با قرائت دعای خاص به وسیله نوه بانی منبر و حسینیه مراسم علم پوش کردن و ذبح قربانی‌ها اجرا می‌شود.

مدیرعامل انجمن میراث داران فرهنگ هرمزگان با اشاره به ثبت این مراسم در فهرست آثار معنوی به شماره ۱۲۹۱ می‌گوید: علم شوری قبلا در روز پنجم محرم برگزار می‌شد، اما مدتیست به دلیل تقاضای مردم برای حضور علم‌ها در منازل این مراسم روز دوم محرم آغاز می‌شود.

اسحاق برخوردار زاده گفت: علم‌ها را به عنوان نماد عزاداری در محله‌ها همراه با دسته‌های سینه زن می‌گردانند که این گردش علم را علم گردانی می‌نامند.

علم شوری و چکچکو

علم شوری و چکچکو

وی می‌گوید: علم گردانی از روز سوم با بردن علم‌ها برای اجرای مراسم نوحه خوانی و سینه زنی و برآورده شدن حاجت‌ها به منزل خادمان منبر و عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت آغاز می‌شود.

علم شوری و چکچکو

علم شوری و چکچکو


مراسم سنتی عزاداری در هرمزگان ویژه ماه محرم تنها به سنگ زنی، علم شوری و علم گردانی ختم نمی‌شود بلکه در کنار اجرای چاووشی خوانی، حجله گردانی، روضه خوانی، حلیم جم، حنابندان تنها گوشه‌ای از عشق مردمان این دیار در برگزاری عزاداری خالصانه است.

تا کنون سینه زنی نشسته، علم گردانی، علم شویی، پخت حلیم جم، چکچکو و تعزیه خوانی در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

عزاداری حضرت سیدالشهدا در هرمزگان با گرامیداشت اربعین حسینی آرام آرام به پایان می‌رسد، اگرچه در طول سال و در مناسبت‌های مختلف همچنین شب‌های دوشنبه و جمعه، مراسم روضه خوانی همواره برپا می‌شود.

انتهای پیام/ز


آیین‌های سنتی عزاداری هرمزگان در ماه محرم

برچسب ها: محرم 97 ، ائمه اطهار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.