یک روانشناس درباره مهمترین ویژگی‌های اتاق کودک و اهمیت جدا کردن اتاق فرزندان از والدین توضیح داد.

زهرا سعید واحد روانشناس کودک در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ درباره مهمترین ویژگی اتاق نوزاد گفت: مهم ترین نکته در تزئین اتاق نوزاد استفاده از رنگ آمیزی متنوع است؛ این در حالی است که ما مطابق دید سنتی خود برای اتاق دختر رنگ صورتی و اتاق پسر رنگ آبی را انتخاب می کنیم.

وی افزود: دید نوزادان کامل نیست و به همین دلیل به حاشیه‌ها توجه بیشتری دارند؛ استفاده از رنگ های تیره تر و پررنگ تر نوزاد را هوشیار کرده و با توجه بیشتری نگاه می‌کند.

سعیدواحد اظهار کرد: در کودکان 4 و 5 ماهه که کودک سینه خیز رفتن را یاد می گیرد انتخاب رنگ برای فرش اتاق بسیار مهم بوده و بهتر است از فرش دستباف ایرانی با رنگ بندی متنوع استفاده کرد.

ویژگی های اتاق کودک/ لزوم داشتن اتاق جداگانه برای کودک

روانشناس کودک افزود: زمانی که کودک سینه خیز می رود باید وسایل اتاق به گونه‌ای قرار گرفته باشد که برای او خطری ایجاد نکند و از لحاظ رنگ بندی متنوع باشد.

وی بیان کرد: اتاق کودک باید مملو از وسایلی باشد که او را از لحاظ دیداری، لمسی و شنیداری تحریک کند.

چه وسایلی برای اتاق کودک مناسب است؟

سعیدواحد درباره وسایل اتاق کودک گفت: برای تهیه وسایل اتاق کودک باید با توجه به نیازهای او تصمیم گیری کرد؛ چون استفاده از وسایل و اسباب بازی های زیاد در اتاق کودک باعث سردرگمی او می شود.

ویژگی های اتاق کودک/ لزوم داشتن اتاق جداگانه برای کودک

روانشناس کودک افزود: استفاده از اسباب بازی‌های ساختنی که کودک با آنها وسایل جدیدی می سازد اهمیت بالایی دارد؛ اما اسباب بازی های آماده مثل ماشین، هواپیما، موتور و ... تنها دارای جذابیت اولیه است و از لحاظ خلاقیت و هوش بازدهی ندارد پس وجودشان ضروری نیست.

وی در خصوص تزئین اتاق با هزینه کم گفت: می توان با استفاده از کاغذهای رنگی تابلوهای زیبا درست کرد؛ همچنین آویزان کردن مکعب های رنگی از سقف اتاق ایده مناسبی برای تزئین است.

سعیدواحد بیان کرد: باید به کودک اجازه داد در تزئین اتاق به والدین کمک کند؛ این کار باعث حس استقلال، عزت نفس و اعتماد به نفس او می شود.

لزوم داشتن اتاق جداگانه برای کودک

روانشناس کودک گفت: الزامی ترین موضوع فراهم کردن اتاق جداگانه برای کودک است؛ بهتر است از ابتدا اتاق نوزاد را جدا کرد و به جای همراه بودن او در اتاق والدین، مادر یا پدر به او سر بزنند.

ویژگی های اتاق کودک/ لزوم داشتن اتاق جداگانه برای کودک

سعید واحد افزود: کودکان از سن 6 ماهگی تا 2 سالگی دچار اضطراب جدایی می‌شوند؛ جدا کردن اتاق او از ابتدا، باعث حس استقلال در کودک می شود و مشکل چگونگی جداکردن او وجود ندارد.

وی بیان کرد: خانواده‌هایی که امکان داشتن اتاق جداگانه برای کودک را ندارند با استفاده از کاورهایی که باز و بسته می شوند اتاقی برای نوزاد خود فراهم کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار