رئیس جمهور گفت: سه کشور ایران, ترکیه و روسیه به تلاش خود برای برقراری صلح و امنیت در سوریه ادامه خواهند داد.

روحانی:خوشحالیم که پس از هفت سال رنج مردم سوریه به پیروزی نزدیک می‌شود/پوتین:به گزارش خبرنگار  حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در نشست خبری روسای جمهور ایران، ترکیه و روسیه اظهار کرد:در این اجلاس همکاری‌های خوبی نسبت به مسایل آینده سوریه مشاهده شد.

رئیس جمهور گفت: این اجلاس زمانی برگزار شده که همزمان آمریکا در تلاش برای اتهام زنی جدید به سوریه به عناوین مختلف برای ورود و مداخله جدید در این کشور است و عدم مداخله کشور‌های بیگانه که شرایط بحران سوریه را پیچیده‌تر می‌کند، مورد تاکید هر سه کشور شرکت کننده در این اجلاس بود.

وی ادلب را مهمترین موضوع حال حاضر سوریه دانست و گفت: هم اکنون چندین هزار تروریست النصره، داعش و سایر گروه‌های تروریستی در ادلب حضور دارند که همواره به اعمال غیر قانونی و غیر انسانی بر علیه مردم سوریه ادامه می‌دهند.

روحانی وجود جمعیت کثیری از غیرنظامیان ساکن در ادلب را یکی از مشکلات جدی در مبارزه با تروریست‌ها بیان کرد و تصریح کرد: هر سه کشور تلاش می‌کنند تا آسیبی به غیرنظامیان وارد نشود و همچنان تروریست‌ها را به خلع سلاح و کنار گذاشتن اقدامات مسلحانه تشویق می‌کنیم.

رئیس جمهور با تاکید بر تسریع در روند تدوین و نهایی شدن قانون اساسی سوریه با حضور دولت و معارضان گفت: این اقدام قدم بسیار مهمی در جهت استقرار صلح و ثبات در سوریه خواهد بود.

روحانی همچنین موضوع بازگشت آوارگان، تبادل زندانیان و همچنین بازسازی سوریه را مورد تاکید سه کشور حاضر در این اجلاس بیان کرد و افزود: اینها قدم‌هایی است که باید برای آینده سوریه برداشته شود و خوشحالیم که پس از هفت سال رنج مردم سوریه به پیروزی نزدیک می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از مناطق اشغالی آزاد شده و تروریست‌ها بیرون رانده شدند و دولت سوریه در آن‌ها مستقر است؛ گفت: منطقه امید دارد تا صلح و ثبات در سوریه مستقر شود.

روحانی با تاکید بر لزوم ادامه همکاری‌های سه کشور در موضوع سوریه افزود: سه کشور باید تلاش کنند همکاری‌ها تا زمان بازگشت آوارگان و استقرار صلح ادامه داشته باشد.

رئیس جمهور ایران، روسیه را میزبان بعدی نشست سران سه کشور معرفی کرد و تاکید کرد: بیانیه این اجلاس راه آینده را برای ما مشخص کرد و سه کشوربه تلاش خود برای برقراری صلح و امنیت در سوریه ادامه خواهند داد.

پوتین: مذاکرات ایران, روسیه و ترکیه در فضای کاری و دوستانه انجام شد

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز در این نشست خبری گفت: مذاکرات سه کشور در فضای کاری و دوستانه انجام شد و طی آن مسایل کلیدی و اساسی برای راه حل سیاسی بحران سوریه مورد بحث و بررسی قرار گرفت .

رئیس جمهور روسیه گفت: در بیانیه نهایی توافقات سه کشور قید شده و سه کشور اقدامات فعالانه خود را برای مبارزه با تروریسم و بهبود شرایط انسانی ادامه خواهند داد.

پوتین استفاده از ابزار آستانه را روندی مناسب و موثر برای حل بحران سوریه و به نفع مردم آن کشور دانست و گفت: نشست‌های کارشناسی با حضور سه کشور ایران روسیه و سوریه، نمایندگان سازمان ملل متحد، دولت سوریه و معارضان برگزار خواهد شد، همچنانکه ده جلسه کارشناسی تا امروز برگزار شده است.

وی با بیان اینکه اولویت اول در حال حاضر انهدام نهایی تروریسم در سوریه است، اظهار داشت: در نشست امروز اتخاذ و انجام اقدامات مشخصی را درباره ادلب مورد مذاکره قرار دادیم و از جمله از همه طرف‌های مخاصمه در ادلب خواستیم که سلاح خود را زمین بگذارند.

رئیس جمهور روسیه تصریح کرد: متاسفانه اطلاعات دقیقی داریم که تروریست‌ها در ادلب در حال صحنه سازی حملات شیمیایی دروغی برای تحریک افکار عمومی هستند و اقداماتی انجام می‌دهند که به غیرنظامیان آسیب وارد می‌کند.

پوتین خاطرنشان کرد که سه کشور همچنین تلاش زیادی برای تداوم و افزایش کمک‌های انسانی به مردم سوریه داشته‌اند و در نشست امروز نیز راهکار‌های بهبود وضعیت انسانی و کمک به بازگشت آوارگان سوریه مورد بحث قرار گرفت.

رجب طیب اردوغان نیز در این نشست خبری با بیان اینکه دلیل حضور ما در این نشست پیدا کردن راه‌حل برای پایان دادن هر چه سریع‌تر به فاجعه انسانی در سوریه است، گفت: در نشست تهران آخرین وضعیت سوریه را مورد بررسی قرار داده و درباره گام‌های بعدی که باید برای استقرار صلح و آرامش در این کشور برداشته شود، بحث و گفتگو کردیم.

اردوغان با اشاره به اینکه مشکلات و درگیری‌هایی که از ۸ سال پیش در سوریه آغاز شده طبیعتا یک روزه به پایان نخواهد رسید، افزود: کشور‌های ایران، روسیه و ترکیه به جای اینکه مثل برخی کشور‌های دیگر بیایستند و آتش در سوریه را تماشا کنند، دست به کار شدند تا راه‌های مهار این آتش را پیدا کنند. سه کشور بر اشتراکات بین خود تمرکز کرده و تلاش‌های موثری برای پایان دادن به درگیری‌ها در سوریه داشته‌اند.

وی با اشاره به وضعیت ادلب اظهار داشت: هر اقدامی که در ادلب انجام خواهد شد از اهمیت زیادی برخوردار است و هر اقدامی که باعث به خطر افتادن امنیت و جان غیرنظامیان در ادلب شود، بازتاب بین‌المللی زیادی داشته و به نوعی ریختن آب در آسیاب تروریست‌هاست.

رئیس جمهور ترکیه با تاکید بر لزوم حفظ اصول و نتایج مذاکرات آستانه تصریح کرد: باید از هر اقدام عجولانه‌ای از طرف هر کسی در سوریه به طور جدی اجتناب شود. حل و فصل مشکل سوریه تنها بر عهده سه کشور ایران، روسیه و ترکیه نیست و همه کشور‌ها باید در این زمینه مسئولانه برخورد کنند.

وی با بیان اینکه در این اجلاس در رابطه با موضوع بازگشت پناهندگان سوری هم بحث و تبادل نظر کردیم, تصریح کرد: هم اکنون سه ونیم میلیون پناهنده سوری در ترکیه حضور دارند و تلاش داریم تا آن‌ها به صورت امن به کشورشان بازگردند که در بین باید هماهنگی‌هایی نیز با سازمان ملل صورت گیرد.

اردوغان تلاش ترکیه را پیدایش راه حلی برای استقرار صلح پایدار در سوریه دانست و گفت: بدون شک این مسولیت بر دوش سه کشور شرکت کننده در این اجلاس نیست، بلکه جامعه بین المللی هم برای استقرار صلح در سوریه وظیفه دارند و برای حل اختلافات تمامی طرف‌ها در ساختاری مشخص با یکدیگر توافق کنند.

اردوغان: ترکیه دیگر توان پذیرش مهاجر جدید را ندارد

 اردوغان در پاسخ به سوال خبرنگار تلویزیون دولتی ترکیه مبنی بر اینکه در صورت حمله به ادلب موج جدیدی از مهاجرت سوری‌ها به ترکیه آغاز خواهد شد و راهکار آنکارا در این رابطه چیست، بیان کرد: به عنوان سه کشور ضامن آستانه اجلاسی را که از سوچی آغاز کرده ایم در آنکارا و امروز در تهران ادامه داده ایم و هم اکنون مهاجرت و و فرار از این منطقه به سمت ترکیه آغاز شده که این بدان دلیل است که مرز مشترک طولانی با سوریه داریم و به همین جهت ترکیه تنها منطقه‌ای است که مردم ادلب می‌توانند به انجا مهاجرت کنند.

وی با بیان اینکه هم اکنون سه و نیم میلیون مهاجر سوری در ترکیه حضور دارند، گفت: ادلب هم اکنون دارای سه و نیم میلیون جمعیت است و ترکیه دیگر توان و امکانات پذیرش مهاجر جدیدی را ندارد و سه کشور می‌توانند با تلاش برای مبارزه با ترور از مهاجرت‌های جدید جلوگیری کنند.

اردوغان پیام محکم ترکیه در نشست امروز در برابر تروریست‌ها را یادآوری کرده و تاکید کرد: جلوگیری از موج جدید مهاجرت‌ها برای ما بسیار مهم است، همچنانکه در موضوع رقه و درعا افراد زیادی کشته شدند و ترکیه مجبور به پذیرش مهاجرین و در اختیار گذاشتن امکانات درمانی و بهداشتی برای آنان شد و هم اکنون ممکن است در ادلب هم وضعیت مشابهی رخ دهد.

رئیس جمهور ترکیه افزود:  رقه و درعا موضوعاتی كه ما مجبور شديم صدها انسان را در كشور خود بپذيريم؛ در ادلب هم وضعيت مشابهی وجود دارد.

وی با بیان اینکه در بيانيه ١٢ ماده همه موارد به شكل مشخص مورد تاكيد قرار گرفته است؛ خاطرنشان کرد: مردم سوريه به دنبال يك انتخابات آزاد هستند.

روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بازگشت آرامش کامل سیاسی به سوریه منوط به چه عاملی است, گفت: اقداماتی  كه در سوريه انجام می شود با هدف مبارزه با تروريسم و بازگشت آرامش و اقتدار دولت مركزی است.

وی گفت:در این رابطه یکی از قدم‌های مهم پاکسازی منطقه ادلب از تروریست‌ها است که بایستی تمام سوریه از وجود تروریست‌ها پاک شود این هدف مهم مورد اتفاق نظر تمام مجانع بین المللی و سه کشور است.

رئیس جمهور کشورمان گفت: پاكسازی منطقه ادلب يك هدف و گام مهم است و اين مورد تاكيد تمام طرف ها می‌باشد.

روحانی اظهار کرد: ادلب یک حساسیتی دارد که تروریست‌ها از مردم به عنوان سپر دفاعی استفاده می‌کنند ما باید تروریست‌ها را از مردم جدا کنیم و با آن‌ها بجنگیم و مردم در این منطقه حفاظت و حراست شوند.

وی با بیان اینکه بعد از موضوع ادلب مسئله شرق فرات مورد اهمیت است, افزود: باید به عنوان گام نهایی در مسئله سوریه به آن توجه شود که عمدتا مداخلات آمریکا باعث مشکلات در این منطقه شده و یکی از خواسته‌های ما خروج آمریکا از سوریه است و گام بعدی مسئله قانون اساسی و بازگشت آوارگان و بازسازی سوریه می‌باشد.

رئیس جمهور روسیه نیز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه توافقی در مورد مناطق ادلب شده و سرنوشت آن چه خواد شد, گفت: در ادلب تعداد زيادی غير نظامی وجود دارد؛ ما تلاش كرده ايم تروريست ها از مناطق سوريه خارج شوند.

پوتین گفت: تروريست ها با سلاح خود وارد ادلب شده اند به طوريكه آنها داراي پهپاد هستند.تروريست ها از غير نظاميان به عنوان سپر استفاده مي كنند.

وی ادامه داد: ما تلاش می‌كنيم غير نظاميان مناطق تحت درگيری را ترك كنند. اگر بين نيروهای امنيتی سه كشور همكاري وجود نداشت اين دستاوردها به دست نمی آمد.

رئیس جمهور روسیه افزود: اميدواريم كه نمايندگان سازمان های تروريستی سلاح ها را بر زمين بگذارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار