مجری طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی گفت: لوله‌گذاری دریایی خط دوم این فاز به پایان رسید.

پایان لوله‌گذاری دریایی خط دوم فاز ۱۳ پارس جنوبیبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، پیام معتمد افزود: لوله‌گذاری دومین خط دریایی طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی با ثبت حدود ۲۰۰ هزار نفر روز کار و به مدت ۷۳ روز در شرایط سخت دریا به طول انجامید.

وی ادامه داد: لوله‌گذاری خطوط لوله اصلی و اقماری اول طرح توسعه فاز ١٣ پارس جنوبی در ابتدای تیرامسال به پایان رسید و پس از انجام موفقیت‌آمیز این عملیات، شناور لوله گذار، لوله‌گذاری خط دوم اصلی این طرح را بلافاصله آغاز کرد.

مجری طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی بیان کرد: با همکاری مشترک همه گروه‌های حاضر این عملیات در شرایط کاملا ایمن و بدون هیچ حادثه‌ای با موفقیت به پایان رسید.

معتمد با اشاره به عملیات تکمیلی ساخت خطوط لوله بین سکو‌های A و C در ماه آینده، یادآور شد: با اجرای این بخش، ارسال دو میلیارد فوت مکعب گاز ترش (۵۶ میلیون مترمکعب) از میدان مشترک پارس جنوبی به پالایشگاه خشکی این طرح امکان‌پذیر خواهد شد.

فاز ۱۳ پارس جنوبی یکی از فاز‌های موسوم به ۳۵ ماهه است که همانند دیگر فاز‌های ۳۵ ماهه در موعد خود به بهره‌برداری نرسید. توسعه این فاز که قرارداد آن در سال ۸۹ امضا شد در یک سال و نیم اخیر روند پرشتابی به خود گرفته است.

هم اکنون دو ردیف شیرین‌سازی این پالایشگاه به بهره‌برداری رسیده است که به تدریج پس از رسیدن به ظرفیت کامل در مجموع روزانه ۲۸.۲ میلیون مترمکعب گاز را شیرین‌سازی و به شبکه سراسری ارسال می‌کند.

ردیف نخست شیرین‌سازی گاز پالایشگاه فاز ۱۳ پارس جنوبی، که اواخر اسفند پارسال راه‌اندازی شد هم‌اکنون روزانه ۹ میلیون مترمکعب گاز را فرآورش می‌کند و دومین ردیف این پالایشگاه که ابتدای خرداد امسال به بهره‌برداری رسید، بیش از ۷ میلیون مترمکعب گاز تولید می‌کند.

هدف از توسعه این فاز، تولید روزانه ۵۶ میلیون و ۶۰۰ هزار مترمکعب گاز غنی، ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی، ۴۰۰ تن گوگرد و تولید سالانه بیش از یک میلیون تن ال پی جی (گاز مایع) و یک میلیون تن اتان است.

انتهای پیام/ک

لوله‌گذاری دریایی خط دوم فاز 13 پارس جنوبی تکمیل شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.