رئیس جمهور نیکاراگوئه در واکنش به اظهارات نیکی هیلی در سازمان ملل که وی را دیکتاتور فاسد نامیده بود گفت آمریکا برای چنین قضاوت‌هایی مشروعیت ندارد.

اورتگا: آمریکا برای قضاوت درمورد کشور‌ها مشروعیت نداردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، دانیل اورتگا رئیس جمهور نیکاراگوئه در واکنش به نماینده آمریکا در سازمان ملل که وی را دیکتاتور فاسد نامیده بود گفت، آمریکا برای چنین قضاوت‌هایی مشروعیت ندارد.

وی که در ماناگوآ و در کاخ ریاست جمهوری نیکاراگوئه در گفتگوی اختصاصی با شبکه فرانس ۲۴ سخن می‌گفت، درباره اظهارات نیکی هیلی در سازمان ملل و نامیدن وی و رئیس جمهور ونزوئلا به عنوان " دیکتاتور‌های فاسد" افزود: «این باعث تعجب من نیست. در تاریخ روابط آمریکا با کشور‌های آمریکای جنوبی و حوزه کارائیب همواره اراده آسیب رسانی از سوی آمریکا علیه این کشور‌ها وجود داشته و اکنون نیکاراگوئه هدف قرار گرفته است.»

اورتگا در مورد اینکه این اتهامی سنگین از سوی آمریکایی هاست که وی را در متن سازمان ملل و جلوی چشم جهانیان "دیکتاتور فاسد" نامیده اند تصریح کرد: «آمریکا چه اعتبار و مشروعیتی برای این قضاوت دارد؟ آمریکا یک قدرت قتل عام کننده و تنها کشور جهان است که از بمب هسته‌ای استفاده کرده است. آمریکا تنها قدرت در جهان است که در نیکاراگوئه بین سال‌های ۱۹۶۹ تا ۱۹۸۰ اقدام به قتل عام کرده است و در این رابطه از سوی دیوان کیفری بین المللی لاهه محکوم شد. آن‌ها به اقدام نظامی دست زدند و باید به ما غرامت بپردازند. آمریکا با چه مشروعیتی در مورد ما اظهار نظر می‌کند؟ آن‌ها از قاچاقچیان مواد مخدر علیه نیکاراگوئه استفاده کردند که این موضوع رسوایی بزرگی را در آمریکا به بار آورد. ریگان و سرهنگ اولیور نورث از قاچاقچیان مواد مخدر برای تامین مالی استفاده کردند.»

اورتگا در مورد اوضاع فعلی و اینکه آیا از مداخله نظامی احتمالی آمریکا بیم دارد یا خیر گفت: «صریح بگویم ما مورد تهدید قرار داریم. با توجه به رفتار آمریکا هر چیزی ممکن است. بی شک نمی‌توان خطر بروز یک عملیات نظامی علیه نیکاراگوئه را رد کرد.»

وی در مورد اتفاقات ماه آوریل در نیکاراگوئه و اینکه آیا می‌توان این اتفاقات را کودتا نامید یا خیر افزود: «نخست وقتی ما در سال ۲۰۰۷ به دولت بازگشتیم، این موضوع باب طبع مسئولان سیاسی آمریکا نبود. به همین دلیل توطئه چینی‌ها شروع شد و ابزار آن افرادی بودند که آشتی ملی را نپذیرفتند. آمریکا این افراد را از نظر نظامی تجهیز کرد و از نظر رسانه‌ای از طریق رسانه‌های فعال در فلوریدا و کاستاریکا مورد حمایت قرار داد. بر این اساس گروه‌های مسلح دارای لباس متحد الشکل تشکیل شدند. بدون شک گروه‌های مسلح توسط دستگاه‌های جاسوسی آمریکا مانند سیا آموزش دیدند. قبل از آوریل تلاش‌هایی انجام شد تا در ماه آوریل بعد از اصلاحات تامین اجتماعی تظاهراتی در خیابان‌ها به راه افتاد که در آغاز کشته و قربانی نداشت. فردای آن روز این افراد در خیابان‌ها حملاتی را علیه شهرداری‌ها و ساختمان‌های دولتی و ساختمان‌های دیگر انجام دادند و برخی مکان‌ها را به آتش کشیدند و به این ترتیب تحرکات آغاز شد.»

اورتگا درمورد اقدامات کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل بگویم نیز گفت: «من هرگز ندیدم که این کمیسیون و سازمان ملل جنایات آمریکا را محکوم کند.»

انتهای پیام/

واکنش رئیس جمهور نیکاراگوئه به اتهامی سنگین از سوی آمریکا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار