مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقا وزارت خارجه گفت: با توجه به اینکه تامین امنیت کنسولگری ایران در بصره برعهده دولت بوده، مسئولیت این اقدام متوجه آنهاست.


مسئولیت حمله به کنسولگری ایران در بصره متوجه دولت عراق است/در حفظ امنیت کنسولگری ایران در بصره تعلل شدمحمد ایرانی مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقا وزارت خارجه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به حمله شب گذشته به کنسولگری کشورمان در بصره، خاطرنشان کرد:در بحث تامین امنیت کنسولگری کشورمان در بصره از سوی مسئولان عراق بی توجهی شده و این تعلل متوجه دولت این کشور بوده است، بنابراین در این رابطه باید پاسخگو باشند و مسئولیت این امر متوجه دولت عراق است.

مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقا وزارت خارجه همچنین درباره شرایط دیپلمات‌ها و هموطنانمان در داخل کنسولی ایران در بصره، خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه چند روزی است بصره شاهد این ناامنی هاست، پیش بینی‌های لازم انجام شده و از آنها خواسته شده بود که در کنسولگری نمانند، درنتیجه غیر از نگهبانان کسی در محل حضور نداشته است.

این دیپلمات در رابطه با آتش زدن کنسولگری کشورمان در بصره و وجود برخی گمانه زنی‌ها مبنی بر تحریک مردم این شهر برای حمله به این محل و یا دخالت کشور ثالث در این میان، گفت: بحث جمع شدن تعدادی از مخالفان جمهوری اسلامی ایران در بصره از مدت‌ها قبل وجود داشته است.

وی ادامه داد: این بحران به واسطه برخی از کمبود‌ها و نارسایی‌ها در سطح اجتماعی بصره بوجود آمده ولی به طرز مشکوکی به تهران ارتباط داده می‌شود، برای مثال کمبود برق یا آب از سوی برخی مخالفان کشورمان به گردن ایران انداخته می‌شود و این موضوع از گذشته وجود داشته است.

ایرانی تاکید کرد: البته نباید فراموش کرد که بصره همواره مرکزی برای گروه‌های تندورو مانند بعثی‌ها و عناصری که علاقه‌ی زیادی به ایران ندارند، بوده است.

مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقا وزارت خارجه، گفت: معترضین در بصره با دولت خود هم مشکل دارند، این بحران از مخالفت با دولت آغاز شد، ربطی به مسئولان ایران نداشته و بیشتر شامل مطالبات اجتماعی بوده است؛ در این هفته هم برای چندمین بار بود که این اعتراضات تکرار می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه مشابه چنین اعتراضاتی در بصره سابقه داشته است یا خیر بیان کرد: در حمله به کنسولی، ایران مستقیما مورد هدف قرار نگرفته، بلکه اعتراضات متوجه دولت عراق بوده است، مخالفان در بصره مرتب اعتراضات خود را به دولت ابراز می‌کنند، حتی در مواردی با نیرو‌های دولتی هم درگیر شدند و این اعتراضات در ماه‌های گذشته بار‌ها اتفاق افتاده است.

این دیپلمات کشورمان ادامه داد: سال‌های پیش، درگیری بین معترضان در بصره با نیرو‌های مقتدی صدر اتفاق افتاد که بر اثر آن، تعداد زیادی کشته شدند، درنتیجه می توان گفت که اختلافات زیاد بین حامیان مقتدی صدر و مالکی از همان زمان شروع شد و بصره همواره محلی برای معارضان و مخالفت با دولت بوده است.

وی افزود: عده‌ای معتقدند انگیزه‌ این اعتراضات به تاثیر پذیری برخی از مردم بصره از سعودی ها، برخی کشور‌های حاشیه‌ خلیج فارس و باقی مانده‌های بعثی‌ها و طرفدان مقتدی صدر، باز می‌گردد.

این دیپلمات کشورمان خاطر نشان کرد: ممکن است برخی از دوستان ما در ایران بخواهند حمله به کنسولگری کشورمان در بصره را ناشی از تحرکات آمریکایی‌ها بدانند، ولی من این موضوع را قبول ندارم. زیرا اولین مشکلی که چنین تحولاتی در بصره ایجاد می‌کند به دولت باز می‌گردد و دولت عبادی زیر سوال می‌رود؛ در واقع با چنین اقداماتی حاکمیت عراق زیر سوال می‌رود و آمریکایی‌ها به صورت غیر مستقیم احساس می‌کنند که مسئولیت چنین موضوعاتی بر گردن خودشان است.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها تمایل دارند دولت عبادی ادامه یابد و در آینده باز هم دولت او سرکار بماند، آنها حاضر نیستند ارکان حکومت عبادی متزلزل شود.

ایرانی در پاسخ به این سوال که آیا واکنش‌های ایران در حد محکومیت این اقدام باقی خواهند ماند؟ افزود: ما روابط بسیار نزدیکی با دولت عراق داریم.

این دیپلمات کشورمان با تاکید براینکه روابط تهران و بغداد در دوره‌های مختلف بسیار خوب بوده است، تصریح کرد: ایران به شدت حمله به کنسولگری کشورمان در بصره را محکوم کرده است و اطمینان داریم این اقدام از اراده‌ دولت عراق و دستگاه‌های امنیتی کشور خارج بوده است؛ بنابراین بنظر می رسد بتوانیم از عراق بخواهیم برخورد جدی در قبال این اقدام انجام دهد، همچنین خسارت پرداخت شده و با مسببان این امر برخورد شود. درنهایت هم تاکید می‌کنم که به هیچ وجه در شرایط فعلی اقدامی انجام نخواهد شد که باعث تضعیف دولت عراق شود، چرا که دولت عراق دوست و هم پیمان ماست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۰ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
باید پیگیر این قضیه باشیم
آخرین اخبار