حمله برخی افراد ناشناس به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره و به آتش کشیدن آن با وجود اعلام حکومت‌نظامی در این شهر، موجب تشدید ناآرامی در بصره شده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تبدیل اعتراضات مردمی به حملات سازمان‌یافته به دفاتر احزاب مقاومت و کنسولگری ایران در بصره احتمال بهره‌برداری سیاسی از اعتراضات را افزایش داده است.

اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم بصره که از سه‌شنبه هفته گذشته و با نفوذ عوامل بعثی و برخی جریان‌های سیاسی، شکل خشونت‌آمیزی به خود گرفت، روز جمعه و به‌رغم درخواست مراجع عراق برای عدم خسارت به اموال عمومی، به صورت رادیکال‌تری ادامه پیدا کرد و گروهی کوچک از معترضان اقدام به تخریب و آتش زدن ساختمان‌ها و مراکز احزاب همسو با مقاومت و کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره کردند.


بیشتربخوانید : مقتدی صدر خواستار برخورد فوری با عاملان حمله به کنسولگری ایران در بصره شد


معترضان که نقاب به صورت داشتند علاوه‌بر حمله به کنسولگری ایران، دفتر سازمان بدر، مقر گروه عصائب اهل الحق، مجلس اعلی، حزب الدعوه، استانداری بصره، منزل رئیس شورای استانداری، منزل وزیر ارتباطات (حسن الراشد) از ائتلاف دوله القانون (نوری المالکی)، مرکز درمان مجروحان و معلولان «جعفر طیار» شهر بصره جایی را که مجروحان حشدالشعبی در آن تحت درمان هستند نیز مورد حمله قرار دادند.

درباره ماهیت این افراد و جریان‌ها هنوز خبری منتشر نشده است، اما ساعاتی پس از این حمله و پس از احضار سفیر عراق در تهران به وزارت امور خارجه، حیدرالعبادی نخست‌وزیر عراق با صدور دستوری خواستار تحقیق از یگان‌های امنیتی مسئول محافظت از نهادهای عراقی و کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره شده است. به نوشته خبرگزاری «الغد» عراق، العبادی این دستور را به دلیل کوتاهی این نهادها در عمل به وظایف‌شان برای محافظت از اماکن مربوطه صادر کرده است.

روز گذشته اما جنبش عصائب اهل الحق عراق وابسته به حشدالشعبی با انتشار تصاویری از دستگیری گروهی از عوامل اصلی حمله و آتش زدن کنسولگری ایران در بصره خبر داد. هر چند از ماهیت پشت‌پرده عوامل موثر در این حوادث خبر موثقی منتشر نشده است، هدف قرار دادن مقر و ساختمان‌های احزاب مقاومت که دارای ارتباط با ایران هستند و همچنین حمله به کنسولگری ایران، نشان از نقش‌آفرینی گروهک‌های تروریستی و باقی‌ماندگان حزب بعث با پشتیبانی برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس در این قضایا دارد. این موضوعی است که اسکات بنت، افسر سابق جنگ روانی ارتش آمریکا نیز به آن اشاره کرده است.

او در گفت‌و‌گو با «تسنیم» گفت: «حمله به کنسولگری ایران در شهر بصره، تلاشی برای ایجاد تنش و خصومت بین ایران و عراق بوده است، با این هدف که ایران تصور کند شهروندان عراقی به این کنسولگری حمله کرده‌اند، ولی به‌احتمال زیاد این حمله توسط ماموران مزدور از سوی عربستان سعودی و اسرائیل انجام شده است.»  

 3 کشته و 50 زخمی در تظاهرات جمعه

اعتراض‌ها و ناآرامی‌ها در استان بصره، تنها در روز جمعه سه کشته و 50 زخمی به همراه داشت. آتش زدن بیمارستان آموزشی، شنیده شدن صدای انفجار مهیب در نزدیکی تظاهرات، حمله برخی افراد ناشناس به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره و به آتش کشیدن آن با وجود اعلام حکومت‌نظامی در این شهر، موجب تشدید ناآرامی در بصره شده است. حیدرالعبادی به نیروهای امنیتی این کشور دستور داد تا با قاطعیت با اغتشاشات همراه با تظاهرات‌ها در بصره برخورد و از نهادهای دولتی و غیردولتی حمایت کنند. یک منبع آگاه امنیتی، روز شنبه اعلام کرد که شماری از نیروهای امنیتی از بغداد به بصره اعزام شده‌اند و شماری زیادی از نیروهای مبارزه با تروریسم در اطراف مقرهای دولتی، بانک‌ها و موسسات دولتی در بصره مستقرند. به گفته منابع آگاه امنیتی در داخل شهر بصره، در این شهر حکومت‌نظامی برقرار شده است. شبکه «الحدث» و برخی از رسانه‌های عراقی هم از شلیک چهار فروند موشک به سمت فرودگاه بصره خبر می‎دهند.

پشت پرده ائتلاف شکست‌خوردگان در آشوب بصره/ چرا دفاتر العبادی مصون مانده است؟

 چرا دفاتر العبادی مصون مانده؟

در عراق اختلافات درباره عاملان حملات همچنان ادامه دارد. جریان‌های سیاسی که دفاتر آنان مورد حمله معترضان قرار گرفته است، معتقدند جریان رقیب یعنی العبادی و صدر پشت این قضایا هستند. یکی از این افراد شیخ قیس الخزعلی، دبیرکل عصائب اهل الحق است. او جمعه‌شب در گفت‌وگو با تلویزیون الغدیر عراق گفت: «مقرهای همه احزاب سیاسی و نیروهای حشدالشعبی در بصره آتش زده شد و فقط مراکز مربوط به مقتدی صدر و حیدرالعبادی مورد حمله قرار نگرفت.» وی گفت: «این نشان می‌دهد که این حملات و آتش زدن‌ها، تسویه‌حساب سیاسی است.»

الخزعلی گفت: «یکی از مطالبات معترضان موضوع آب آشامیدنی است، همه می‌دانیم که وزیر امور آب وابسته به جریان صدر است، نفر اول دولت نیز حیدرالعبادی نخست‌وزیر است اما مراکز آنها از این حملات مصون می‌مانند.» وی افزود: «هدف از این حملات روشن است و آن چیزی جز پیاده کردن طرح آمریکا برای تشکیل یک دولت و نخست‌وزیر دست‌نشانده در عراق نیست.»

در همین راستا نجاح محمدعلی، کارشناس عراقی در توئیتی کنایه‌آمیز نوشت: «سه مورد هیچ‌وقت آتش را به خود نمی‌بینند؛ اول حضرت ابراهیم علیه‌السلام که از آتش نمرود جان به‌در برد و دوم دفاتر مقتدی صدر و سوم هم کنسولگری آمریکا در بصره».

دستور افزایش بودجه بصره

دیروز و بر اساس درخواست برخی نمایندگان مجلس عراق، پارلمان این کشور برای بررسی بحران بصره تشکیل جلسه اضطراری داد. به گزارش «ایسنا»، به نقل از «شفق‌نیوز»، حیدرالعبادی نخست‌وزیر عراق در جلسه فوق‌العاده پارلمان، گفت: «ما امروز با چالش بزرگی مواجه هستیم. اقدامات تخریبی در این استان دارای منشا و با‌انگیزه سیاسی است.»

وی ضمن هشدار نسبت به تبدیل شدن اختلافات به درگیری‌های مسلحانه افزود: «دلیل پیچیدگی بحران در بصره خلأ سیاسی موجود است و باید موضوع سیاست از مسائل امنیتی و خدماتی تفکیک شود.»

نخست‌وزیر عراق تصریح کرد: «با مستثنی شدن بصره در برخی بندهای مصوبه بودجه و تصمیمات دولتی موافقت شده است. العبادی به تظاهرات‌کنندگانی که مخالف اقدامات تخریبی و به آتش کشیدن اموال بودند، اشاره کرده و گفت برای بررسی اوضاع بصره نشست‌هایی در سطح عالی برگزار شد و به‌عنوان شورای وزرا تصمیم گرفتیم بودجه‌ای اضافی را علاوه‌بر بودجه روتین اختصاص دهیم.»

در این جلسه قاسم الاعرجی، وزیر عراق خواستار محاکمه خاطیان و مقاماتی که به وظایف خود عمل نکردند، شد. او در این زمینه گفت که دستور داده است کسانی که به اموال عمومی آسیب رسانده و به شرکت‌کنندگان در تظاهرات بصره حمله کرده‌اند، تحت پیگرد قانونی قرار بگیرند. او با بیان اینکه از ابتدای تظاهرات در مرداد ماه، دستورهای لازم برای حمایت از تظاهرات‌کنندگان صادر شده، تاکید کرد: «آن دسته از نیروهایی که مواضع خود در ادارات حکومتی را ترک کرده‌اند و از آنها در برابر حملات محافظت نکرده‌اند، مجازات خواهند شد.»

به گزارش خبرگزاری «بدر»، وزیر کشور عراق همچنین از تغییر برخی فرماندهان امنیتی به‌منظور دادن فرصت جهت بازیابی موضع خود خبر داد و تاکید کرد باید حفاظت از سفارتخانه‌های کنسولگری‌ها در عراق بیشتر شود.

منبع: فرهیختگان

انتهای پیام/

رمزگشایی از ائتلاف شکست‌خوردگان در آشوب بصره

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.