کارشناس مسائل غرب آسیا گفت:اختلاف‌اندازی قدرت‌های منطقه و دلار‌های آمریکا مانع از تشکیل دولت عراق می‌شود.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، بصره از شهرهای مهم عراق چند وقتی است که به دلیل برخی مشکلات و مسائل مدنی و رفاهی شاهد تجمع و اعتراضات مردمی بوده است. در جریان اعتراضات، برخی آشوبگران به تاسیسات و ساختمان‌های دولتی حمله کرده و خسارات زیادی را به بار آوردند که به آتش کشیدن کنسولگری ایران هم از جمله آنها بود.

جعفر قنادباشی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تجمعات اخیر در بصره گفت: مردم بصره مدتهاست به دلیل مسائل معیشتی و مشکلاتی که در بحث آب و برق که در طول تابستان پیش‌ آمده ناراضی هستند. چرا که این کمبودها  آنها را به شدت با مشکل روبرو کرده بود تا جایی که بارها اعتراضات خود را به انواع مختلف به گوش دولت رسانده بودند.

قنادباشی با اشاره به سستی  دولت عراق در تامین خواسته‌های مردم بیان کرد: ناکارآمدی دولت عبادی ناشی از عوامل مختلفی است؛ آنها به دلیل جنگ‌هایی که داشته نتوانسته نیروهای خود را برای پیشبرد برنامه‌های لازم در اختیار بگیرد و ساختار اداری‌اش را متناسب با نیازهای مردم تغییر دهد بنابراین در پیشبرد خواسته‌هایش ناتوان و فلج بوده است.

وی افزود: بخش بزرگی از آنچه در بصره اتفاق افتاد مربوط به ناکارآمدی دولت و ناتوانی‌اش در پاسخ به اعتراضات مردمی است، تجمعات و انتقادات اخیر در این استان به کشته شدن برخی از معترضان منجر شد و همین امر دلیلی برای شدت گرفتن خشونت‌ ها شد و آنها را به سوی ساختمان‌های دولت کشاند که آتش زدن کنسولگری ایران هم نمونه‌ای از تحریک احساسات و عصبانیت مردم بود.

قناد باشی با بیان اینکه برخی در تلاش هستند تا از شرایط فعلی بصره سواستفاده کنند؛ تصریح کرد: مسئله دیگر این است که برخی موج‌سواران از شرایط پیش آمده سو استفاده کرده و همزمان با برگزاری اجلاس سه جانبه در تهران، حمله به کنسولگری ایران را برنامه‌ریزی کردند.  در واقع  هدف آنها تضعیف قدرت منطقه ای ایران برای پیشبرد، خواسته هایشان بود، آنها همچنین تلاش داشتند تا روابط میان کشورهای محور مقاومت را روابط سردی جلوه دهند. بنابراین می‌توان گفت ، ارتباطی بین کندی روند تشکیل دولت و کوشش برای اینکه افراد خاصی زمام امور را در بغداد به دست گیرند،وجود دارد.

کارشناس مسائل غرب آسیا در باره عوامل اصلی اعتراضات بصره و همچنین حمله به کنسولگری ایران، گفت: نکته مهم این است که هم مقامات سیاسی و هم برخی از شخصیت‌های مذهبی مردمی براین باورند که سفارت آمریکا در بغداد، همچنین عوامل نفوذی داعش و حضور عربستان در اعتراضات بصره و نا آرامی‌های پیش آمده نقش اساسی داشته‌اند، حتی قرار است که اسناد و شواهد مربوط به آن را در اختیار رسانه‌ها قرار دهند تا نشان دهند درحقیقت  آنچه اتفاق افتاد در واقع بهره‌وری از اعتراضاتی است که طبیعی و مشروع بوده و هدف آنها تنها این است که مناسبات ایران با کشور عراق را مخدوش کنند. به عبارتی آنها در تلاشند تا قدرت و نفوذ جمهوری اسلامی ایران را در منطقه کاهش دهند.

وی درخصوص تشکیل دولت بغداد و روند بازسازی این کشور ، بیان کرد: شرایط  فعلی عراق ایجاب می کند که هر چه زودتر دولت تشکیل شده و روند بازسازی و نوسازی پس از درگیری های  داخلی با داعش، جنگ آمریکا علیه صدام و تغییر رژیم سیاسی در عراق شروع شود، اما اختلاف‌اندازی‌  قدرت‌های منطقه و دلارهایی که در رابطه با عراق هزینه می‌کنند، باعث شده تا روند تشکیل دولت در این کشور به کندی پیش برود که بخشی از آن طبیعی است. 

این کارشناس مسائل منطقه در پایان خاطرنشان کرد: در مورد اینکه وضعیت عراق چه خواهد شد می‌توان گفت که طبیعتا سران احزاب و مقامات سیاسی این کشور سعی خواهند کرد که هر چه سریع‌تر دولت تشکیل شود، چرا که قطعا احزاب عراق منافع ملی  را در نظر داشته و تلاش می کنند که از  قدرت‌ بدست آمده به نفع منافع ملی کشورشان بهره‌ ببرند.

انتهای پیام/

برچسب ها: عراق ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
گل افشان
۲۰:۳۶ ۲۱ شهريور ۱۳۹۷
با سلام انشاء الله آمریکا موفق نشود نقشه های شومش را در ایجاد دشمنی بین مردم عراق با ایران محقق نماید.
آخرین اخبار