چی تاک لین گفت: ایران در مقابله با تهدیدهای دزدان دریایی در طی سال‌های گذشته نقش بسیار مثبتی داشته است.

کاهش حضور دزدان دریایی/ تعداد حوادث دریایی روند نزولی در یکسال گذشته پیدا کردبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،چی تاک لین دبیرکل سازمان بین‌المللی دریانوردی در مراسم روز جهانی دریانوردی با بیان اینکه سازمان بین‌المللی دریانوردی شعار امسال را "کشتیرانی بهتر میراث ما برای آینده بهتر "انتخاب کرده است، گفت:نگاهی به تحولات اقتصادی و تجاری جهان نشان می‌دهد که تجارت دریایی در حال رونق گرفتن است به طوری که می‌توان پیش بینی کرد که این صنعت رشد چشمگیری داشته است.

 دبیرکل سازمان بین‌المللی دریانوردی  ادامه داد: در سال 2017 حجم تجارت دریایی به 10 میلیارد و 600 میلیون تن رسید که این نشان دهنده ضرورت جدی صنعت کشتیرانی در زندگی انسان است.

چی تاک لین تصریح کرد: ضرورت صنعت کشتیرانی به خصوص در بحث ترانزیت دریایی بار و کالا نقش موثری در صنعت و اقتصاد کشور دارد.

وی با بیان اینکه صنعت کشتیرانی در بدنه تجارت جهانی همانند ستون فقرات به شمار می‌رود، گفت: خوشبختانه آمارها نشان می‌دهد که ایران در چند سال اخیر شاهد صعود سه پله ای کشتیرانی کانتینری در رتبه‌بندی‌های جهان بوده است.

 دبیرکل سازمان بین‌المللی دریانوردی  از حضور و شرکت در مراسم روز جهانی دریانوردی ابراز خوشحالی کرد و گفت: خیلی خوشحالم از اینکه برای برگزاری چنین مراسم مهمی به ایران دعوت شده‌ام و مایلم ملاقاتی با رئیس جمهور ایران داشته باشیم و بتوانم به دبدار خانواده دریانوردان حادثه سانجی بروم.

چی تاک لین اظهار کرد: یکی از مهمترین رسالت‌های سازمان بین‌المللی دریانوردی سیاست‌گذاری در حوزه دریا و مسائل آینده آن است و تصمیمات این نهاد نقش موثری در حوزه صنعت کشتیرانی دارد.

وی یکی از تصمیمات مهم این سازمان را مباحث مربوط به صنعت کشتیرانی، چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی این صنعت دانست و گفت: امروز صنعت کشتیرانی دو انتخاب مهم پیش رو دارد از یکسو تلاش‌ برای حرکت به سمت صنعتی محیط زیستی تر و پاک تر در جریان است و از سوی دیگر تکنولوژی با تمام مزایا و معایب آن در حال ورود به صنعت کشتیرانی است.

دبیرکل سازمان بین‌المللی دریانوردی افزود: این صنعت باید اهداف و جهت‌گیری‌های خود را در  راستای توسعه پایدار انتخاب کند و IMO در این زمینه می‌تواند مکانی برای هم اندیشی و تصمیم‌سازی باشد.

چی تاک لین اظهار کرد: IMO در راستای کاهش گازهای گلخانه‌ای در صنعت کشتیرانی حرکت می‌کند و در حال حاضر به دنبال آن هستیم که بتوانیم بخشهای مختلف این صنعت را با چگونگی سرمایه گذاری در حوزه سوخت‌هایی با کربن پایین آشنا کنیم.

وی از کاهش حوادث دریایی در فاصله سال‌های 2016 تا 2017 خبر داد و گفت: تعداد حوادث دریایی در فاصله این سال‌ها از 216 مورد به 203 مورد کاهش پیدا کرده که این عبارت از نقش راهبردی IMO و تلاش دریانوردان در سراسر جهان برای دریانوردی ایمن‌تر دارد.

دبیرکل سازمان بین‌المللی دریانوردی  به تاریخچه حضور دزدان دریایی و تحرک‌های آنها نسبت به کشتی‌ها و دریانوردان اشاره کرد و افزود: درست از همان زمان که دزدان دریایی در حوالی سال 1980 اقدام به فعالیت‌های مسلحانه و خرابگارانه کردند موضع در دستور کار IMO قرار گرفت.

چی تاک لین  ادامه داد: در سطوح این 25 سال شاهد تغییر جغرافیایی دزدان دریایی از آفریقای جنوبی، دریای چین جنوبی و تنگه‌های مالاکا و سنگاپور به سمت سواحل سومالی و خلیج گینه هستیم.

وی افزود: اجرایی ترین اقدام برای مهار دزدان دریایی در طول این سال‌ها عملیات‌های نظامی و پدافندی در آب‌های سومالی بوده که ایران نقش مهمی در فراهم کردن مقدمات و زیرساخت‌های آن داشته است.

دبیرکل سازمان بین‌المللی دریانوردی تأکید کرد: افزایش امنیت دریایی در آب‌های اقیانوس هند غربی و خلیج عدن از مهمترین اقدامات مقابله با دزدان دریایی بوده که این اقدامات به سرعت به نهادهای بین‌المللی و سازمان IMO مخابره شده است.

وی تأکید کرد: در بسیاری از برنامه‌های IMO حضور ایران دیده می‌شود به طور نمونه اخیرا فاز نخست پروژه مدیریت آب توازن از سوی IMO آغاز شد و ایران یکی از 6 کشور در حال توسعه جهان بود که به ما پیوست و مشارکت مثبتی در این روند از خود نشان داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار