حجت‌الاسلام و المسلمین رستمی گفت: مهمترین نقش در زمینه پیشرفت کشور بر دوش دانشگاهیان است چرا که دانشگاه موتور محرکه و عامل پیشرفت کشور محسوب می‌شود.

امروزه پیشرفت کشور بر دوش دانشگاهیان است/ نباید اختلاف درون سازمان منجر به تضعیف کل سازمان شودبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی رئیس دفتر نهاد رهبری در دانشگاه‌ها در نشست رؤسای دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری سراسر  کشور که در دانشگاه علم و صنعت در حال برگزاری است با تأکید بر اینکه مسئولیت خطیری رؤسای دانشگاه‌ها بر عهده دارند، گفت: در این نشست رؤسای دانشگاه مشکلات دانشگاه‌ها را بیان کردند که این مشکلات لازم‌التأکید است و این موضوعات نیز در جلسه‌ای که با رهبر معظم انقلاب داشتیم نیز ارائه کردم.

وی با اشاره به گفته‌های یکی از روسای دانشگاه‌ها در خصوص مسئولیت رئیس دانشگاه مسکو ادامه داد: من در اینجا اعلام می‌کنم که این رئیس دانشگاه باید به ایران بیاید و حسرت دانشگاه‌های ما را بخورد چرا که در دانشگاه‌های کشور علاوه بر مسائل علمی فضایل اخلاقی و اجتماعی جوانان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نقش موثر دانشگاهیان در پیشرفت کشور

رئیس دفتر نهاد رهبری در دانشگاه‌ها با تأکید بر اینکه موفقیت روسای دانشگاه‌های ما بسیار زیاد بوده است ادامه داد: ما چه بخواهیم و چه نخواهیم مهمترین نقش در زمینه پیشرفت کشور بر دوش دانشگاهیان قرار دارد چرا که دانشگاه‌ها موتور محرکه و عامل پیشرفت کشور محسوب می‌شوند.

رستمی با بیان اینکه در طول 4 دهه، هر جا که توفیقی حاصل شده است رد پای دانشگاه‌ها آنجا دیده می‌شود، خاطر نشان کرد: بودجه دانشگاهی مانند هاروارد به اندازه  کل بورجه وزارت علوم است،  با وضعیت مطلوب فاصلهکارنامه دانشگاه‌های کشور کارنامه قبولی است هر چند که ما با وضعیت مطلوب فاصله داریم.

وی با اشاره به وضعیت مسائل اخلاقی و معنوی در دانشگاه‌ها اضافه کرد: در دانشگاهی مانند شریف در دو نوبت نماز جماعت و ظهر برگزار می‌شود و این امر به دلیل تعداد نمازگزاران این دانشگاه‌ است که جریان‌سازی های مختلف مانند جریان‌سازی‌های مذهبی همچون اعتکاف از دانشگاه‌ها آغاز شده است.

رئیس دفتر نهاد رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به عدم مهارت آموزی کافی در دانشجویان گفت: بخشی از این معضل مربوط به مسائل ارتباط دانشگاه با صنعت و بخشی دیگر مربوط به آموزش‌ها دانشگاهی که باید در این زمینه بیش از پیش تلاش شود.

رستمی با تأکید بر اینکه در فضای کنونی اداره کشور به دانشگاه‌ها سپرده شده که این امر مسئولیت خطیری است اضافه کرد: دانشگاه‌ها نه اهلیت و نه توانایی رفع همه مشکلات را ندارند ولی باید این چالش‌ها رفع شود که راهکارهای آن می‌تواند از سوی دانشگاهیان ارائه شود.

وی همچنین با اشاره به مشکلات اقتصادی و آسیب‌های اجتماعی با طرح این سوال که دانشگاه‌های علوم انسانی و فنی و مهندسی چقدر می توانند در رفع این چالش‌ها مؤثر باشند افزود: دانشگاه‌ها به ظاهر نسبت به سال گذشته در وضعیت آرامتری قرار دارند ولی مسائل مبتلا به دانشجویان به مراتب بیشتر شده است و عرصه ارائه این چالش‌ها نیز فضای مجازی قرار گرفته است.

رئیس دفتر نهاد رهبری در دانشگاه‌ها تصریح کرد: در چنین فضایی که بی ناظر است و همچنین به دلیل عدم حضور پاسخگویان مسائل بی پاسخ باقی می‌مانند.

رستمی با تأکید بر موضوع وحدت ملی و آسیب‌های موجود در آن ادامه داد: امروز دینداری عامل اصلی وحدت ملی است و اگر وحدت ملی نباشد شاهد هستیم که در ورزشگاه آزادی و آزادی‌ها توهین می‌شود و در مقابل در ورزشگاه  تبریز توهین به کوروش و شعار خلیج عربی سر داده می‌شود.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه دفاتر نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها حامی دانشگاه‌ها است ادامه داد: باید مشکلات موجود حل شود و نباید اجازه دهیم اختلافات درون سازمانی منجر به تضعیف کل سازمان شود. مشکلات  اقتصادی می‌گذرند و ما به مدد الهی باور و اعتقاد داریم.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار