به گزارش حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تالار رودکی در در پانزدهمین روز شهریورماه میزبان نوازندگان دو ساز ویولن و ویولا بود و آن ها در مقابل هیات داورانی متشکل از سیاوش ظهير الدینی، مرجان قنبری مهر و ابراهیم لطفی به رقابت پرداختند.
براساس این گزارش، ویولن نوازان که در سه رده سنی الف، ب و ج قرار داشتند به ترتیب در دو سانس روی صحنه حاضر شدند تا در سانس سوم نوبت به نوازندگان ویولا برسد.
عليرضا آذربو اولین شرکت کننده رده سنی الف برای ویولن بود، بعد از او هستی آريان نیا، محمدرضا بهرامی، عرفان جاویدنیا، سارا رهنما فلاورجانی، نگین ریاحی کیا، رز سان احمدی و آرمان نیک پور طهرانی آرشه های شان را روی ساز کشیدند.
همزمان با نواختن آنها، پیانیستی همراهی شان می کرد و صدای پیانو و ویولن در هم آميخته می شد که برجذابیت های این بخش افزوده بود.
گروه سنی الف برای بخش نهایی باید به قطعاتی از موتزارت، باخ، شوبرت و کورلی مسلط بودند.
در ادامه گروه سنی الف، راه یافتگان به مرحله نهایی از گروه سنی ب مقابل داوران حاضر شدند. کیارش آرین، روزبه حجت پناه، تارخ سبزواری، فرداد صدقی، علی علیزاده، فارس مخلصی، سارا نادری و محمدرضا نامجو باغینی اسامی نوازندگان این رده سنی بود. این نوازندگان باید برای این مرحله آماده نواختن قطعاتی مشخص از موتزارت، هایدن، بتهون و شوبرت بودند.
در بازه زمانی دوم این روز باید گروه سنی ج به ویولن نوازی می پرداخت. هفت شرکت کننده این رده سنی به ترتیب رامین اقتصاد، بهزاد جعفريان، صدف حقی، فرزان زاهد منش، فرشاد شیرانی، ریحانه قمر صورت و وداد واقفی نام داشتند. قطعاتی از ساراساته، وینیاوسکی، فرانک و برامس برای این گروه سنی انتخاب شده بود تا نواخته شود.
آخرين بازه زمانی این روز از جشنواره اختصاص به ويولا داشت. سه شرکت کننده این ساز که هر یک در یکی از سه رده سنی قرار داشتند، ویولا های خود را به دست گرفته و نواختند. فرین جوادی در گروه سنی الف، روزبه حجت پناه در گروه سنی ب و آرين زمانی علویجه در گروه سنی ج این بخش قرار داشتند.
جشنواره ملی موسیقی جوان، در این روز از نوای ساز ویولن و ويولا و شرکت کنندگانی از نقاط مختلف کشورمان میزبانی کرد تا برگزيدگان بخش نهایی را در روز اختتاميه خود که هجدهم شهریور ماه برگزار می شود، معرفی کند.
سیاوش ظهیرالدینی در خصوص اجراهای این روز گفت: من تا حد بسیار زیادی از اجراها راضی بودم. البته همیشه در جشنواره نوازندگان در سطح های مختلف را داریم.
من فکر می کنم تکنیک در نوازندگی بیشترین سهم را دارد و کسی تکنیک را به حد قابل قبولی برساند می تواند بهتر در خدمت موسیقی باشد و در کنارش دانش موسیقی دارای اهمیت است.
مرجان قنبری مهر دیگر داور حاضر در این بخش معتقد است: خوشبختانه امسال هم کیفیت اجراها خوب بود و هم تعداد شرکت کنندگان در حد قابل قبولی است.
ما سعی کردیم در انتخاب نفرات برتر تمام جوانب را از نظر تکنیک نوازندگی و اجرای صحنه ای و... در نظر بگیریم.من فکر می کنم برگزاری جشنواره مسیر روشنی را پیش روی نوازندگان جوان و حتی مدرسین موسیقی قرار می دهد.
شرکت کنندگان در این دوره به یک بلوغی در نوازندگی رسیده اند
ابراهیم لطفی که بعنوان داور در بخش ساز ویولن و ویولا حاضر بود در مورد اجراها گفت: اجراها در تمام رده های سنی پیشرفت چشمگیری داشت و امسال نسبت به دوره های گذشته اجراها رضایت بخش تر بود.
به این دلیل که هم میزان درک و همین طور تکنیک شرکت کنندگان در این دوره رشد پیدا کرده است و همین مسئله انتخاب نفرات برتر را مشکل می کرد.
در واقع احساس می کنم شرکت کنندگان در این دوره به یک بلوغی در نوازندگی رسیده اند البته طبیعی است که یک مقدار مشکلات فنی در اجرا ها باشد و یا حتی در نوع موزیکالیته و یا داینامیک هایی که ارائه می کردند؛ شرکت کنندگان کمی ضعف داشتند.
قطعاتی که برای اجرا انتخاب شده بود قطعات پیچیده ای بودند و مشخص بود که شرکت کنندگان با تمرینات مستمر در جشنواره حاضر شده اند و روی قطعات شناخت کافی دارند.
انتهای پیام/