کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: از امشب تا اواسط وقت روز شنبه هفته پیش رو افزایش شدت وزش باد به همراه گرد و خاک از کانون‌های داخلی و خارجی منطقه سیستان را فرا می‌گیرد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ؛ علی ملاشاهی کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: با حاکم شدن گرادیان شدید فشار هوا در شرق کشور، از امشب تا اواسط وقت روز شنبه هفته پیش رو افزایش شدت وزش باد به همراه گرد و خاک از کانون‌های داخلی و خارجی منطقه سیستان را فرا می‌گیرد.

رئیس کارگروه پیش‌بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان افزود: روز‌های پنجشنبه و به ویژه جمعه در شهرستان‌های زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز باد خیلی شدید با سرعتی معادل ۹۰ تا ۱۰۰ و گاهی بیش از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت سبب وقوع طوفان، گرد و خاک و کاهش شدید دید می‌شود.

وی ادامه داد: این شرایط جوی نامطلوب به نحوی است که در این مدت غلظت ذرات معلق در هوای منطقه سیستان نسبت به روز‌های عادی به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد و با توجه به این شرایط شدت باد و خیزش گرد و خاک در محور‌های مواصلاتی زابل- نهبندان، زاهدان- نهبندان، زاهدان- زابل، زاهدان-بم و ایرانشهر-بم بیشترین کاهش دید را خواهیم داشت و احتمال اختلال در حوزه حمل و نقل هوایی در شهر‌های شمالی استان نیز وجود دارد.

ملاشاهی اضافه کرد: در این مدت علاوه بر نفوذ گرد و غبار به نواحی مرکزی، مرز شرقی و نیمه جنوبی استان، وزش باد با شدت کمتر نسبت به شهر‌های شمالی منجر به خیزش گرد و خاک و کاهش دید در این مناطق خواهد شد.

رئیس کارگروه پیش‌بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: توصیه‌های هواشناسی کاربردی در این شرایط خودداری از تردد غیرضروری در فضای باز در زمان کاهش کیفیت هوا، آماده‌باش مراکز بهداشتی و درمانی، رعایت حداکثری مقررات رانندگی در زمان طوفان و گرد و خاک و محافظت از گلخانه‌ها است که امیدواریم مسئولان و مردم در این زمینه اقدامات پیشگیرانه را بکار بگیرند.

انتهای پیام/م

توفان شدید در سیستان و بلوچستان

برچسب ها: هواشناسی ، آب و هوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سیستانی
۱۶:۱۹ ۲۱ شهريور ۱۳۹۷
خبر جدیدی خواندم : سازمان برنامه وبودجه ، بودجه اختصاص داده شده در حوزه محیط زیست برای رفع انتشار ریزگردها را فقط به استان خوزستان اختصاص داده است. یعنی در سیستان با این وضعیت آب و هوایی و با این شرایط بحرانی هنوز دولت بودجه ای برای این منطقه درنظر نگرفته است
این که میگویند بادهای ۱۲۰ روزه کاملا اشتباه هست در سیستان تمام روزهای سال باد ، طوفان و گرد و خاک هست. بر چه اساسی تمام هزینه های محیط زیستی به استان خوزستان تعلق گرفته ؟
آخرین اخبار