آغاز بررسی وضعیت باشگاه های استقلال و پرسپولیس را می توان نیمه نخست دربی قوه مقننه و قضائیه و وزارت ورزش و جوانان دانست.

به گزارش  خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، کمیته تحقیق و تفحص در مورد تیم های استقلال و پرسپولیس بررسی های اولیه را در موضوع طرح سئوال آغاز کرد و به زودی این کمیته وارد جزئیات عملکرد 8 ساله سرخابی های تهران در مراودات مالی،اسناد و مدارک حقوقی و موارد الزامی برای شرکت ها طبق قانون ثبت خواهد شد در ابتدای امر موضوع شرکت های استقلال و پرسپولیس از جنبه ماهیتی مورد بررسی قرار می گیرند و در این مرحله مواردی که تخلف محسوب شده با حضور وزیر ورزش و جوانان  بررسی می شود.


مجلس و قوه قضائیه در دربی رودر رو با وزارت ورزش و جوانان

 

کمیته تحقیق و تفحص در مراحل بعدی موضوع دریافت و پرداخت این دو باشگاه را به صورت ریز بررسی خواهند کرد و در نهایت باید بیلان مالی مناسبی از آن بیرون بیاید و در غیر این صورت ابتدا وزارت ورزش و جوانان به عنوان صاحب ین دو باشگاه و پس از آن مدیران سابق در هر دوره به احتمال زیاد برای ادای توضیحات به کمیته فرا خوانده شوند.

موضوع اصلی در مورد استقلال و پرسپولیس بحث اعضای هیئت مدیره این دو شرکت است که حدود 8 سال است که با همان اسامی اولیه در ثبت شرکت ها درج شده است و تاکنون چندین و چند بار تغییرات در هیئت مدیره لحاظ شده است لذا این  از موارد مورد بحث خواهد بود چرا که از نظر قانونی حضور این افراد طبق قانون ثبت شرکت ها وجاهت قانونی ندارد به نظر می رسد کمیته تحقیق و تفحص در بررسی این 8 سال به دلیل تعدد پرونده های تخلف مستقیم و غیر مستقیم راه درازی را در پیش دارد و موضوع به این سادگی ها ختم به خیر نخواهد شد.


مجلس شورای اسلامی در گذشته شاید طولانی ترین بررسی ورزشی را در پرونده فساد در ورزش به اتمام رساند و البته پس از قرائت گزارش پرونده که حدود 2 سال طول کشید در نهایت به مراجع قضایی عودت داده شد و تا امروز اتفاق خاصی نیفتاده است و امیدواریم این بار در بحث تحقیق و تفحص به جای برسیم که بعد از روشن شدن تخلفات اگر مسببین آن به کیفر نمی شوند حداقل مستوجب این شود که دو باشگاه را هر چه سریعتر به بخش خصوصی واگذار کنند.

موارد تخلف در این دو تیم در دروه های مدیریتی هر شخص به دلیل اینکه حسابرسی و بیلان درستی در این دو باشگاه وجود نداشته کار دشواری است و پول هایی که بعضا با رسید های دستی بدون ثبت سیستماتیک و دفتری در یک نسخه انجام گرفته است و اثبات آن مثل انتقال کوه دماوند به شهر ری است به هر حال این کمیته بزودی کار رسمی خود را با اعضای مشخص شده آغاز می کند.


اعضای این کمیته عبارتند از:

 رئیس کمیته:حجه الاسلام طباطبایی 
نواب رئیس: جعفر پور و مسعودی
دبیر کمیته: خانم سیاوشی

اسامی کامل نفرات عضو در کمیته :

احد آزادی‌خواه، اصغر مسعودی، مهدی شیخ، طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی، علیرضا ابراهیمی، محمدصادق طباطبایی‌نژاد، محمداسماعیل سعیدی، جمشید جعفرپور و سید احسان قاضی‌زاده هاشمی، از کمیسیون فرهنگی و سیدفرید موسوی، علی اصغر یوسف‌نژاد، نادر قاضی‌پور، محمدرضا نجفی و محمدعلی وکیلی به‌عنوان درخواست‌کنندگان تحقیق و تفحص و محمد عزیزی از میان سه نماینده آزاد درخواست‌کننده حضور در کمیته با رای‌گیری برای این مهم انتخاب شد.

کمیته تحقیق و تفحص این بار با دو هدف به آوردگاه مالی سرخابی ها وارد می شود.
1:باید حساب کتاب این دو باشگاه در سال های اخیر روشن شود و متخلفان جوابگو باشند.
2- تکلیف خصوصی سازی این دو تیم مشخص شود.

اما ما هدف سومی را برای نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی متصور هستیم و معتقدیم از هر دو هدف اولیه برای نمایندگاه واجب تر است. مجلس شورای اسلامی و اعضای کمیته تحقیق و تفحص در این آزمون سخت باید دوباره اعتماد جامعه ورزش را به خود جلب کنند و انگ رابطه با مسئولان ورزش را پاک کرده و به وظیفه ذاتی خود عمل کنند .

در پرونده فساد در فوتبال اگر چه نمایندگان محترم معتقدند که وظیفه خود را به خوبی انجام دادند اما در عمل اتفاق خاصی برای متخلفان که بعضا در گزارش فساد نام آنها برده شده بود،نیفتاد و این باعث بی اعتمادی به نمایندگان مجلس در بحث مبارزه با فساد در فوتبال بدل شد.

با توجه به جمعیت درگیر با موضوع استقلال و پرسپولیس و با وجود توجه مردمی به این دو باشگاه این یکی از خطیر ترین وظایفی است که در سال های اخیر به مجلس واگذار شده است.

به نظر می رسد این عزم اولیه در مجلس اگر به سرانجام برسد باید دیگر نهاد ها از جمله قوه قضائیه در این باره وارد عمل شود و پرونده را به ثمر برساند اگر نه باز هم همان بی اعتمادی و باز هم روز های تکراری سرخابی ها و در آمد زایی و سوء استفاده از نام این دو باشگاه به قوت خود باقی  خواهد ماند.

مجلس و قوه قضائیه در دربی رودر رو با وزارت ورزش و جوانان

یوسف نژاد عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی و عضو کمیته تحقیق و تفحص در این باره بیان کرد:طبق آخرین وضعیت 2  باشگاه استقلال و پرسپولیس، هنوز اسامی اعضای هیئت مدیره این دو باشگاه در ثبت شرکت‌ ها تغییری نکرده و افرادی مانند رسولی نژاد، ساور و ... به عنوان اعضای هیئت مدیره شناخته می شوند، در حالی که تاکنون 5-6 بار هیئت مدیره تغییر کرده و این موضوع تخلف قانونی محسوب می شود و صد در صد از مسعود سلطانی فر، وزیر ورزش و جوانان دعوت خواهیم کرد تا به مجلس بیاید و توضیح دهد. نام اعضای هیئت مدیره باید در ثبت شرکت ها ثبت شود و زمانیکه این موضوع را پیگیری کردم، آخرین اسامی ثبت شده برای 7-8 سال پیش است و هیچ تغییراتی انجام نشده است. اگر استقلال و پرسپولیس شرکت هستند، باید مجمع عمومی و بیلان داشته باشند و آن را مجمع عمومی تایید کند.

یوسف نژاد:دولت در خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس کم لطفی می کند/ وزیر ورزش باید درباره تخلف استقلال و پرسپولیس توضیح دهد

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در مورد تخلف وزارت ورزش و جوانان خاطر نشان کرد: همچنین باید دریافتی و پرداختی ها مشخص باشد و مسئولان تا کنون دست به تغییر این موضوع نزدند و اسامی که در ثبت شرکت ها می بینید، قدیمی هستند. تمامی دریافتی ها و پرداختی ها در چند سال گذشته از لحاظ حسابداری تخلف است و کمیته تحقیق و تفحص به طور قطع این موضوع را پیگیری می کند. در اصل تخلف از وزارت ورزش و جوانان است که این کار را انجام می دهد و صد در صد از مسعود سلطانی فر، وزیر ورزش و جوانان دعوت خواهیم کرد تا به مجلس بیاید و توضیح دهد.

یکی از اهداف تحقیق و تفحص در 2 باشگاه،بحث  شفاف سازی موضوعات و ابهامات بوده

محمد اسماعیل سعیدی عضو مجلس شورای اسلامی کشورمان گفت: اعضای کمیته تحقیق و تفحص در ارتباط با موضوع  2 باشگاه پرسپولیس  و استقلال تهران در مجلس شورای اسلامی  مشخص شده است  و کار های مقدماتی برای آغاز این مسئله نیز انجام شده است.آن ها آماده شده اند تا با نظر رئیس مجلس شورای اسلامی کشورمان کار خود را آغاز کنند.

او افزود: پرونده و گزارش هایی که به دست آمده  جمع بندی شده است و قرار است مورد بررسی قرار بگیرد همچنین قرار است برخی از پرونده های دیگر نیز به بحث تحقیق و تفحص 2 باشگاه اضافه شود .در ارتباط با برخی از موضوعات با افراد حقیقی  و حقوقی نیز ما به دنبال بررسی گزارش هایی هستیم و می خواهیم مورد بررسی قرار داده شوند.

مجلس و قوه قضائیه در دربی رودر رو با وزارت ورزش و جوانان

عضو مجلس شورای اسلامی کشورمان درباره ی زمان آغاز تحقیق و تفحص گفت: بی شک پس از 2 هفته تعطیلی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی کشورمان ، تحقیق و تفحص به صورت علنی آغاز خواهد شد .یکی از اهداف تحقیق و تفحص در 2 باشگاه،بحث  شفاف سازی موضوعات و ابهامات بوده که در جامعه ورزشی و عموم مردم از حساسیت ویژه برخوردار  است و بی شک این اتفاق خواهد افتاد تا هیچ چیزی  در ابهام نماندو شفاف سازی هدف اصلی ما است .

سعیدی درباره ی اعلام اسامی خاطیان قانون در مسیر تحقیق و تفحص 2 باشگاه گفت:زمانی که مسیر تحقیقات به یک سرانجام رسید ، گزارش های آن نیز جمع بندی شد و  استعلامات و نتایج آن مورد تایید قرار گرفت، قطعا شاهد فاش شدن اسامی افرادی که در آن دخیل بودند خواهیم بود.

می خواهیم با ایجاد کمیته تحقیق و تفحص  برای مردم کشورمان شفاف سازی هایی را انجام دهیم

همچنین علی سلیمی نماینده مجلس شواری اسلامی کشورمان در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت:جلسه تحقیق و تفحص 2 باشگاه استقلال و پرسپولیس تهران تشکیل شده و در حال حاضر کمیته مرتبط نیز به دنبال بررسی موضوعات این 2 باشگاه است.کمیته تحقیق  و تفحص های خود را با حکم رئیس مجلس شورای اسلامی کشورمان آغاز خواهد کرد و  ما نیز به دنبال آن هستیم تا با ایجاد کمیته مربوطه برای مردم کشورمان شفاف سازی هایی را انجام دهیم .

سلیمی ادامه داد:در این بررسی ها از سوی کمیته تحقیق و تفحص باید شفاف سازی وجود داشته باشد چرا که نباید پشت پرده ای درباره تمام مسائل 2 باشگاه وجود داشته باشد.این موضوع حق مردم است که اطلاعاتی را در این باره داشته باشند.

اگر مسائل سوء و انحرافی وجود داشته باشد،قطعا به مردم اطلاع خواهیم داد

دیگر نماینده مجلس شورای کشورمان ، محمد قمی نماینده پاکدشت نیز  در ارتباط با این موضوع اظهار کرد:باشگاه هایی مانند استقلال و پرسپولیس تهران مدت ها است که بر سر زبان ها قرار گرفته اند و مسئله بدهی این 2 باشگاه ، خرید و فروش بازیکنان  نزد عموم بارها مطرح می شود .

مجلس و قوه قضائیه در دربی رودر رو با وزارت ورزش و جوانان

قمی ادامه داد:در مجلس شورای اسلامی نیز بارها در ارتباط با 2 باشگاه  نامبرده صحبت هایی مطرح شده است اما هنوز اقدامی صورت نگرفته است.به طور کل ما به دنبال آن هستیم تا در تمام زمینه ها بتوانیم شفاف باشیم.در این مسیر اگر مسائل سوء و انحرافی وجود داشته باشد،قطعا به مردم اطلاع خواهیم داد.


بیشتر بخوانید:

جلسه هماهنگی بازی پرسپولیس و نساجی برگزار شد

آغاز بليت فروشی الكترونيك بازی های پرسپوليس

پرسپولیسی سابق دردسر ساز شد


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار