باب وودوارد در کتاب جدید خود نوشته است جرد کوشنر عامل شکل‌گیری اتحاد و ائتلاف مخفیانه میان اسرائیل و عربستان سعودی است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، باب وودوارد، روزنامه نگار کهنه کار آمریکایی در کتاب تازه خود که نگاهی عمیق به دوران حضور دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید دارد می‌گوید جرد کوشنر، داماد و مشاور ترامپ عامل شکل‌گیری اتحاد و ائتلاف مخفیانه میان اسرائیل و عربستان سعودی است.

پایگاه اینترنتی نشریه جوئیش پرس در گزارشی نوشت: چنین ائتلافی که کوشنر اصلی‌ترین نیروی محرکه پیش برنده آن بوده است برخلاف توصیه‌های مشاوران ارشدتر و باتجربه‌تر کاخ سفید از جمله جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا، رکس تیلرسون وزیر امور خارجه وقت و هربرت مک مستر مشاور امنیت ملی دولت ترامپ اتفاق افتاد.

به گفته وودوارد، به محض آنکه ترامپ در اوایل سال ۲۰۱۷ به کاخ سفید راه یافت، کوشنر تلاش‌های خود را در راستای شکل گیری محور تل آویو – ریاض شروع کرد و او بود که پیشنهاد داد نخستین سفر خارجی ترامپ به عربستان و اسرائیل باشد.

وودوارد می‌گوید با وجود آنکه کوشنر با بالاترین مقامات دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل مناسبات مستحکمی داشت، اما بر سر اینکه باید با کدام یک از مقامات ارشد سعودی کار کند با چالش‌هایی از سوی مقامات عالی رتبه آمریکایی روبرو بود.  

وودوارد همچنین می‌گوید مقامات ارشد آمریکایی در آن زمان معتقد بودند بهترین مقام سعودی که باید با او کار کرد کسی جز محمد بن نایف، رئیس سابق دستگاه اطلاعات و ولیعهد وقت این کشور نیست اما کوشنر به گفته وودوارد «دارای اطلاعات مهم و قابل اتکایی بود که کلید برقراری ارتباط با عربستان سعودی را کسی جز محمد بن سلمان، نائب ولیعهد سی و یک ساله وقت نمی‌دانست.»

وودوارد در مورد رقبای کوشنر در کاخ سفید می‌نویسد: «پیام آن‌ها این بود که بهتر است کوشنر با احتیاط عمل کند. قدرتمندترین گزینه محمد بن نایف، ولیعهد پنجاه و هفت ساله است. او برادرزاده پادشاه است و به عنوان کسی شناخته می‌شود که در مقام وزیر کشور، القاعده را در شبه جزیره ریشه کن کرد. تمایل نشان دادن به محمد بن سلمان جوان می‌تواند باعث اصطکاک در خاندان سلطنتی شود.»

انتهای پیام/

افشاگری باب وودوارد درباره جرد کوشنر در کتاب جدیدش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار