جنگ اقتصادی،شیوه ای نوظهور برای عنادورزی با کشور هدف است که در ظاهِرِ تقابل با حاکمیت،جامعه را تحت فشار قرار می دهد.

چگونه می توان در برابرِ جنگ اقتصادیِ دشمن،پیروز شد؟به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،در دوران معاصر، جنگ ها و منازعه ها نیز با تحولات جدی و بعضا بنیادی همراه شده اند البته طرح این موضوع به معنای فراموش شدن فازهای نظامی در جنگ های کنونی نیست آنچنان که در دوران فعلی نیز،شاهد شلیک گلوله ها و موشک های بسیاری در اقصی نقاط جهان هستیم، عرصه ای که خاورمیانه از کانون های اصلی و جدی آن به شمار می رود و روزی نیست که در این خِطِة جغرافیایی،شاهد ریخته شدن خون افراد نباشیم؛ سرزمینی تاریخی که از قرن های گذشته،جنگ را تجربه کرده ،از آن زمان که جنگ افزارها با ابزاری همچون سنگ و منجنیق تجهیز می شد تا به امروز که پهبادها،هواپیماهای پیشرفته نظامی،موشک های کوتاه برد،میان برد و دور برد، مواضع مورد نظر کشور مهاجم یا مدافع را مورد هدف قرار می دهد.

اما در دهه های اخیر،این واقعیت به اثبات رسیده که در دراز مدت،جنگ اقتصادی ، هزینه های سنگین تری را به کشور هدف تحمیل می کند. اگر در جنگ نظامی تخریب فلان مرکز و نیروگاه تولید برق مد نظر قرار گیرد اما در جنگ اقتصادی،کلیت جامعه،پیر،جوان،کودک ، مورد هدف قرار می گیرند.

بارزترین نِمود جنگ اقتصادی در تحریم ها، ظهور و بروز پیدا می کند، تحریم هایی که البته در قرن های پیش نیز از سوی مهاجمان علیه اهداف مورد نظر اِعمال می شد،اما این ساز و کار  نه به عنوان یک اولویت ویژه بلکه به عنوان ابزار و راهکاری فرعی با هدف مستاصل کردن رقیبان ،مورد نظر و اقدام قرار می گرفت.

اما در دهه های اخیر،با ظهور و بروز تحولات سیاسی،اجتماعی،اقتصادی و نظامی و تغییر در مناسبات بین المللی،شیوه های منازعات و جنگ ها نیز تغییر پیدا کرده است.اجماع نظام غرب در سالیان نه چندان دور علیه ایران و تحریم های شدید اقتصادی،مصداقی بر گواه صدق این ادعاست.

تجربه جنگ 8 ساله ایران با رژیم بعثی عراق،مقاومت جانانه رزمندگان ایرانی و البته پیشرفت های نظامی جمهوری اسلامی ایران و بروز تغییرات جدی در تحولات اقتصادی،سیاسی و فرهنگی خاورمیانه در کنار تجربه های تلخ غرب و ایالات متحده در عراق،افغانستان،لبنان و ... نشان داد،دیگر به مانند گذشته تاکید براین جمله که تمامی گزینه ها بر روی میز است لزوما به معنای جنگ نظامی نیست که البته هدف دشمن از طرح چنین عباراتی،القای فاز نظامی و ایجاد هراس در کشورهای غیر همسو با خود است.

مخالفت و نفرت افکار عمومی از جنگ و واکنش های بسیار منفی نسبت به خون و خونریزی هایِ به اصطلاح قدرت های جهانی،همگی مزید بر علت شده تا دشمن با تکیه بر جنگ اقتصادی کشورهای هدف را مُجاب به تمکین خواسته های نامشروع خود نمایند.

هدف دشمن از ایجاد جنگ اقتصادی چیست؟

برای واکاوی دقیق تر موضوع،بررسی و تبیین اهداف دشمن از ایجاد جنگ اقتصادی،به روشنی،مختصات و ابعاد چنین جنگ هایی را هویدا می سازد.

در گام نخست،دشمن در صدد است با ایجاد جنگ اقتصادی به تسریع شکل گیری نارضایتی های عمومی در کشورهای هدف مبادرت ورزد. اگر چه در ظاهر امر،همواره به موازات تحمیل تحریم های اقتصادی این جملات و عبارات شعارگونه و تبلیغاتی مطرح می شود که هدف ،کارگزاران و حاکمیت کشورهای مقصد هستند، اما در واقع اصلی ترین هدف از ایجاد چنین جنگ هایی،مردم  و گروه های اجتماعی است.

در این فاز،دشمن تلاش می کند با اخلال در نظام اقتصادی کشور،مردم را خشمگین و عصبانی سازد و با بالابردن هزینه های روزمره زندگی و معیشت،این ذهنیت را در میان افکار عمومی القاء کند که نظام حاکمیتی آنها،ناکارآمد و بی کفایت است و به تبع هر آنچه این ذهنیت تلقین شود، اندیشه ضرورت تغییر نظام  نیز بیشتر می شود.

هدف دوم دشمن از پیاده سازی چنین طرح های شومی(جنگ اقتصادی)معطوف به این مقصدِ پلید می شود که روند توسعه و شکوفایی کشورهای هدف(منظور نظر جوامعی که با قدرت های جهانی همسو نیستند )مختل و حداقل با کندی هر چه تمام تر طی شود،زیرا توسعه بدون اقتصاد شکوفا،امری ناممکن است و در بسیاری از طرح ها،پروژه ها و حتی اهداف فرهنگی و اجتماعی،تامین بودجه حرف نخست را می زند و در شرایطی که مشکلات اقتصادی یک کشور تشدید می شود پرداختن به اهداف از پیش تعیین شده در حوزه های گوناگون با مشکلات خاص به خود همراه خواهد شد.

و هدف نهایی دشمن از ایجاد جنگ اقتصادی را می توان در این واقعیت جستجو کرد که برای مقابله در برابر تهاجمات نظامی دشمن،اقتصاد قدرتمند یک ضرورت است و به تعبیری،لازمه یک دفاع مستحکم در برابر دشمن در جنگ های نظامی،در کنار روحیه مجاهدت،مقاومت و فرهنگ شهادت،برخورداری از اقتصادی قدرتمند است تا به واسطه آن،مدیریت جنگ به نحو مطلوب و شایسته تری انجام پذیرد.


بیشتر بخوانید: طرح آمریکا برای تشویق خروج سرمایه ایرانیان از کشور


با وجود اینکه چندی پیش،مقام معظم رهبری در تحلیلی حکیمانه،احتمال جنگ با جمهوری اسلامی ایران را ناممکن عنوان کردند اما این موضوع به معنی نادیده انگاشتن تمامی احتمالات و اهداف پلید دشمن نیست،آنچنان که معظم له نیز همواره بر ضرورت تقویت قوای نظامی تاکید موکد فرموده اند و فلسفه غیر قابل مذاکره خواندن موضوع توان موشکی نیز به این امر خطیر باز می گردد.

با توجه به تحریم های اقتصادی دشمن در سالیان گذشته و ظهور و بروز وُجوهِ دیگری از آثار این تحریم ها،در هفته های گذشته،پرداختن به این موضع که راهکار پیروزی تمام عیار در جنگ اقتصادی و خنثی کردن اهداف شوم دشمن معطوف به چه مواردی می شود،امری ضروری و اجتناب ناپذیر به نظر می رسد.

ابتدا به ساکن می طلبد این موضوع درک شود که دشمنان ایران اسلامی وارد یک جنگ اقتصادی جدی با نظام و مردم این مرز و بوم شده اند.

اتاق جنگ اقتصادی با نظام جمهوری اسلامی،وزارت خزانه داری آمریکا است

چندی پیش،مقام معظم رهبری،در دیدار با هزاران نفر از کارگران و کارآفرینان،در آستانه روز کارگر با تبیین خباثت های آمریکا در مقابل ملت ایران فرمودند:امروز دوران بزن در رو گذشته است و آمریکایی ها از درگیری مستقیم نظامی با ایران هراس دارند،لذا تمرکز اصلی آنها بر جنگ اقتصادی و جنگ فرهنگی است و اتاق جنگ اقتصادی آنها با نظام جمهوری اسلامی ایران نیز،وزارت خزانه داری آمریکا است.

به واقع طرح این موضوع از سوی حضرت آیت ا...خامنه ای به عنوان عالی ترین شخصیتِ نظامِ مقدس جمهوری اسلامی ایران،به روشنی این واقعیت را به اثبات می رساند،که درگیری آمریکا و کشورهای هم پیمان با ایالات متحده با ایران،حول محور جنگ اقتصادی می چرخد و کدها و نشانه هایی که پیش از این نیز از بازار کشور و اقتصاد این مرز و بوم،ظهور و بروز پیدا کرده، در کنار موضع گیری های مقامات آمریکایی نشان می دهد بیش از هر زمان دیگری باید خود را برای یک نبرد اقتصادی سنگین آماده کنیم.


بیشتر بخوانید: همکاری آمریکا برای اغتشاش در بازار ارزی ایران


راهکار مقابله و پیروزی ایران در این جنگ نیز،روشن،شفاف و مشخص است.

مقام معظم رهبری در همان دیدار (با هزاران نفر از کارگران و کارآفرینان)تنها راه مقابله با این جنگ را حمایت از کالای ایرانی و تکیه بر توانمندی ها و ظرفیت های داخلی و چشم ندوختن به بیگانگان و رفع مشکلات مرتبط با حوزه فعالیت تولید و کارآفرینی در کشور عنوان فرمودند.

چندی پیش،مسعود براتی،کارشناس اقتصاد بین الملل و متخصص در حوزه تحریم ها در گفت و گویی با رسانه ها عنوان کرد:جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران،سابقه ای 15 ساله دارد و در واقع بیش از 15 سال است که واشنگتن،طرح های زیادی را برای از پای درآوردن اقتصاد ایران،تعریف و طراحی کرده و در این مسیر ،گام به گام ،طراحی های خود را اجرایی می کند که اوج جنگ اقتصادی مذکور به تحریم های سال پایانی دولت دهم ( از سال 1389 به بعد ) معطوف می شود آنچنان که در سال 1391 نیز شاهد تحریم بانک مرکزی و نفت ایران از سوی ایالات متحده بودیم.

وی افزود:مرکزیت این طراحی ها و اعمال تحریم ها،وزارت خزانه داری آمریکا است و رایزنی بسیار فعالانه این نهاد با بخش های اقتصادی دیگر کشورها با هدف کاهش مبادلات و مراودات تجاری و اقتصادی با ایران از نمونه اقدامات آمریکا در این راستا به شمار می رود.

براتی در تشریح راهکارهای موثر برای خنثی سازی تحرکات واشنگتن و همپیمانان آمریکا علیه ایران، عنوان کرد:به جرات می توان گفت هیچ بن بستی در مقابله با تهدیدات ایالات متحده وجود ندارد و در صورتی که اراده ها شکل بگیرد و لوازم این مقابله تامین شود،می توان از این جنگ جدی،با پیروزی خارج شد.

به زعم وی،مقاوم سازی اقتصاد و حمایت از تولید،ایجاد ارزش افزوده حداکثری و تامین نیازهای اساسی و استراتژیک در داخل کشور از مولفه هایی است که با اتکای به آن می توان در این نبرد بر دشمن غلبه کرد.

رزمنده جنگ اقتصادی کم داریم

چندی پیش،امیرآبادی فراهانی،عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در همایش جنگ اقتصادی در زرندیه عنوان کرد:وضع امروز کشور به مراتب مطلوب تر از دوران جنگ تحمیلی است،اما متاسفانه برخی از مسئولان خود را باخته اند.

وی افزود:باید دقت داشت که امروز دشمن،انسجام ملی کشور را نشانه رفته و با وجود مشکلات متعدد، نباید برخی از نمایندگان به تزریق یاس و نا امیدی در جامعه مبادرت ورزند.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به جنگ اقتصادیِ سخت دشمن با نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران گفت:متاسفانه با مشاهده احتکارهایی که کشف می شود می توان به این مطلب پی برد که امروز رزمنده جنگ اقتصادی کم داریم.

امید آن می رود با پیاده سازی برنامه ها،ایده ها،اهداف و دستورکارهای پیش بینی شده در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی (که پیش از این به کرات در قالب گزارشات و مصاحبه های متعدد به آن پرداخته شده و از ابتدای سالجاری و پس از مزین شدن شعار سال از سوی مقام معظم رهبری به حمایت از کالای ایرانی،تولید واشتغال ،بر تعدد این گزارشات در بخش های گوناگون زراعت،کشاورزی،تجارت،اشتغالزایی،اصناف،تولید،صادرات،رفع موانع کسب و کار،کارآفرینی و...با افزایش چشمگیرتری همراه شده) و توجه مسئولان ذی ربط و مردم به راهکارهای پیشنهادی،نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و مردم غیور این مرز و بوم بار دیگر در نبرد با قدرت های زورگوی جهانی،با سربلندی و افتخار،پیروز شوند،پیروزی که با وحدت ملی و تلاش فراگیر قابل حصول خواهد بود.

گزارش از ناصر رمضانى

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۰۷ مهر ۱۳۹۷
جنگ اقتصادی خطرناکترین و ویرانگرترین جنگهاست.....چون از جیب خود مان هزینه جنگ با خود را میپردازییم...دشمن اصلا به گزینه نظامی فعلا فکر نمیکنه..چون از جیبش باید خرج کنه...راه علاج دوری از نابودی اقتصادی سازش با همه مردم و دولت دنیاست...خدایا خودت به همه ملت ایران رحم کن....به حق این ماه که ماه امام حسین عزیزه.. و بحق امام رضای عزیز.....من که امیید زیادی دارم ...
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۶:۵۰ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
شفافيت ماليه
Iran (Islamic Republic of)
عباس گودرزی
۱۹:۳۲ ۲۷ شهريور ۱۳۹۷
سلام اگر بجای رانت ، اختلاس ، احتکار و مماشات با مفسدان اقتصادی دولتی قوانین بازدارنده سختگیرانه تدوین شود . وچنانچه تولید کنندگان داخلی نسبت به کیفیت و قیمت متعادل منصفانه زمان جنگ سهل انگاری نمایند باید مثل زمان جنگ سخت برای آنها دادگاه صحرایی تشکیل و با مصادره کلیه اموال منقول و غیر منقول آنها و واگذاری سهام آن کارخانه به کارگرانش حتی فکر خطا را از آنها گرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۲۷ شهريور ۱۳۹۷
وقتی چیزی که احتیاج نداریم رو میخریم یعنی نمیذاریم اونی که احتیاج داره بخره و اینجوری همدیگه رو داغون میکنیم
کلا از ماست که بر ماست
Germany
امید روشن
۰۰:۳۲ ۲۵ شهريور ۱۳۹۷
تمامی اختراعات وقتی بوچود امده که خیلی از مردم در مقابل یک مشکل جدی قرار میگرفتند .
نخبه های خودجوش و نخبه های غلمی مشکل را تجزیه و با نیروی خلاقیت خود با استقامت و پشتکار راه های یافته شده را مورد آزمایش قرار میدادند و به بهترین نتایج و موفقیت راه حل میرسدند. محهولات را به معلوم ها تبدیل میکردند.
رابرت کوخ ، ادیسون ............ هر محترع وهندسی را ببینید همین مسیر را رفته اند . فکر ریاضی و پشتکار جهادی ایمانی دوتا از ابزارهای دست یابی و جل مجهولات به معلومات بوده اند.
هر نخبه ویا جمع نجبگان خود جوشی مشکلی را شناسایی می کردند بعد دنبال راه جل می کشتند،تست و آزمایش ها رااستقامت وپشتکار انجام میدادند و مشکل را از پادرمیاوردند.
در باره حل مشکلات اقتصادی داخل داشتن روجیه جهاد ی مثل بچه های قدیم نهاد چهاد سازندگی لازم است، انها نخبگان خود جوش بودند که هرچا قدم میگذاشتند گره ها گشوده می شدند و مردم از نعمت برکت برخوردار میشدند.
جوانان جهادی کاردان میتوانند ساختارهای اقتصادی نوین وپربرکتی را رقم بزنند.
هرجا قدم مبارک نیروی متخصص جهادی زمین را لمس کرده. شاهد اختراع و ابتکار و تحقق استقلال وبی نیازی به بیگانه به تمام معنی بوده ایم. این تجربه گوهربار راهگشاست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۲ ۲۴ شهريور ۱۳۹۷
بنده توان و تمایل جنگ اقتصادی را ندارم چه کسی را باید ببینم و محضر مبارکش عرض کنم کسی که جای من نیست که فشار مالی تحمل کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۲ ۲۴ شهريور ۱۳۹۷
ما بیشتر از فقر اقتصادی فقر فرهنگی داریم
اگه سر تاسر کشور ما پر از طلا بشه ما با این بی برنامگی و بی منطقی باز مشکل داریم چون واقعیت خودمون را درک نمیکنیم و تکیه بر پاهای خودمون نداریم چون همه فکر میکنند برا همیشه زنده اند و اولین نفر همه طلاها رو مصادره میکنه و شروع به نابودی بقیه میکنه ما توی واقعیت زندگیمون نیستیم ما در جو بدنیا می اییم در جو زندگی میکنیم و در جو میمیریم.
ما اصلا به خبر خروج ترامپ از برجام نمیبایست گوش بدیم. اما اون را در صدر زندگیمون قرار دادیم و بخاطر چرندیات یک آدم دیونه و از خدا بیخبر داریم خودمون را نابود میکنیم.
Germany
ناشناس
۱۹:۲۲ ۲۴ شهريور ۱۳۹۷
هر کاری کنم داروی مسکن است نه درمان ...درمان واقعی باید ریشه بیماری را پیدا کرد
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۳:۴۰ ۲۴ شهريور ۱۳۹۷
اگر سکه رو به قیمت سال 96بخریم و همچنین تمام اجناس و مایحتاج مردم طبق سال 96 خریداری بشه اونوقت میشه گفت با جنگ اقتصادی مقابله کردیم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۵۷ ۲۴ شهريور ۱۳۹۷
والا تا مفاسد اقتصادی داخلی وگرانفروشها ومحتکرها داریم چه نیاز به دشمن اقتصادی داریم البته اگر منظورتان نوع خارجیش هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۲۴ شهريور ۱۳۹۷
یکی از راه ها افزایش پول و آموزش تولید مردمی است . با این کار ایران در هر زمینه صد کارخانه درجه ۱ خواهد داشت .
البته با حمایت معنوی و کرامت های خدادادی میتوان ایران را در عرض ۱ سال در دیگر کرات عالم محبوب کرد . ایران میتواند به سایر سیارات دارای حیات و تمدن تکنولوژی صادر کند . فقط باید الان بخواهیم که بشود و همین الان اقدامات مورد نیاز برای این مهم را انجام دهیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۰ ۲۴ شهريور ۱۳۹۷
در بازار پوشاک در بندر عباس نظارت شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۰ ۲۴ شهريور ۱۳۹۷
در بازار پوشاک در بندرعباس نظارت بسیار کم است و تنوع و اختلاف قیمت در مغازه ها گویای این موضوع می باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۰ ۲۴ شهريور ۱۳۹۷
در بازار پوشاک در بندرعباس نظارت بسیار کم است و تنوع و اختلاف قیمت در مغازه ها گویای این موضوع می باشد.
Iran (Islamic Republic of)
Mr Navids
۱۱:۱۳ ۲۴ شهريور ۱۳۹۷
جنگ که تموم شد اشکول
ما باختیمش
Iran (Islamic Republic of)
Mr Navids
۱۱:۱۳ ۲۴ شهريور ۱۳۹۷
جنگ که تموم شد اشکول
ما باختیمش
Iran (Islamic Republic of)
Mr Navids
۱۱:۱۳ ۲۴ شهريور ۱۳۹۷
جنگ که تموم شد اشکول
ما باختیمش
Iran (Islamic Republic of)
Mr Navids
۱۱:۱۳ ۲۴ شهريور ۱۳۹۷
جنگ که تموم شد اشکول
ما باختیمش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۲۴ شهريور ۱۳۹۷
سلام جنگ اقتصادی ما داخلی است مثل اوایل انقلاب که ترور فیزیکی شخصیت ها زیاد شد الان هم هر جا که پول هست رواج بیشتری پیدا کرده اولا مردم غیر از ارزاق روزانه هیچ چیز نخرند قوه قضاییه هم برخورد کند مثل صدام که در زمان جنگ هر گرون فروشی را اعدام میکرد برخورد جدی بالاخره این دوران هم با نابودی عده ی زیادی مثل من تموم میشه مهم نیست من و امثال من نابود شیم مهم سرزمین آریایی ماست که تکه تکه نشه به امید ایرانی آباد و ملتی آزاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۲۴ شهريور ۱۳۹۷
باید بگوییم ...چگونه میتوان در برابر با اختلاس گران پیروز شد
فعلا دشمنمون داخلیه نه خارجی
Iran (Islamic Republic of)
رحیم
۱۰:۴۲ ۲۴ شهريور ۱۳۹۷
انشالله مردم غیور و همیشه در صحنه میتونن تحمل کنن . مسولین محترم هم اون بالا بالاها راحت زندگی کنن . بله با تکیه بر مردم فشار جنگ میافته رو مردم . مردم متکای مسئولین هستند.
Germany
ناشناس
۱۰:۳۷ ۲۴ شهريور ۱۳۹۷
بهترین راهکار ها بنظرم می تونه موارد ذیل باشه
1- فراهم کردن شرایط خرید مرکبات در وزنهای کم با درجه بندی و قیمت گذاری بروی هر دانه میوه
2-فرهنگ سازی و تبلیغ رسانه ها برای استفاده درست از مواد غذای و خود داری از احتکار در خانه و برخورد جدی دولت با محتکرین کا لا در انبارهای غیر مجاز برای مطمئن شدن مردم از همراهی دولت و اعلام مجا زات های صادره و برخورد قاطع با دانه درشتان با ذکر نام و معرفی کامل آنها بدون توجه به موقعیت آنها
3-ایجاد اعتماد مردم به تعهد دولت در نظارت بر امور و صداقت در گفتاری که در حال حاضر بسیار ضعیف است
4-مدیریت الگوی کشت در کشاورزی و برنامه ریزی در کنترل سطح زیر کشت محصولات کشاورزی که تا بحال از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای جلوگیری از ضرر وزیان کشاورزان و از بین رفتن محصولات تولیدی به دلیل مزاد بر میزان نیاز تولید شده است.
5- توجه مردم به برندهای مشهور و خود داری از خرید اجناسی که در بسته بندی و وزن موجود در تولیدات تقلبی شده و کم فروشی میکنند .و توسط خود مردم به تولید کنندگان خاطی ضربه مهلکی وارد شود تا جبران عدم برخورد قاطع دولت و قوه قضائیه با کم فروشان و تولید کنندگان خاطی باشد.
6-هوشیاری مردم در خرید خودرو و خرید کالاهایی که به شدت گران (حتی بیش از 30 و یا 200 درصد)میشود ولی بعد از مدتی با با کاهش چند درصدی مردم خوشحال میشوند که ارزان شده و به وضح مردم کلاه همیشه گی بر سرشان رفته و توجهی به جا انداختن قیمتی جدید با فاصله نجومی با عدد تورم اعلامی توسط دولت نمی کنند ملت به هیچ وجه نباید به این عادت بد خود ادامه دهند واز خرید این نوع کالاها د تا برگشت به یک قیمت متعادل نه به اذعان تولید کننده بلکه مردم برسد واین عادت بد مردم که خود باعث آن هستند از بین برود و مردم تنظیم کننده بازار باشند و تلید کنندگان با نو آوری به دنبال کسب رضایت مصرف کننده باشند .
7-امکانات کاهش مصرف آب و برق و کاز در دسترس مصرف کننده قرار گیرد و برای اینکار دولت بدون تکبر و غرور بیجا از دانشگاهها و انقلابیون و دلسوزان کمک بگیرد.
8- کار و در آمد را به خانه ها با ایجاد برنامه های آموزشی در رسانه ملی و مراکز فنی و حرفه ای و حمایت از کار گاه ها برای استفاده از توانائیهای مشاغل خانگی بکاشنند و مشاغل خانگی را رقیب مراکز تولید نکنند تا باعث رکود و تعطیلی کار گاه ها و تعاونیها نشود کاری که در حال حاضر و در گذشته انجام می شده و بسیار اشتباه است باید شرایطی فراهم کرد تا تولیدیها از وجود افرادیکه در خانه ها کار میکنند با دادن سفارش حمایت شود تا هزینه تولی کهاش یافته و قیمتها تعدیل یابد.
9- از احداث کارخانه جات دور از مراکز تولید خوراک کارخانه جات جلوگیری شود تا باعث افزایش قیمت تمام شده و هزینه حمل خوراک تا کارخانه نشوند.
10- متأسفانه سدهای ساخته شده بدون توجه به ایجاد کانالهای جابجا کنند آب مصرفی در پاوین دست وکشاورزی احداث شده که برای جلو گیری از پرت آب باید این کانالهای بتنی احداث شود.
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۰:۳۴ ۲۴ شهريور ۱۳۹۷
عزیزان
نظم و انضباط در اقتصاد
با شدت بیشتر
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۰:۳۴ ۲۴ شهريور ۱۳۹۷
عزیزان
نظم و انضباط در اقتصاد
با شدت بیشتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۲۴ شهريور ۱۳۹۷
خدا خودش به فریادمون برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۲۴ شهريور ۱۳۹۷
جنگ الان را بیشتر دشمنان داخلی ( اختلاسگران و مفسدان اقتصادی ) به وجود آوردند.دشمن واقعی ایران خودرو و سایپا هستند که جنس بی کیفیتش را به قیمت چند برابر میفروشند
دشمن واقعی، اون افرادی هستند که جنس مورد نیاز را احتکار میکنند دشمن واقعی اون مغازه داری هست که گرانفروشی، تقلب، دزدی و هزار کار دیگه میکنه برای پول...بارها گفتید مرگ بر آمریکا، چرا نمی گویید مرگ بر گرانفروش، مرگ بر محتکر ، مرگ بر مفسد اقتصادی؟ آمریکا دشمن است، اما عقل حکم میکند که اول دشمن داخلی را نابود کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۲۴ شهريور ۱۳۹۷
از ماست که برماست
Iran (Islamic Republic of)
نرگس
۰۹:۲۳ ۲۴ شهريور ۱۳۹۷
عرض سلام و خسته نباشید. خواستم به اطلاع برسونم که مادر شهید خلبان فتاحی در زلزله اخیر کرمانشاه خونه شون صد در صد تخریب شده و در حال حاضر در کانکس زندگی می کنند. استاندار محترم کرمانشاه هم برای عرض تسلیت به خدمتشون رسیدند و دقیقا وضعیت ایشون رو دیدند ولی همچنان این مادر داغدار و بزرگوار در کانکس زندگی می کنند.
ببخشید اینجا این مساله رو گفتم! گویا بخش ارتباط با ما ندارید و ادمین کانالتون هم به هیچ عنوان پاسخگو نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۴ ۲۴ شهريور ۱۳۹۷
انشاءالله دلار بشه ۲۰ هزار تومان اونموقع نظر خواهی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۸:۵۶ ۲۴ شهريور ۱۳۹۷
البته غافل نمانیم که عمده مشکلات امروز کشور ناشی از سوء مدیریت در سطوح مختلف و عدم توسعه سرمایه اجتماعی کشور است.
Germany
ناشناس
۰۸:۵۲ ۲۴ شهريور ۱۳۹۷
با سرمایه گذاری بخش خصوصی و ارائه بسته های حمایتی و معاف از مالیات برای تولید کنندگان داخلی با هدف اشتغالزایی و خودکفایی می توان در برابر جنگ اقتصادی دشمن پیروز شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۴ ۲۴ شهريور ۱۳۹۷
در مقابل جنگ اقتصادیه دشمن می ایستیم پس اختلاسا رو چیکار کنیم؟اختلاسا صدبرابر بدتر از جنگ اقتصادیه دشمنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۲ ۲۴ شهريور ۱۳۹۷
الان وضعیت ما مثل همان کشتی است اگر یک نفر یک سوراخ درست کنه همه با هم غرق میشیم الان با این جنگ اقتصادی که وجود داره باید جلوی این اختلاسگران و مفسدان اقتصادی گرفته شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۲۴ شهريور ۱۳۹۷
احسنت من هم با شما موافقم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۳ ۲۴ شهريور ۱۳۹۷
امریکا هیچ کاری نمیتوان کنه
Germany
ناشناس
۱۳:۵۱ ۲۴ شهريور ۱۳۹۷
امریکا هیچ کاری نمیتونه کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۶ ۲۴ شهريور ۱۳۹۷
تاکی قرار مجردو بیکار باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۶ ۲۴ شهريور ۱۳۹۷
حرف حق زدی اینا همش شعار بلدن بدن
آخرین اخبار