سندرم روده تحریک پذیر حالتی است که در آن حرکات غیر ارادی روده‌ها کم یا زیاد شده و نظم طبیعی خود را از دست می‌دهد.

بیماری کولیت عصبی چیست و چگونه درمان می‌شود؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛سندرم روده تحریک پذیر حالتی است که در آن حرکات غیر ارادی روده‌ها کم یا زیاد شده و نظم طبیعی خود را از دست می‌دهد.کولیت عصبی که اصطلاح علمی آن سندروم روده تحریک پذیر می‌باشد از جمله بیماری‌های شایعی است که افراد با آن سر و کار دارند.

سندرم روده تحریک پذیر حالتی است که در آن حرکات غیر ارادی روده‌ها کم یا زیاد شده و نظم طبیعی خود را از دست می‌دهد. این حالت با استرس روحی شدیدتر می‌شود و سبب بروز دل‌درد و علائم گوارشی دیگر می‌شود. نام‌های دیگر این سندرم عبارتند از: کولیت عصبی، کولیت فانکشنال، کولیت موکوسی و آی بی اس IBS می‌باشد. حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد مردم جامعه دچار این سندرم می‌باشند.

علت سندرم روده تحریک‌پذیر چیست؟

در این سندرم ماهیچه‌های صاف روده‌ها گاهی به‌طور غیرطبیعی انقباض‌های طولانی و شدیدتر از معمول پیدا می‌کنند. گاهی این انقباضات نابهنگام می‌باشند. علت اختلال انقباض ماهیچه‌ها مشخص نیست. با استرس روحی این اختلال شدیدتر می‌شود. هیچ‌گونه ژن در این رابطه کشف نشده است. بیش از ده درصد مردم جامعه گرفتار این سندرم می‌باشند و زنان ۳ تا ۵ برابر مردان دچار این سندرم می‌شوند.

بیماران معمولاً جوان یا میان‌سال هستند و علائم آن‌ها معمولاً سال‌ها ادامه می‌یابد بدون اینکه عارضه خطرناکی متوجه بیمار شود. اگرچه علائم سندرم روده تحریک‏‌پذیر معمولاً به‌طور متناوب سال‌ها ادامه پیدا می‏کند و برای بیمار رنج‏‌آور است، اما می‏‌تواند با انجام بعضی کار‌ها وضعیت راحت‏تری داشته باشد و باید اطمینان پیدا کند که این ناراحتی حتی یک روز از عمر او را کوتاه نخواهد کرد.


بیشتر بخوانید:نشانه های جدی ابتلا به بیماری‌ التهاب روده


کشیدن سیگار، خوردن بعضی غذا‌ها بخصوص بعضی میوه‏‌ها و سبزی‌ها، نوشیدن الکل یا نوشیدن کافئین دار یا احساس فشار روحی و اضطراب می‌توانند کار دستگاه گوارش را تغییر دهند و به اختلالات حرکتی روده منجر شده که آن‌ها باعث سندرم روده تحریک‏‌پذیر می‏‌شود. این به آن معنا نیست که شما بیماری‌هایی مانند سرطان، التهاب راست‌روده یا زخم دارید بلکه به این معنا است که سیستم گوارشی شما آن‌طور که بایست کار نمی‌‏کند.

هرچند که با اطمینان نمی‏توان علتی برای این سندرم معین کرد، ولی می‏توان گفت: مشکل در اعصاب یا عضلات سیستم گوارشی باشد. حدود ۸۰ درصد بیماران مبتلابه سندرم روده تحریک‌پذیر، اختلالات خفیف روحی دارند و هنگام استرس‌های روحی علائم روده‌ای شدید می‌شود.

علائم روده تحریک‌پذیر چیست؟

تغییرات اجابت مزاج به‌صورت اسهال غیر خونی و یا یبوست متناوب است.دل‌درد که با استرس بیشتر می‌شود. این دل‌درد معمولاً آن‌قدر شدید نیست که مانع انجام کار‌های روزمره بیمار شود. محل آن در همه شکم بخصوص در اطراف ناف است. وقتی دل‌درد شدیدتر است معمولاً اختلال اجابت مزاج به‌صورت تکرر دفعات دفع و باریک بودن مدفوع و شل شدن آن و دفع موکوس (مواد خلط مانند) نیز وجود دارد. با اجابت مزاج دل‌درد موقتاً قدری کمتر می‌شود و گاهی بیمار بعد از غذا خوردن مجبور به رفتن برای دفع مدفوع می‌شود.

قاروقور کردن شکم

احساس نفخ و پری در شکم و دفع گاز بیشتر از حد معمول.

دلهره و دل‌شوره و اضطراب و احساس بی‌اشت‌هایی بدون اینکه بیمار کاهش وزن پیدا کند.

خوب بودن حال عمومی بیمار بااینکه سال‌ها از ناراحتی گوارشی شکایت می‌کند.

عوارض سندرم روده تحریک‌پذیر چیست؟

سندرم روده تحریک‌پذیر بااینکه سال‌های سال بیمار را اذیت می‌کند، ولی عارضه خطرناکی ندارد. این سندرم شخص را مستعد سرطان روده نمی‌کند و هیچ‌گاه به کولیت اولسراتیو تبدیل نمی‌شود. تنگی روده هم هرگز ایجاد نمی‌شود. گاهی به علت یبوست شدید و طولانی بیمار دچار بواسیر یا شقاق می‌شود. شایان‌ذکر است که بیماران مبتلابه سندرم تحریک‌پذیر مصونیت خاصی نسبت به بیماری‌های دیگر گوارشی ندارد و از این نظر مانند افراد سالم جامعه‌اند.

پزشک چگونه سندرم روده تحریک‌پذیر را تشخیص می‌دهد؟

بیشترین قسمت تشخیص با شرح‌حال و معاینه بیمار صورت می‌گیرد. آزمایش‌های مختلف خون و مدفوع در این سندرم نرمال هستند. آزمایش خاصی وجود ندارد که وجود این سندرم را ثابت کند.

بیشتر افراد نیاز به آندوسکوپی ندارند، ولی در افراد بالاتر از ۴۰ سال باید سرطان روده بزرگ رد شود لذا انجام کولونوسکوپی یا عکس روده بزرگ ضروری است. در افراد کمتر از ۴۰ سال، کولونوسکوپی و عکس‌برداری از روده‌ها جهت تأیید یا رد بیماری‌های دیگر مثلاً کولیت اولسراتیو یا کرون انجام می‌گیرد. چون بیماری کمبود لاکتوز هم علائمی مانند علائم این بیماری ایجاد می‌کند لذا به همه بیماران توصیه می‌شود ۳ هفته از مصرف شیر و غذا‌های محتوی لاکتوز خودداری کنند و سپس این مواد غذایی را بخورند تا چنانچه کمبود لاکتوز وجود داشته باشد تشخیص داده شود.

این سندرم قابل معالجه است، ولی تصور اینکه این سندرم با یک دوره درمان کاملاً بهبود یابد و برای همیشه عود نکند، درست نیست این سندرم سال‌ها می‌ماند و با استرس‌ها علائم عود خواهند کرد چنانچه بیمار همکاری لازم را با پزشک معالج داشته باشد. می‌تواند یک زندگی معمولی لذت‌بخش و مؤثر، مانند افراد دیگر جامعه، داشته باشد؛ و در حقیقت هدف درمان هر بیماری دیگر نیز همین است.

بیمار باید به گفته‌های غیر کارشناسانه افراد غیرمسئول و خرافات توجه نکند و رژیم غذای غیرعلمی نگیرد و خودسرانه دارو مصرف نکند. درمان این بیماری چند قسمت اصلی دارد.

الف- مسائل روحی:
شخص مبتلابه سندرم روده تحریک‌پذیر بایستی کمتر در معرض عوامل استرس‌زا قرار گیرد مثلاً شغل پر از استرس نداشته باشد، خود بیمار نسبت به عوامل استرس واکنش ملایمی نشان دهند. بایستی تأکید کرد علت اصلی این سندرم روحی نیست بلکه مسائل روحی علائم را تشدید می‌کنند.

ب- رژیم غذایی:
همه بیماران بخصوص آنهائیکه یبوست علامت اصلی آن‌هاست رژیم غذایی سرشار از الیاف (فیبر) استفاده کنند. این بدان معنی است که سالاد و میوه مصرف کنند. نان سبوس‌دار مانند نان سنگک یا نان خانگی یا نان جو بهتر است نان تهیه‌شده از آرد بدون سبوس است گرچه عده‌ای از بیماران با شروع مصرف این رژیم غذایی دچار تشدید علائم می‌شوند، ولی این افراد هم بدانند که با ادامه این رژیم پس از چند هفته علائم فروکش کرده و بهتر خواهد شد و هرگز به علت بدتر شدن موقتی علائم این رژیم را کنار نگذارند.

دقت کنید کدام غذا‌ها شما را اذیت می‏کند، از آن‌ها پرهیز کنید. برای مثال خوردن بعضی محصولات لبنی مانند شیر که می‏تواند ایجاد نفخ کند.
 روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشید، ولی از خوردن غذا‌های آبکی مانند آش یا آبگوشت به‌صورت پرحجم در یک وعده خودداری کنید.از مصرف زیاد حبوبات (نخود، لوبیا، عدس و لپه) و بقولات (آجیل و تخمه) پرهیز کنید. اگر مشکلتان یبوست است غذا‌های پر فیبر بخورید، ولی برای جلوگیری از ایجاد نفخ به‌دفعات و با حجم کم این غذا‌ها را استفاده نمایید. فیبر‌ها مدفوع را نرم کرده و باعث عبور آسان آن از روده بزرگ می‏شوند.

از الکل، کافئین و قهوه پرهیز کنید. مواد غذایی نفخ زا را از رژیم غذایی خود حذف کنید. غذا‌های حجیم و پرچرب را در یک وعده استفاده نکنید. غذا‌های چرب مانند کره، غذا‌های سرخ‌شده، زرده تخم‌مرغ و ... مصرف نشود افراد مبتلابه سندرم روده تحریک‌پذیر بهتر است همانند افراد دیگر جامعه غذا‌های معمولی مصرف نمایند و برای آن‌ها غذای ویژه‌ای در منزل تهیه نشود تا دیگران به‌عنوان علیل و مریض به آن‌ها نگاه نکنند.حتی ‏الامکان از نوشیدن آب زیاد هنگام غذا خوردن پرهیز شود از تند خوری و مصرف باعجله غذا پرهیز شود.

فشار‌های روحی را کنترل کنید

فشار روحی و اضطراب یا افسردگی منجر به تشدید علائم روده تحریک‌پذیر می‏گردد. فراگیری اینکه چگونه فشار روحی را کنترل کنیم به بهبود وضعیت مزاجی کمک خواهد کرد. ابتدا علل فشار روحی را در زندگی‌تان مشخص کنید و راه‌های تازه برای کنار آمدن با آن را یاد بگیرید. ورزش مرتب راه مهمی برای رهایی از فشار روحی است. همچنین ورزش با بهتر کردن حرکات روده‌‏ای به درمان یبوست کمک می‏کند. در موارد نادری مراجعه به روان‌پزشک و استفاده از دارو‌های ضد اضطراب یا افسردگی ضرورت پیدا می‏کند.

ج-داروها:
پزشک معالج بر اساس علائم بیمار دارو‌های مختلفی ممکن است تجویز کند. اسفرزه به‌صورت پودر یا دانه در همه بیماران بخصوص آنهاییکه اسهال و یبوست متناوب دارند مفید است گاهی سبوس گندم تجویز می‌شود. دارو‌هایی مانند کلیدینیوم – سی و یا بلا دونا پ. ب. و یا دارو‌هایی مشابه آن‌ها موقتاً برای کنترل دل‌درد تجویز می‌شود.

گاهی دارو‌های ضدافسردگی به مقدار کم تجویز می‌شود. شایان‌ذکر است دارو‌های ضدافسردگی اعتیادآور نیستند. همه دارو‌های ذکر شده فقط با تجویز پزشک قابل‌مصرف هستند و مصرف خودسرانه آن‌ها می‌تواند خطراتی در برداشته باشد. در سندرم روده تحریک‌پذیر اسهال هیچ‌گاه خونی نیست. ولی گاهی به علت یبوست بیمار دچار بواسیر و یا شقاق می‌شود و در این دو حالت ممکن است خون قرمز روشن همراه با مدفوع شود. در چنین حالتی درمان اختصاصی بواسیر یا شقاق انجام می‌گیرد.

بیمار مبتلابه سندرم روده تحریک‌پذیر بایستی سعی کند روحیه‌ای شاداب داشته باشد و از اینکه علائم روده‌ای او مدت‌های طولانی تداوم داشته‌اند دچار یاس نشود، زیرا ناامیدی و اضطراب موجب تشدید علائم و ایجاد سیکل معیوب می‌نماید. سندرم روده تحریک‌پذیر درمان جراحی ندارد.

منبع:تبیان

انتهای پیام/

آیا سندرم روده تحریک‌پذیر قابل معالجه است؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهسا
۱۴:۳۸ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
سلام من نزدیک هفت هشت ماهه دل درد در سمت چپ شکم دارم که بعضی وقتا مدفوع شل و بعضی وقتا سفت و بعضی وقتا نرمال دارم ولی درد یک ماه خوب میشه ده روز با من هست قطع میشه دو روز دیگه میاد سراغم چند ماه خوبه دوباره درد دارم بعضی وقتا کمه دردش بعضی وقتا میگیره شدید و ول میکنه قرص خوردم پودر که مثل ژله میشه تو آب خوردم آزمایش مدفوع و خون دادم سالم بوده گفتن عصب روده است دردش رو مغزمه همش هم استرس دارم ام اسم دارم موندم چیکار کنم هر دکتری هم میرم معاینه میکنن میگن مشکلی نداری
Iran (Islamic Republic of)
ن.ش
۰۲:۴۳ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
سلام.دختر من 10 سالشه و چند روزه که به این سندروم مبتلا شده.خیلی استرس داره.طفلک وقتی دردش شروع میشه چنان جیغ میزنه که دلم کباب میشه.الان که فهمیدم این سندروم درمان نداره خیلی خیلی دلم سوخت و غصه م گرفت.کاش میتونستم کاری برای دخترم بکنم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۸ ۱۲ آذر ۱۴۰۰
جناب‌دکترمن‌چندوقت‌پیش‌این‌بیماری‌د‌ چارشدم.درست‌بعدازناراحتی‌‌فکری‌عصبی‌.چه‌بایدکنم‌‌خودبخوددرست‌میشه‌
Iran (Islamic Republic of)
کیارش
۱۲:۲۲ ۰۲ آبان ۱۴۰۰
منم چند تا دکتر رفتم گفت عصبی فکر خیال نکن .یه بارم کولونسکپی کردم گفت روده سالم مشکلی نداره . تو این چند سال چیزی که متوجه شدم اینه یه سری غذا که بدتر میکنه کمتر کردم و حتما اونایی که بیرون روی دارن **صبح ناشتا سیب قرمز بخورن برای همیشه تو برنامه غذایشون باشه . من اینجوری کنترل کردم
Germany
ناشناس
۱۲:۳۴ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
عالی بود ممنون
Iran (Islamic Republic of)
عباس سعیدی
۰۸:۲۱ ۱۷ مهر ۱۴۰۰
من از سن ۲۴ سالگی گرفتار لیماری شدم وخودمو انداختم دست دکترا هرکس یه نظری میداد دیگه از زندگی نا امید شده بودم تا اینکه با کلونسکوپی و پاتبیولوژی بهم گفتن کولیت عصبی دارم.انواع بلاها سرم اومده تا یه روز اراده کردم از جام بلند بشم و هرچی دارو دارم رو دور بریزم و هیچ رژیم غذای رو هم رعایت نکنم.روش زندگیم هم تغیر دادم.فکرو خیال و استرس وافسردگی رو هم کنار گذاشتم.
الان ۵۲ سالمه یعنی ۲۷ ساله این مشکل رو دارم .طبق تجربه به کسانی که این بیماری رو دارم.تنها توصیم دوری از فکرو خیال و استرس افسردگی و شادابی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۰ ۰۷ مهر ۱۴۰۰
قطره آیبروگل یا کپسول کلگارد (اسانس نعنا فلفلی) مفید است ِدر سایت انجمن بیماران آی بی اس مطالب مفیدی وجود دارد که مطالعه کنید
Iran (Islamic Republic of)
محمد مهدی
۱۱:۳۶ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
سلام دوستان من ۶سال است که کلیت عصبی دارم برای درمانش ریشه مدکی قبل ازصبحانه نهارشام مصرف مکنم وهروقت که دلدردمیشم ازشربت آدیژل اس مصرف می کنم وخیلی هم خوب هستم هرغذایی میوه ای که دوست نداریداستفاده نکنید همیشه شاد باشیدغمگین نباشیدشکرگزاری کنیدوازخداوندبخواهیدنه ازبنده بیادخداونداین شاالله همیشه تندرست باشید
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۸:۰۲ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
همسرم 12 سال دل پیچه داشت همه کار کردن نفهمیدن چیه تا اینکه دیروز کلونوسکپی داد گفتن عصب رودست دارو دادن یبوست شدید میگیره زمین گیر میشه تا یه هفته اگه از اول میفرستادن این آزمایش این همه سال عذاب نمیکشید کاملا استرسیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۳ ۲۰ بهمن ۱۳۹۹
سلام روز همگی بخیر بهترین راه برای این بیماری حفظ خونسردی وپرهیز از غذاهای سردی ونفاخ هست ومراقبه و مدیتیشن هم اگه هر روز باشه وگوش دادن به اهنگ ملایم واز همه مهمتر اینکه فقط ما نیستیم که این دردها رو داریم باید امیدوار به سلامتی بو ودر برابر بیماری قوی بود وبه خدا توکل کرد همه دردها یک روز تمومیشه انشاالله خدا به همه سلامتی وارامش بده
Iran (Islamic Republic of)
امیری
۱۳:۲۳ ۲۹ دی ۱۳۹۹
سلام
من چهارماه به این بیماری دچارشدم
هروقت خبر یااتفاق بدی برام‌میافته روده هام حساس میشن‌و به مدت دوهفته دل درد ونفخ و ...دارم
پیش دکتر سنتی رفتم گفتن ازسردی و باد اصافی بدن
داروهاشو استفاده کردم خیلی بهترم
Netherlands
هم وطن
۰۰:۱۷ ۲۹ دی ۱۳۹۹
من ۲۹سالمه از ۱۵ سالگی این سندروم دارم دردام همیشگی بعضی ساعات غیر قابل تحمل میشه ازمایش هم از عکس از روده بزرگ و کوچیک و کلونسکپی و اندسکپی سونوگرافی ازمایشات خون مدفوع ادرار اکو قلب تست ریه چندین چند بار این ازمایشارو انجام دادم دارو هم که نگو راهی که من رفتم نرید علاعم من خیلی حاد پدرم از بچگی رودهاش مشگل داشته چند وقت پیش کولنسکپی کردیم ۶۰ سالشه که دکتر گفت هیچیت نیست به اونم گفتند تحریک پذیرز علاعم ممکنه عوض بشه وبه یه شکل دیگه دربیاد نفخ داره یوبوست داره درد قفسه سینه مقعد درد و سوزش دفع ناقص اسهال دفع مخاط قار قور معده شکم گوشه گیری افسردگی هم به علت طولانی بودن بیماری ممکنه سراغتون بیادبعضی از دوستان مشکلشون خفیفه ولی بعضی هاشدید ودر نهایت تغزیه و ارامش خیلی کمک میکنه امیدوارم که همگی خیلی زود خوب بشید این همه گفتم که نگران نباشید
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۴:۴۱ ۰۹ دی ۱۳۹۹
من این بیماری رو دارم کولیت خفیف (عصبی)ک الان مشمول ب خدمت هستم و باید برم ای کاش معاف میشدم
Iran (Islamic Republic of)
ata
۱۲:۳۶ ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
می تونی بری معافیت بگیری میدن
Iran (Islamic Republic of)
هادی حسینی
۲۱:۵۴ ۰۲ دی ۱۳۹۹
باسلام بنده مدت ۴سال است که به این بیماری دچارشدم به دکترهای زیادی مراجعه کردم سیتی اسکن گرفتم تست یو بی تی واچ بی تی دادم سنوگرافی ازمایش خون و ادرارومدفوع انجام دادم تاحالا به نتیجه ای نرسیدم بعضی وقتها یه ماه کامل خوب میشم متاسفانه دوباره همان اش وهمان کاسه درد شکم یبوست شدید قاروقور شکم دل درد شدید و....دوباره سراغم میاد کلا سیستم گوارشیم مختل شده هر دکتری هم که رفتم به من گفتن که درمانی نداره فقط باید قبل از هرچیز استرس نداشته باشی وپرهیز کنید ازبس که غذا های ابکی مصرف می کنم نزدیک به ۱۵کیلو وزن کم کردم اگر کسانی هستند چاره ای واسه درمان می دونن کمکم کنند ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۷ ۲۱ اسفند ۱۳۹۹
داداش من همراه غذا اب نخور میوه خانم و سفت هم نخور مثل سیب من تودمم ۶ ساله دارم این مشکلو غذایی میبینی اذیت میکنه نخور
Iran (Islamic Republic of)
گل رز
۲۰:۲۲ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
سلام مادر من حدود 2 سال هست که درگیر این بیماری شدن.فقط کنترل استرس واضطراب تنها عامل درمان بیماریشون هست پیش متخصص اعصاب وروان رفتن وبهتر شدن ولی متاسفانه درمان قطعی نداره وبا کوچکترین استرس دوباره عود میکنه
Iran (Islamic Republic of)
سامیه
۱۸:۲۰ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
سلام. من یک سال این بیماری دارم اما 15کیلو وزن کم کردم. خوندم که وزن کم کردن خطرناکه درسته؟
Iran (Islamic Republic of)
ata
۱۲:۴۰ ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
وزن کم کردن اولین ضربه رو به کبد وارد می کنه همونطور که کسایی که با روش های نادرست وزن کم کردن باعث اسیب به کبدشون میشن البته مثل هم نیستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۳ ۱۹ آذر ۱۳۹۹
من ۱۰ سال با این بیماری همراهم درد شدید وسط قفسه سینه؛باد شکم ؛نفخ شدید شکم هر داروی را خوردم ولی تا کوچکترین استرس بگیرم درد ام شروع میشه یبوست دارم هفته ای ۲ یا۳ بار بیرون روی دارم خیلی لاغر هستم همه به هم ترحم میکنن الان پودر سفوفات میخوام خیلی بهترم
Iran (Islamic Republic of)
سحر
۲۲:۲۹ ۱۴ آذر ۱۳۹۹
من مشکل روده دارم نزدیک ده سال خیلی اذیتم نمیدونم چکارکنم خسته شدم از بس دارو خوردم خوب نشدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۴۱ ۰۱ آذر ۱۳۹۹
میوه و غذاهای گرم تر ، در بهبودی نسبی این بیماری برای من مفید بوده ، غذاها و میوه های سرد محصوص ماست و دوغ در صورت هوس خوردن بیچاره می کنه .
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۱:۴۲ ۱۹ آبان ۱۳۹۹
سلام آیا قرص کلوفک در درمان یا کاهش آن تاثیر دارد .
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۶:۰۱ ۱۵ آبان ۱۳۹۹
من حدود بیست و پنج ساله که این بیماری رو دارم و داروی مزالازین و بیسموت مصرف میکنم درمان خاصی نداره و فقط پیشگیری میشه کرد ولی روحیه مون نباید ببازیم.
Iran (Islamic Republic of)
جعفری
۱۲:۲۵ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
دوستان لطفا پیش دکتر هومیوپاتی برید درمانش طول میکشه ولی به امید خدا نتیجه میده حیفه اکثر شما جوان هستید برید و بعد از شکر خدا کردن برای منم دعا کنید.
Iran (Islamic Republic of)
علی تیموری
۰۲:۱۷ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
درمان گیاهی داره
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۳:۳۷ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
دوستان اینو واضح و روشن و با تمام تحقیقات بهتون عرض میکنم دوستان این بیماری ازاسترس شدید و نگرانی و حرص میاد بره هم باز استرس و حرص بگیری میاد و بعدش دلیل این استرسها و حرصها چیه بی پولی هست یا مشکلات وابسه به پول سعی کنید به پول خوب برسید داروش دیگه پیدا کردی مشکلتم حل میشه .((تنها بیماری که به کمبود مالی وصله ))
Iran (Islamic Republic of)
زهرا ایوبی
۱۳:۲۴ ۱۰ شهريور ۱۳۹۹
سلام من روده تحریک پذیر دارم اعصاب معده روده دارم پارسا عمل بواسیر و شقاق کردم و الان وقتی دسشویی پشت پاهام و اطراف نشیمنگاهم درد میکنه البته مدفوعم هم معمولی هستش
Iran (Islamic Republic of)
پدرام
۱۹:۱۴ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
سلام
راه درمان این بیماری قرص کلیدینیوم سی و پودر لاکتول یا قرص لاکتول هست.
من با این داروها کنترلش کردم ولی همیشه این مشکل باهامون هست و وقتی استرس بگیرم دوباره مشکل ساز میشه.
حالا هر وقت اینجور میشم باید با اون قرص ها رفعش کنم
البته نمیشه استرس رو کنترل کرد ولی باید بیخیالی رو تمیرین کنید
Iran (Islamic Republic of)
ارمان
۱۶:۵۹ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
من سه سال هس بشدت از این بیماری رنج میبرم و داغون شدم همه بهم انگ معتاد بودن میزنن.
Iran (Islamic Republic of)
آل ناجی
۱۳:۵۱ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
چه داروهایی برای این بیماری خوب است
Iran (Islamic Republic of)
یلدا
۰۱:۵۳ ۱۷ تير ۱۳۹۹
سلام من ۱۷ سالمه و ۳ساله با ابن بیماری درگیرم. گاهی وقتا برای استرس درس و کنکور دردس واقعا غیر قابل تحمل میشه . ینی هنوز هیچ دارویی برا رفع ابن بیماری نساختن؟
Iran (Islamic Republic of)
سمیرل
۱۰:۳۵ ۱۵ تير ۱۳۹۹
وای از این بیماری من که دیگه هیچ چیزی نمیتونم بخورم حبوبات،شیر،ماکارونی،مرغ،سیب زمینی،میوه و.... بد تر ازهمه مفاصلم هم درگیر شده واقعا کلافه شدم
Iran (Islamic Republic of)
می.ع
۰۰:۵۲ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
با سلام فقط حرص نخورید کافیه
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۱۶:۵۷ ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
من شاید ۱۰سال این بیماری رو دارم فقط اینو فهمیدم هرچیزی که شکر داره و غذاهای چرب نباید بخورید خواب کافی داشته باشید هرچیزی که باعث استرس میشه باید باید کنار گذاشته بشه واینکه هیچوقت پر خوری نکنید
Iran (Islamic Republic of)
Zra
۲۳:۴۹ ۰۸ خرداد ۱۳۹۹
اره‌منم‌ خیلی‌ اذیت‌ میشم‌ از‌یک‌سالگی‌ داشتم‌ این‌ مشکل‌رو‌ .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۲ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
من ۳۰ ساله هستم و۱۱سال هست که معده اینجوری عصبی هست ممنون میشم بگین چه دارویی پیش از صبحانه ونهار بخورم که سر گیچه نگیرم وروزی ۳ بار شکمم کار میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۳ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام منم تا غذا میخورم سرگیچه ی میگیرم دست وپام شل میشه وبعدش شکمم کار میکنه بعدش که شکمم کار کرد کمی خوب میشم وبرای سرگیچه ام قرص الپازلام میخورم خوب میشم ممنون میشم بهم بگین چیکار کنم چه غذاهایی بخورم برای معدم خوب باشه که حالم بد نشه سرگیچه م خیلی بدجوره ودرد شکمم خیلی
Iran (Islamic Republic of)
خدیجه زاکری نام
۱۰:۱۱ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
من ازاین بیماری رنج میکشم و مسخره خاص وعام شدم روده بشدت عصبی دارم و گاز روده بزرگترین مشکل منه دردهای که تو تنم باشه برام قابل تامل هست اما گاز روده اصلا خوب نیست این بیماری باعث افسردگی شدید من شده و۵سال هست گرفتار ش هستم تنها یک سال که کامل درمورد این بیماری شناخت پیدا کردم
Iran (Islamic Republic of)
م.ع
۰۰:۵۵ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
سلام منم سالهاست این درد را دارم فقط استرس و ناراحتی را دور کنید از خودتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۶ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
منم
Iran (Islamic Republic of)
منصوره
۱۸:۰۴ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
من چندروزیه روده هام تیک میزنه بخصوص بالای شکمم متل حامله ها ولی سن من بالاست و رسن حاملگی نیستم این تیم‌های روده چی میتونه باشه میتونه این بینادی باشه
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۰:۳۸ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام پسرم 9 سال داره سه ساله این مشکل رو داره اگه کسی تجربه ای داره لطفا بیان کنه ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۳ ۲۱ اسفند ۱۳۹۹
داداش فقط تغذیه شو هر کن
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۱:۳۰ ۲۳ فروردين ۱۳۹۹
من خودم چندسالی هست مبتلا به کولیت هستم از نوع اولسوز انقدر شرایطم بد بود ک خدا میدونه مدام خونریزی اسهال دکتر برام کورتون با مزالازین مینوشت ولی خب تاثیرش موقتی بود از محصولی به نام کپسول بر موم زنبور عسل زمانیکه استفاده کردم بیماریم خاموش خاموش شد الانم خدا را شکر هیچ مشکلی ندارم
Iran (Islamic Republic of)
محمدحسن
۱۰:۳۷ ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
داداش کجا تهیه کردی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۳ ۲۲ فروردين ۱۳۹۹
سلام ،من هم سالهاست همین مشکل رو دارم،اما چند وقته که شبها قبل از خواب عرق سنبل الطیب میخورم ،خیلی بهترم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۳ ۰۷ فروردين ۱۳۹۹
کمک
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۳:۵۸ ۲۶ اسفند ۱۳۹۸
سلام
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۳:۵۷ ۰۲ بهمن ۱۳۹۸
من‌خودم‌خیلی‌وقته‌این‌مشکل‌رو‌دارم‌ باید‌ورزش‌کنید‌‌وروحیه‌خوبی‌داشته‌باشید‌‌خواب‌خوب‌‌خیلی‌موفیده
گیاه‌‌دارویی‌‌‌‌ بارهنگ‌ خیلی ‌‌‌‌‌‌خیلی‌موفیده‌تو‌اینترنت‌بزنین‌میاره‌خواصشو.
Iran (Islamic Republic of)
aashkan mohamadi
۰۱:۴۴ ۲۸ دی ۱۳۹۸
ممنون از مطالب عالللللی سایتتون
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۱۹:۴۳ ۲۴ دی ۱۳۹۸
سلام . من بیش از 10 ساله که این بیماری رو دارم . اکثرا حالت یبوست همراه با درد شکم علی الخصوص دور ناف ، قار و قور زیاد روده ها ، نفخ شکم ، گاز و باد زیاد شکم و بیحالی هستش . به عزیزانی که به این بیماری مبتلا هستند چند توصیه میکنم که برگرفته از تجربه بد این چند سالم هستش .
اول اینکه حتما تحت نظر یه دکتر خوب باشین و داروها رو خوب مصرف کنید . حداقل هر دو ماه یکبار مراجعه به دکتر تجویز نسخه ضروریه .
اگر دکتر براتون تشکیل پرونده نداد حتما خودتون یه پرونده برا خودتون تشکیل بدین و در هر مراجعه نشون دکتر بدین لابد از سوابق داروهای مصرفی مطلع میشه .
مهمتر از همه اینا رژیم غذایی مناسب هست و رعایت مسائل زیر :
1- تا میتونید همراه غذا و بعد از غذا تا نیم ساعت مایعات مصرف نکنید
2- بعد از غذا تا یک الی دو ساعت دراز نکشید و نخوابید
3- به جهت جلوگیری از رفلکس معده ، هنگام خوابیدن بر روی دست چپ بخوابید .
4- سعی کنید از کارهای استرس زا پرهیز کنید و استرس خود را مدیریت کنید .
با آرزوی سلامتی
Turkey
ناشناس
۱۱:۴۳ ۰۲ دی ۱۳۹۸
مطلب خیلی خیلی مفیدی بود دستتون واقعا دردنکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۴ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
سلام درد از قسمت شکم شروع شده به پشت کتفم قفسه سینه دستهام میفته نمیدونید علجش چیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۶ ۲۱ آذر ۱۳۹۸
سلام من علایم سندرم روده دارم ده کیلو وزن کم کردم آیا این بیماری دارویی داره؟
Iran (Islamic Republic of)
رستم
۲۲:۴۲ ۲۸ اسفند ۱۳۹۸
کم کردن وزن خطرناکه وباید سریعا به پزشک متخصص مراجعه کنید.
Iran (Islamic Republic of)
نادری
۱۸:۱۵ ۱۷ مهر ۱۳۹۸
سلام دوستان من چند تا علایم دارم اما دردمو نمیدونم واقععععا هم اذییتم میکنه درد پشت کتفم دقیقا دو طرف رگاش بلند میشن و درد میکنن اشتهام کمه .دیر به دیر گشنم میشه بعضی وقتا اول مدفوع یبوستی میشه مممونم اگه کسی راهنمایی کنه
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۹:۳۷ ۱۲ شهريور ۱۳۹۸
سلام منم فکر میکنم که همچین بیماری و دارم معدم درد میگیره کمرمم همین طور سرم خیلی داغ میشه دست و پاهامم یخ میشه ازمایشمم خوبه الان یک ماه نمی دونم چه چیزای مصرف کنم خوب شم لطفا راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
فرشاد
۲۳:۳۶ ۰۳ شهريور ۱۳۹۸
سلام
Iran (Islamic Republic of)
آریا
۱۷:۳۳ ۲۶ مرداد ۱۳۹۸
سلام من رودهام عصبی هستند هر چی می روم دکتر حلاج نمیشم
Iran (Islamic Republic of)
سیده فرحناز حسامی
۱۵:۵۵ ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
سلام من قبلا یبوست داشتم الان یک ماهی می شود که مدفوع را نمی توانم تخلیه کنم نه دل درد دارم نه اسهال به دکتر رفتم گفت کولیت روده است خیلی استرس دارم ورن هم کم کردم تو را خدا راهنمایی کنی
United States of America
سعید
۲۳:۰۹ ۱۷ مرداد ۱۳۹۸
من شانزده ساله این مشکل رودارم...ورزش خیلی تاثیرداره ...پرهیزغذایی وخوردن باحجم کم...شش وعده در روز...آرامش یادتوت نره...عصبی نشید ...
Canada
میلاد
۱۴:۳۸ ۰۸ مرداد ۱۳۹۸
واقعا غذاب آوره اعتماد به نفسم رو از دست دادم و روی زندگیم تاثیر گذار شده تمام فکر ذکرم شده این موضوع دارو که مصرف میکنم خوبم ولی دارو مقطعیه بعد از قطع دارو علائم نمایان میشه
Iran (Islamic Republic of)
بهرام
۰۹:۴۸ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
سلام من این بیماری را دارم از وقتی سرکه سیب میخورم خوب شدم
Iran (Islamic Republic of)
عسل
۱۵:۴۲ ۲۸ تير ۱۳۹۸
سلام دوستان من این بیماری رو دارم و خیلی راجع به این بیماری و علایم مشابه تحقیق کردم و میخوام در اختیارتون بزارم سندروم روده تحریک پذیر بیشتر از روی اعصاب و افسردگی رخ میده و علایمش همونطور که بالا گفته شد هستش ولی اینم بگم که بیماری سلیاک هم خیلی مشابه سندروم روده هست و باید تشخیص داده بشه که بیماری سلیاک نباشه چون علایم سلیاک هم بزنین تو ویکی پدیا میبینین شبیهه سندرومه روده هست و چاره اس حذف کامل گلوتن از غذای بیمار هست پس لطفا اول پیش دکتر فوق تخصص برید و اول ازمایش ttg یا اندازه گلوتن خونتون را بگیرین و بعد اگر بالا بود باید نمونه برداری از روده بشه و تشخیص اشتباه نشه چون اگر به اشتباه تشخیص سندروم روده باشه و سلیاک رو تشخیص ندین حالتون خوب نمیشه علایم سلیاک هم درد در اطراف ناف یا شکم حالت تهوع بی اشتهایی اجابت مزاج به صورت اسهال یا یبوست لاغری در بعضی موارد رنگ پریدگی کمبودد ویتامین مخصوصا b12 و کم خونی درد مفاصل و .... که همه اش هم تو بعضی افراد با هم بروز نمیده بعضی ها هم سلیاک خاموش دارن که هیچ علامتی نداره و هر روز بدون اینکه متوجه بشن دارن با خوردن گلوتن به بافت و پرزهای روده کوچیک اسیب میزنن و از بین میبرن و اینکه سندروم روده تحریک پذیر باعث اعود و فعال شدن سلیاک میشه البته سلیاک یک بیماری ژنتیکی هست ولی فقط یک درصد جامعه متوجه شدن و دارن رعایت میکنن و خیلی ها نمیدونن و ازش بی اطلاع هستن لطفا اول تشخیص درست بدین و بعد درمان من خواستم فقط تجربیاتم رو در اختیارتون بزارم شاید به درد کسانی بخوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۰ ۱۷ مرداد ۱۳۹۸
من کولیت روده دارم چکار باید بکنم خیلی داره عذابم میده
United States of America
محمد
۱۹:۳۶ ۲۲ تير ۱۳۹۸
سلام .من نزدیک به چهار ساله که مشکل گوارش دارم نفخ شدید روزانه قاروقور شکم شدید ولی یبوست ودرد ندارم واجابتم هروز صبح یکبار ومدفوعم شل هست خیلی وقته دارم درمان میکنم ولی نتیجه نگرفتم
Iran (Islamic Republic of)
میرزای
۰۲:۳۶ ۱۱ تير ۱۳۹۸
سلام من سالها از این بیماری رنج مبرم ولی از آنجا مدفوع بصورت غلط قرمز رنگ است خیلی نگراتم و هنگام دفع هم اذابش خیلی زیاده مثل اینکه روده هام داره بیرون میاد وبه روانپزشک هم رفتم دارم دارو عصبی مصرف مکنم لطفا راهنماین کنید خیلی ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
رزپریا
۲۱:۰۳ ۰۲ تير ۱۳۹۸
سلام ۰من از ۲۲ سالگی این بیماری رو دارم خیلی علائمش الان که ۳۸ سالمه بیشتر تشدید شده وقتی عود میکنه اصلا نمیتونم راه برم و فکم قفل میشه و ۰۰۰۰عرق شدید و ۰۰۰۰کلا نمیتونم کاری انجام بدم سردرد شدید که با مسکن هم خوب نمیشه خواهشا ی راهی بهم بگین ممنونم
-
عباس
۰۹:۰۰ ۲۷ خرداد ۱۳۹۸
هر نوع نان بدلیل وجود گلوتن و برنج سفید و لبنیات رو قطع کنید .
گوشت هفته ای یکبار .
خوردن آب کلم روزی یک لیوان.
خوردن آلوئه ورا روزی یک لیوان.
صد در صد خوب می شید شک نکنید.من مریض داشتم به این روش درمان شده.
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۱۴:۰۴ ۲۲ خرداد ۱۳۹۸
سلام من این مشکلات رو دارم . الان توی آرمایش کمیود ویتامین b12 میتونه ناشی از همین باشه ؟
Iraq
آرش
۱۶:۴۴ ۱۷ خرداد ۱۳۹۸
خیلی خوب بود عالی کاملا حرفاتون درست صحیح بود خدای
Iran (Islamic Republic of)
فرشاد
۱۲:۵۷ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
بسیار عالی
خیلی بیماری آزاردهنده اییه من که درمانده شدم تا حالا بالای یه میلیوم پول دارو درمان دادم فاییده نداره
به دکتر گفتم کولونوسکپی کنه قبول نکرد گفت نیازی نیست آزمایشاتت خوبه فقط دارو میده که تا حالا بی اثر بوده
باعث گوشه گیری و انزوا طلبی من شده
Germany
ناشناس
۰۲:۳۲ ۲۰ آذر ۱۳۹۷
سلام، ممنون از مطلب شما.من مبتلا هستم، فقط تمرین کنید که خیلی سخت نگیرید و در خال زندگی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۲ ۲۰ شهريور ۱۳۹۷
خوب بود
با توجه به تجربه شخصی تمام مطالب صحیح است طالبی و هویج بسیار مفید است گاهی با خوردن خورشت سبزی و گوشت قرمز این بیماری تشدید می شود
از علتهای اصلی فشار زیاد روحی و روانی و نشستن مداوم روی صندلی و بخصوص کامپیوتر و تشعشعات موبایل می باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۲۶ اسفند ۱۳۹۸
سلام دوستان ..من خيلي ساله درگير اين مرضوع هستم وقتي ورزش و مراقبه ميكنم خيلي بهترم هر كي ب من ميگفت فلان دكتر خوبه من رفتم و همه گفتن مشكل عصبيه و هيچ موردي تو ازمايشام نداشتم من ي مدتي كلا خامگياه خوار شدم و كلا اين مشكل از بين رفت ك من اينقدر راضي بودم ولي متاسفانه از ترس لاغري و ريزش مو دوباره گذاشتم كنار اين رژيمو،يعني من از روز اول ك خامگياهخوار شدم كلا از بين رفت مشكلم و نتونستم بمونم تو اين رژيم..ولي بعدش فهميدم چقد نون و لبنيات واسم بده ولي الان نميخورم نون و لبنيات و خييلي بهترم و ميوه و اب خيلي ميخورم