معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد در صورت اتخاذ گام‌های لازم در جهت عاری‌سازی هسته‌ای شبه‌جزیره کره، مسئله کاهش تحریم‌های کره‌شمالی از سوی مسکو در شورای امنیت مطرح خواهد شد.

روسیه به دنبال طرح کاهش تحریم‌های کره شمالی در شورای امنیت استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری راشاتودی، ایگور مورگولف، معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد اگر کره شمالی گام‌های لازم در جهت عاری‌سازی هسته‌ای شبه‌جزیره کره بردارد، مسکو پیشنهاد لغو تدریجی تحریم‌های پیونگ یانگ را در شورای امنیت سازمان ملل مطرح خواهد کرد.

مورگولف روز چهارشنبه در حاشیه مجمع اقتصادی شرق در ولادی‌وستوک روسیه اعلام کرد: همانطور که کره شمالی اقداماتی را در جهت عاری‌سازی هسته‌ای شبه‌جزیره کره انجام می‌دهد، ما معتقدیم که شورای امنیت سازمان ملل دارای اختیار بوده و باید موضوع کاهش تحریم‌ها علیه کره شمالی را مورد توجه  قرار دهد. در صورتیکه اقدامات لازم از سوی کره شمالی پیگیری شود، ما این موضوع را در سازمان ملل مطرح خواهیم کرد.

مورگولف مسئول روابط روسیه با شرق و جنوب آسیا و همکاری چند جانبه در منطقه آسیا و اقیانوس آرام است. آمریکا اعلام کرده است تا زمانیکه کره شمالی برنامه هسته‌ای خود را دنبال کند، به اعمال حداکثری فشار بر پیونگ یانگ ادامه خواهد داد.

کره شمالی مدتهاست با تحریم‌‌های گسترده از سوی سازمان ملل مواجه است. در ماه آگوست جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد: تا زمانیکه اقدامات مشخص و واقعی از سوی کره شمالی مشاهده نشود، برنامه‌ای برای کاهش تحریم‌ها علیه این کشور نداریم. در نشست ماه ژوئن میان دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی توافقاتی درباره موضوع عاری‌سازی هسته‌ای شبه جزیره کره صورت گرفت. با این حال برگزاری نشست دوم سران کشورهای آمریکا و کره شمالی همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

پیشتر مسکو و پکن از شورای امنیت سازمان ملل متحد درخواست کردند برای پاداش به کره شمالی که باب گفتگو‌ها را با آمریکا باز کرده و به آزمایش‌های موشکی پایان داده است، برای سبک‌تر کردن تحریم‌ها اقدام کند. روسیه و چین پیش از این در ماه اوت از درخواست آمریکا برای افزودن نام یک بانک روسی و همچنین دو شرکت کره شمالی به فهرست سیاه تحریم‌های سازمان ملل متحد جلوگیری کرده اند. دو کشور همچنین در ماه ژوئیه از توقف صادرات نفت به کره شمالی امتناع کردند. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار