امتناع کارخانه های لبنی از خرید شیر خشک داخلی/کمبود شیرخشک صحت نداردیک مقام مسئول گفت:کارخانه های لبنی به سبب دریافت ارز یارانه ای به منظور واردات شیر خشک، تمایلی به خرید شیرخشک از تعاون روستایی ندارند.
 
به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ناصر مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران کشور در نشست خبری تشکل های صنفی تولید و شیر خشک ایران با انتقاد از ممنوعیت صادرات شیر خشک اظهار کرد: وزارت صنعت ، معدن و تجارت به یکباره، ممنوعیت صادرات شیر خشک را اعلام کرد که وزارت جهاد کشاورزی و دامداران از این موضوع شوکه شدند.
 
وی افزود: تا سال گذشته، شیر خشک با مشوق 200 میلیارد تومانی دولت به بازارهای هدف صادر می شد امسال که به سبب نوسان نرخ ارز نیازی به مشوق صادراتی نبود، وزیر صمت، صادرات آن را به بهانه کمبود شیر خشک در داخل ممنوع اعلام کرد که با این وجود بازار های صادراتی را دو دستی تقدیم رقبا کردیم.
 
مقدسی ادامه داد: براساس قانون انتزاع،تمامی اختیارات واردات و صادرات محصولات کشاورزی برعهده وزارت جهاد کشاورزی است و حال جای این سوال مطرح است که چرا وزیر صمت، صادرات شیرخشک را ممنوع اعلام کرده است؟
 
به گفته این مقام مسئول در شرایطی که دو ابزار واردات شیرخشک و کره به کارخانه های لبنی داده شده است؛بنابراین بدیهی است که قیمت شیرخام به دست کارخانه های لبنی به نفع خودشان مدیریت می شود.
 
وی با اشاره به دلایل امتناع  کارخانه های لبنی در خرید شیر خشک از سازمان تعاون روستایی بیان کرد: در شرایط کنونی سازمان تعاون روستایی 8 هزار تن شیرخشک دارد که کارخانه های لبنی به بهانه عرضه این محصول در بورس کالا، از خرید شیر خشک از سازمان تعاون روستایی امتناع می کنند در حالیکه عرضه در بورس کالا چیزی جز شفافیت قیمت نیست.
 
رئیس انجمن صنفی گاوداران درباره تاثیر ممنوعیت صادرات شیر خشک بر قاچاق این محصول گفت:شریعتمداری با ممنوعیت صادرات شیرخشک بستر را برای قاچاقچیان فراهم کرده است تا شیرخشک داخلی را با نرخ های بالایی آن سوی مرزها به فروش رسانند.
 
وی از صادرات 30 هزارتن شیرخشک با ارزش بالغ بر 70 میلیون دلار در سال گذشته خبر داد و گفت: همچنین تا پایان مرداد ماه 10 هزارتن شیرخشک با ارزش 20 میلیون دلار به بازارهای هدف صادر شد که با ممنوعیت یکباره صادرات، این فرصت ارزآوری را از دست خواهیم داد.
 
مقدسی از مخالفت وزیر جهاد کشاورزی از ممنوعیت صادرات شیرخشک خبر داد و گفت: در شرایطی که به سبب نوسان نرخ ارز، صادرات شیر خشک بدون حمایت دولت به بازارهای هدف صادر می شد، ممنوعیت صادرات ضربه مهلکی بر پیکره صادرات این محصول وارد کرد که وزیر جهاد طی نامه ای به وزیر صنعت خواستار لغو ممنوعیت شیرخشک شد.
 
به گفته وی اصل گلایه مندی کارخانه های لبنی بر آن است که چرا شیرخام تولیدی را همانند سال های قبل به کارخانه های لبنی نمی دهیم تا آنها به صورت کارمزدی در اختیار کارخانه های شیرخشک قرار دهند تا با این وجود بتوانند قیمت شیر و شیر خشک را مدیریت کنند.
 
مقدسی با بیان اینکه زور وزارت صنعت بر کشاورزی می چربد، افزود:کارخانه های لبنی دوست ندارند از سازمان تعاون روستایی شیرخشک مورد نیاز خود را خریداری کنند چرا که دریافت ارز یارانه ای به واردات و صادرات محصول با ارز آزاد برای کارخانه ها سود بیشتری در بر دارد.
 

تولید شیرخشک داخل مازاد بر نیاز کشور است

در ادامه سیاوش سلیمی دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان صنعت شیرخشک کشور  با بیان اینکه تا قبل از سال 90 بزرگترین وارد کننده شیرخشک بودیم، اظهار کرد: این درحالی است که با تاسیس تعدادی واحد صنعتی مجهز و پیشرفته بعد از سال 90 به کشوری تبدیل شدیم که نیاز صنایع را به طور کامل تامین کردیم.

وی افزود: با وجود ممنوعیت صادرات شیر خشک از سال های 90 به بعد، حدود 30 هزار تن شیرخشک به بازارهای هدف صادر شد که با این وجود دامداران دیگر دغدغه مازاد تولید خود را نداشتند.

سلیمی نیاز سالانه کشور به شیر خشک را 60 تا 70 هزار تن اعلام کرد و افزود: این درحالی است که ظرفیت تولید بالای 150 هزارتن شیر خشک در کشور وجود دارد.

به گفته این مقام مسئول تصمیم یکباره وزیر صنعت و معدن مبنی بر ممنوعیت صادرات شیر خشک قابل قبول نیست چرا که با این وجود 5 هزار فرصت شغلی مستقیم را از دست خواهیم داد.

وی با انتقاد از این موضوع که واردات شیر خشک در گروه کالاهای یک قرار گرفته است،بیان کرد: براین اساس کارخانه های لبنی در نظر دارند که 25 هزارتن شیر خشک وارد کنند که این امر نتیجه ای جز تعطیلی واحدهای تولیدی در بر نخواهد داشت.

سلیمی ادامه داد: کارخانه های لبنی همانند سال های گذشته عادت کردند که پس از خرید شیر خام از دامدار،آن را به صورت کارمزدی در اختیار واحد های شیر خشک قرار دهند و امسال که دامداران از تحویل شیر به کارخانه های لبنی امتناع کردند، موضوع کمبود شیرخشک در داخل را مطرح کردند.

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان شیرخشک با انتقاد از واردات بالای کره و چربی بیان کرد: با توجه به آنکه کره و چربی با ارز دولتی وارد می شود،کارخانه های لبنی حاضر نیستند که خامه استحصالی دامداران را با قیمت مناسب خریداری کنند و درنهایت به سبب فساد پذیری محصول مجبورند که آن را با قیمت های ناچیزی به کارخانه ها تحویل بدهند.

وی با اشاره به اینکه کمبودی در شیرخشک نداریم، افزود: این درحالی است که کارخانه های لبنی به بهانه مختلف حاضر به خرید شیرخشک از کارخانه های تولیدی نیستند چرا که هم اکنون قیمت خرید شیرخام از دامدار به نرخ متعادلی رسیده است.

سلیمی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی همراه تولیدکنندگان است، گفت: براین اساس انتظار می رود که برخورد قاطعانه ای با موضوع ممنوعیت واردات شیر خشک داشته باشد چرا که حیات کارخانه های شیر خشک و دامدار به تصمیمات وزارت جهاد کشاورزی بستگی دارد.

وی نرخ فروش شیر خشک توسط واحد های تولیدی شیرخشک را 16 تا 17 هزار تومان اعلام کرد و افزود: این درحالی است که یکی از کارخانه های لبنی با نرخ 19 هزار و 350 تومان اقدام به واردات کرده بود.

این مقام مسئول ظرفیت سالانه تولید کارخانه های شیر خشک را 150 هزارتن اعلام کرد و گفت: با این وجود کمبودی در داخل نداریم و کارخانه ها به بهانه های مختلف تنها به دنبال دریافت ارز یارانه ای برای واردات هستند تا بتوانند با صادرات آن بر مبنای نرخ آزاد سودهای هنگفتی را به جیب بزنند که به همین خاطر از وزارت صنعت تقاضا داریم که مجوز واردات شیرخشک را تنها با ارز غیر مبادله ای آزاد کند چرا که در چنین شرایطی امکان رقابت با تولیدکنندگان داخل وجود ندارد.

سلیمی نیاز سالانه شیرخشک کشور را 60 تا 70 هزارتن اعلام کرد و گفت: این درحالی است که سالانه 80 تا 90 هزارتن شیرخشک در داخل تولید می شود که با این وجود نیازی به واردات نداریم.

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان شیرخشک در پایان با بیان اینکه امکان خودکفایی کرده در داخل دور از انتظار نیست، تصریح کرد: اگر کره و چربی به میزان نیاز کشور جهت بسته بندی کره وارد شود، ظرف مدت دو تا سه سال آینده  می توان به خودکفایی در این زمینه رسید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سید رضا
۱۶:۳۰ ۲۱ شهريور ۱۳۹۷
خدا ازش نگذره بر عاملین این کارخانه های لبنی ! که هم به دامدار تولید کننده ، زور می گویند و هم به مردم مصرف کننده !! و سالی دوسه بار نیز ؛ لبنیات را گران می کنند !!
Iran (Islamic Republic of)
قیصر
۱۵:۳۵ ۲۱ شهريور ۱۳۹۷
با سلام.متاسفانه هیاهو و فرار به جلو توسط دامداران باعث شده که چرخه تولید از مزرعه تا سفره به بیراهه برود.شیر خام که دامدارها به 1570تومان راضی بودند در بازار به قیمت های بالای 2200تومان رسیده است.
آخرین اخبار