دولت آبادی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

آمریکا هدف قرار گرفتن مواضع تروریست ها در ادلب را حمله به خود می داند

سفیر اسبق ایران در ترکیه گفت:مواضع آمریکا به گونی است که گویی هدف قرار گرفتن مواضع تروریست‌ها در ادلب را حمله به خود می‌داند.

نشست آستانه با محوریت استان ادلب در سوریه، در تهران برگزار شد. تا کنون اجلاس آستانه موثر‌ترین تلاش بین المللی در جهت تسهیل روند صلح در سوریه بوده است.
فيروز دولت آبادی سفير پيشين ايران در تركيه، در گفت و گو با خبرنگار  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار كرد: ادلب برای گروه آستانه، پایان حرکت‌های تروریستی است، در نتیجه آینده منطقه در بحث امنیت تا حدودی به حل و فصل مسئله ادلب بستگی دارد.
وی در ادامه افزود: در نشست آستانه به صورت ویژه به موضوع ادلب پرداخته شد، چرا که این استان، آخرین محل برای تمرکز تروریست‌ها در سوریه است. علاوه بر این واشنگتن به گونه‌ای در برابر آزادسازی ادلب موضع گیری کرده که گویی هدف قرار دادن مواضع تروریست ها در ادلب ، حمله به آمریکا است.
دولت آبادی با اشاره به سیاست‌های جنگ طلبانه‌ی آمریکا در خاورمیانه، تصریح کرد: ایالات متحده پیوند ژئوپلوتیکی با خاورمیانه ندارد، بنابراین سعی می‌کند با ایجاد جنگ و ناامنی، بیش از گذشته در این منطقه حضور پیدا کند؛ از طرفی واشنگتن امنیت اسرائیل را، در گرو نا امنی منطقه می بیند.
 سفیر اسبق کشورمان در آنکارا با اشاره به اینکه پیش‌تر سیاست‌های ترکیه با ایران و روسیه تفاوت داشت، اما اکنون نسبت به گذشته همگرایی بیشتری در مواضع آنها دیده می شود، تصریح کرد: شکست سیاست‌های آنکارا در رابطه با تغییر رژیم سوریه، و پی بردن به اشتباهاتشان تغییر مسیر آنها به سمت همگرایی با تهران و مسکو را به دنبال داشت؛ البته ایران و روسیه برای نزدیک تر کردن  مواضع ترکیه  به خودشان باید تلاش بیشتری انجام دهند.
وی افزود: هر موضوعی که امنیت منطقه را تهدید کند امنیت ایران، ترکیه، روسیه و سایر کشورهای منطقه را هم به مخاطره می اندازد و این امر مهمترین دلیل برای نزدیک تر شدن مواضع هرسه کشور است.
دولت آبادی در پایان با اشاره به انجام رایزنی هایی بین تهران،مسکو و آنکارا پیرامون تحریم های اعمالی هرسه کشور از سوی آمریکا، خاطرنشان کرد:به عقیده من با توجه به حجم مبادلات سه کشور  باید بگویم که احتمالا این میزان از معاملات پاسخگوی نیاز‌های ما نخواهد بود، به علاوه داشتن مسیر های انتقال پول خارج از سوئیفت در مورد کشور‌هایی که دارای پول‌های با ثبات هستند جواب می دهد؛ اما از این لحاظ که کشور‌ها را به هم نزدیک می کند و تجارت ما را از تهدیدات آمریکا مصون می دارد، حرکت خوب و با ارزشی محسوب می شود.

انتهای پیام/

 
 
 
برچسب ها: ادلب ، نشست آستانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار