عضو شورای مرکزی جمنا گفت: این روز‌ها ادبیات جدیدی در ارتباط با موضوع اصولگرایی مطرح شده و آن نواصولگرایی است که طرح این ادبیات نباید باعث انشقاق و تضعیف این جریان مقتدر سیاسی در کشور شود.


طرح نواصولگرایی نباید باعث انشقاق جریان اصولگرایی شودمحمدمهدی ناظمی اردکانی، عضو شورای مرکزی جمنا در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: تقریبا سه دهه است که جریان اصلاح طلب و دیگری اصولگرا به عنوان دو جریان سیاسی  قوی در کشور در عرصه انتخابات حضور پیدا می‌کنند. این دو جریان در انتخابات مختلف فراز و نشیب‌هایی داشتند و در جا‌هایی شکست خورده و موفق نبودند و در جا‌هایی پیروز شدند.
وی ادامه داد: آنجایی که موفق نشدند، همواره ضعف‌هایی در درون احساس کردند و یا اینکه نتوانستند آن تهدیداتی که در محیط هست، را برطرف کنند یعنی ضعف درونی و تهدید بیرونی عامل عدم موفقیتشان شده و نتوانسته‌اند از نقاط قوت درونی و فرصت‌هایی که در محیط بوده به بهترین نحو استفاده کنند.

عضو شورای مرکزی جمنا تصریح کرد: بدیهی است که نقد‌هایی در درون جریان می‌تواند صورت بگیرد تا نقاط ضعف برطرف شده و در عرصه سیاسی پیروز باشیم، اما این نقد‌ها نباید به نحوی صورت بگیرد که باعث تضعیف جریان اصولگرایی شده و یا باعث انشقاق آن جریان شود.

اردکانی عنوان کرد: آن نقدی که ضعفی را برطرف کند باید مورد استقبال قرار گرفته و مشخص شود، چگونه آن ضعف را برطرف کرد، اما گاهی نقد ممکن است به صورت ادبیات جدید مطرح شود، حتی اگر به صورت ادبیات جدید هم مطرح شود باز نباید عاملی برای انحراف و انشقاق باشد.

وی با تاکید بر اینکه جریان اصولگرایی در حال حاضر جریان قوی سیاسی است، گفت: تاکید این جریان بر پایبندی به اصول و ارزش‌های انقلاب هست بنابراین پایبندی به اصول و ارزش‌های انقلاب عامل انسجام درونی، وحدت و تبعیت از رهبری و، ولی فقیه است.

وی اظهار کرد: این جریان، گفتمان رهبری را عامل وحدت در درون خویش می‌داند و از طرفی پایبندی به اسلام و احکام را تکلیف خود می‌داند لذا باید عنوان کرد، منابع ملی و اجابت مطالبات مردمی با این سه اصلی که اشاره کردم، می‌تواند اجابت شود.

عضو شورای مرکزی جمنا با اشاره به ادبیات نواصولگرایی گفت: این ادبیات با ابهام همراه است و هنوز تعریف و تفضیلی از آن ندیدم، لذا بیان و تبیین نواصولگرایی نباید باعث شود که نه تنها ضعف‌های درونی اصلاح نشود بلکه به تضعیف و شکاف آن دامن بزند.

اردکانی در خصوص احیاء مجدد جریان اصولگرایی تاکید کرد: در هر جریان سیاسی ممکن است افرادی بیایند تابلو آن جریان را بلند کنند و برخلاف آن حرکت کرده و یا برای تخریب نفوذ کرده باشند؛ بنابراین بازشناخت این افراد کار خیلی سختی نیست هرچند که ممکن است تخلیه آن‌ها از آن جریان کار سختی باشد، اما شناخت و شناسایی کار سهلی است چرا که این افراد شناخته می‌شوند، ولی تسویه آن‌ها مشکل است.

وی ادامه داد: مسئله دیگری که باید در نظر گرفت این است که احیای مبانی معنی ندارد. حتی سمت و سوی نگرش و نگاه‌ها هم از مبانی نشات می‌گیرد. کسانی که این موضوع را مطرح می‌کنند، می‌گویند افراد و شخصیت‌هایی که در این جریان هستند، نتوانسته اند ادبیات مناسبی باتوجه به شرایط سیاسی و اجتماعی مطرح کنند که جذب آراء شناور را داشته باشند و این هم اشتباه است.

ناظمی اردکانی اظهار کرد: این جریان در انتخابات مختلف با همین نگاه که نشات گرفته از مبانی و اصول بوده، پیروز شده و مطالبات مردمی را مطرح کرده، اگر در مجلس دهم موفق نشد، به جهت این بود که فضای سیاسی کشور در اختیار دولت مستقر بود و جریان سیاسی که رقیب بود، قدرت در اختیار داشت، البته در همان مقطع جریان اصولگرایی بیشترین کرسی‌ها را در اختیار گرفت.

عضو شورای مرکزی جمنا بیان کرد: در انتخابات ۹۶ بازهم جریان رقیب، دولت و قدرت در اختیار داشت و در عین حال اصولگرایان توانستند مطالبات مردمی را مطرح و رای بسیار خوبی در یک سبد واحد ایجاد کنند.

وی در پایان تصریح کرد: شاید بتوان گفت، آن‌ها در رقابت‌های سیاسی که در دوره‌های مختلف ریاست جمهوری انجام شد، بالاترین رای را نسبت به دوره‌های قبل داشتند، اما موفق نشدند به جهت اینکه فضا دو قطبی شد بنابراین ادبیات جدیدی که در ارتباط با موضوع اصولگرایی مطرح شده و از آن با عنوان نواصوگرایی یاد می‌شود، نباید باعث انشقاق و تضعیف این جریان مقتدر سیاسی در کشور شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار