حوزه سلامت در هفته قبل با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به مرور بخشی از آن می‌پردازیم.

کارشکنی تامین اجتماعی در واریز سهم درمان به خزانه تا سود منفی دو درصدی صنعت دارو سازیبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمانگروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته گذشته با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

رقابت ۴ هزار متخصص برای هیئت علمی شدن در دانشگاه‌های علوم پزشکی/ هیچ کشوری در منطقه به اندازه ایران متخصص و فوق تخصص پزشکی ندارد

باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: آزمون دانشنامه تخصصی و فوق تخصصی به منظور ارزیابی و تشخیص صلاحیت متخصصان و فوق تخصصان در امر آموزش دانشگاه‌های علوم پزشکی صورت می گیرد.

لاریجانی با اشاره به آمار شرکت کنندگان در آزمون برد تخصصی و فوق تخصصی، گفت: امروز حدود 4 هزار متخصص و 400 فوق تخصص با یکدیگر به رقابت می‌پردازند و پس از پذیرش در آزمون‌ها می‌توانند به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه‌ها به دانشجویان تدریس کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت تصریح کرد: 700 استاد از دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور به کمک بانک‌های سوالاتی که در این زمینه وجود دارند، سوالات شصت و پنجمین آزمون دانشنامه تخصصی و سی و دومین آزمون دانشنامه فوق تخصصی را طراحی کرده‌اند.

وی اظهار کرد: شصت و پنجمین آزمون دانشنامه تخصصی در 28 رشته و آزمون دانشنامه فوق تخصصی در 25 رشته برگزار شده است و شرکت کنندگان در آزمون دانشنامه فوق تخصصی به صورت الکترونیکی با هم به رقابت می‌پردازند و امتحان دانشنامه تخصصی همچون سال‌های قبل برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه فارغ التحصیلان پزشکی در داخل کشور افراد برجسته‌ای هستند، گفت: ظرفیت تخصصی و فوق تخصصی ایران در منطقه بی‌نظیر است و در هیچ کدام از کشورهای منطقه تا این میزان متخصص و فوق تخصص پزشکی ندارند و این از توفیقاتی است که کشور ما در آموزش پزشکی کسب کرده است.

مهر؛ راه اندازی سامانه یکپارچه مدیریت آزمایشگاه‌های غذا و دارو/ خطرات استفاده از کافئین در محصولات لاغری

 بهرام دارایی در چهاردهمین گردهمایی روسای آزمایشگاه های غذا و داروی سراسر کشور، با اشاره به اینکه یکی از اهداف نظام سلامت ایجاد زیرساخت‌های لازم برای نظارت سخت افزاری و نرم افزاری بر کیفیت محصولات سلامت محور است، گفت: براین اساس باید از ابزارهای دقیق، کارشناسان مجرب و روش‌های نوین، پایش مداوم محصولات سلامت محور، صورت می‌گیرد.

به گفته دارایی سالانه حداقل یک میلیون نمونه کاری برای آنالیز در حوزه‌های مختلف به آزمایشگاه ارسال می‌شود که ۷۰۰ هزار نمونه توسط آزمایشگاه های همکار و ۲۵۰ هزار نمونه توسط آزمایشگاه های غذا و دارو دانشگاه‌های علوم پزشکی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه تقلب در محصولات سلامت محور به عنوان یکی از دغدغه‌های مهم تلقی می‌شود، اظهار کرد: زمانی که قیمت محصولات غذایی افزایش می‌یابد محصولاتی به دلیل پروسه تولید، با قیمت کمتر و رنگ و لعاب ظاهری، وارد بازار کنند، که نگران کننده است.

وی همچنین در مورد تولید محصولات گیاهی با استفاده از مواد خطرناک گفت: به عنوان مثال استفاده از آمفتامین و کافئین در محصولات لاغری بسیار خطرناک است که باید با کمک ابزارهای لازم رصد و کنترل شود.

تولید انبوه واکسن «روتاویروس» و «پنومکوک» تا ۳ سال آینده/ نوزادانی که بیشتر در معرض آسیب هستند

مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست‌ فن‌آوری بیان کرد:هم‌ اکنون دو واکسن روتاویروس و پنومکوک و سینه‌پهلو در برنامه واکسیناسیون کشوری قرار گرفتند و با توجه به تحقیقاتی که بیش از پنج سال در مورد این واکسن‌ها انجام گرفت ظرف سه سال آینده 2 واکسن روتاویروس و پنومکوک توسط بخش خصوصی به تولید انبوه می‌رسند اما با توجه به ضرورت واکسیناسیون وزارت بهداشت اعلام نیاز کرده که در صورت امکان فعلاً تا رسیدن به تولید انبوه این 2 واکسن خریداری شود.

قانعی یادآوری کرد: در مورد جریان تولید واکسن آنفولانزای تخم‌مرغی باید بگویم تمام حمایت‌های لازم از سوی دانشگاه بقیةالله و معاونت علمی انجام گرفته است فقط تولید انبوه آن به مجری این طرح وابستگی دارد که باید پاسخگوی این مسئله شود.

تخصیص ۷ میلیارد تومان برای درمان ۳ هزار ناشنوا/ ناشنوایی دیگر معلولیت نیست

محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی حضرت امام (عج) در مراسم امضای تفاهم‌نامه‌ای اعطای کمک هزینه‌ی کاشت حلزونی کودکان ناشنوا که امروز در ساختمان ستاد اجرایی حضرت امام برگزار شد، گفت: برخی کارها با وجود اینکه بار مالی زیادی ندارند اما بار عاطفی بالایی با خود به همراه دارند؛ بطور نمونه ستاد اجرایی امام تا کنون با انجام کارهایی بسیار از جمله تولید 4 هزار شغل، تقبل نسخه های نزدیک 60 بیمار سرطانی، ساماندهی بیمارستان‌ها و آماده شدن 2 هزار و 500 تخت، قدم هایی خوب در این زمینه برداشته است، فعالیت هایی که با کمک خوب خیریه‌ها شکل گرفته است، در واقع اکثر کارها با کمک مردم و خیریه ها شکل می‌گیرد.

مخبر تشریح کرد: این بنیاد 30 نوع خدمات را به مردم ارائه می‌دهد؛ نزدیک 2 هزار جهیزیه به مناطق محروم فرستاده شده است، تقبل 100 هزار لوازم تحریر مورد نیاز محصلین،  تخصیص 5 میلیارد تومان بابت پیشگیری و کارهای تحقیقاتی و تقبل کارهای درمانی 3 هزار نفر که امروز به امضا خواهد رسید، و در نهایت 7 میلیارد برای درمان 3 هزار نفر در نظر گرفته‌ شده است، تمام این اقدامات با کمک خیریه ها انجام می‌شود.

واردات ماسک نانو با ارز دولتی صحت دارد؟

زهره زرین کلاه مدیرگروه ملزومات مصرفی گفت: در پی انتشار خبری در فضای مجازی در خصوص واردات ماسک نانو با ارز دولتی، به اطلاع می رساند که برای واردات ماسک نانو، ارز دولتی تخصیص پیدا نکرده است.

وی افزود سیاست وزارت بهداشت در تخصیص ارز به کالاهای دارای اولویت ضروری است که نمونه تولید داخل ندارند.

ارز دولتی زین اسب و فیل به وزارت بهداشت رسید/ قانون منع بکارگیری بازنشستگان مشمول سازمان نظام پزشکی و پرستاری نمی‌شود/ پزشکان مکلف به تجویز داروی تولید داخل هستند

ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت گفت:کمبود 1.5 درصدی دارو در تمام کشورها رایج و متداول است اما همین میزان هم مورد قبول نیست البته در دوره اجرای طرح تحول سلامت کمبود اقلام دارویی به زیر یک درصد و به 35 تا 40 قلم رسید این در حالیست که  قبل از اجرای این طرح و دربازه 15 ساله کمبود دارو 7 تا 8 درصد بوده است، گران شدن مواد اولیه تولید دارو‌ و یا مختل شدن خط تولید دارویی خاص یکی از دلایل کمبود دارو است.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص حمایت دولت و مجلس گفت: رئیس جمهور ، مجموعه دولت، ریاست مجلس و مجموعه نمایندگان حمایت خوبی از برنامه‌های وزارت بهداشت داشته‌اند و مجموعه اقدامات آ‌نها بی نظیر بود به طوری که ارزی که در گذشته به زین اسب و فیل اختصاص پیدا کرده بود ولی با حمایت دولت و مجلس 3.5 میلیارد دلار در اختیار وزارت بهداشت قرار داده شد که البته برخی افراد در مجموعه دولت و خارج از این مجموعه همراهی لازم را با ما نداشتندو ما بدون هیچ محدودیتی گلایه‌های خودمان را اعلام می‌کنیم.

آیا از حق و حقوق خود در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها اطلاع دارید؟

در راستای تکریم بیماران در مراکز درمانی منشور حقوق بیمار به تصویب رسیده است و شما می توانید با مطالعه این خبر  از حق و حقوق خود در مراکز درمانی مطلع شوید.

در اینجا منشور حقوق بیماران در ایران را که پنج محور اصلی دارد، بخوانید.

ممنوعیت تبلیغ گز و سوهان؛ حمایت از کالای ایرانی یا حفاظت از سلامت مردم

در این میان چندی پیش موضوع ممنوعیت تبلیغ گز اصفهان و سوهان قم در رسانه ها مطرح شد و واکنش های بسیاری را دربرداشت.به دنبال انتشار خبر ممنوعیت تبلیغ گز اصفهان و سوهان قم، وزارت ارشاد به موضوع ممنوعیت واکنش نشان داد و محمد سلطانی‌فر معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی اعلام کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به حکم قانون متولی امر تبلیغات و نظارت بر محتوای آگهی‌های پخش و منتشر شده در رسانه‌های مختلف کشور است و این امر در ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانهای سراسر کشور و در چارچوب قوانین و مقررات دستورالعمل‌های مراجع ذیصلاح و ذیربط انجام می‌گیرد.

برای مطلعه ادامه خبر اینجا را کلیک کنید.

کسب رتبه شانزدهم ایران در تولیدات علمی/ افزایش تعداد دانشمندان یک درصدی کشور

ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اظهار کرد: ایران در 17 هدف که قرار بود تا سال 2030  به آن دست پیدا کند موفقیت‌های چشمگیری داشته است و ما برای رفع چالش‌های خود برنامه‌ریزی‌ها دقیقی را پیش‌بینی کرده‌ایم.

ملک‌زاده با اشاره به اینکه ایران از نظر علمی رشد خوبی داشته و ما رتبه یک تولیدات علمی را در منطقه کسب کرده‌ایم، افزود: امروزه تولیدات علمی ایرانی از نظر تعداد مقالات که شاخص کمی بوده و استنادات که شاخص کیفی است در بین همه کشورهای اسلامی و منطقه رتبه اول را کسب کرده است و در 6 ماهه اول سال 2017 رتبه 16 دنیا را به خود اختصاص داده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه از نظر تعداد استنادات و شاخص کیفی کشور ما در سال 2017 رتبه 15 را کسب کرده است ،‌تاکید کرد: در تولیدات علمی سهم  وزارت بهداشت در حدود 30 درصد است در حالی که ما 12 درصد اعضای هیئت علمی را در اختیار داریم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت افزود: تعداد دانشمندان یک درصد ما از 8 به 50 نفر رسیده است و امروزه تعداد محققان جوان کشورمان در حدود 700 نفر است.

مطلب منتشر شده درباره عمل جراحی وزیر بهداشت کذب محض است

زارع نژاد مشاور وزیر بهداشت درباره مطلب منتشر شده در یکی از روزنامه ها و باز نشر آن در شبکه های اجتماعی با عنوان "چه کسی بجای شما عمل می کند؟" گفت: این موضوع کذب محض است، بر خلاف ادعای فوق که با اطلاعات ناقص و متاسفانه رویکرد تخریبی مطرح شده، همراهی وزیر بهداشت با رئیس جمهور در پیاده روی توچال در صبح زود روز پنجشنبه و نه جمعه صورت گرفته است.

زارع نژاد مطرح کرد: بیمار یاد شده توسط دکتر هاشمی صبح جمعه مورد عمل جراحی قرار گرفته است و مستندات مربوطه نیز در بیمارستان چشم پزشکی موجود است.

شیر خشک در کشور نایاب نشده است/ در دنیای امروز تحریم قطعی وجود ندارد/ دانشجویان پزشکی خارج از کشور اجازه ادامه تحصیل در ایران را ندارد

حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت گفت: از ابتدای سال 2019 دانشجویان ایرانی که در خارج از کشور مشغول تحصیل بودند تا پایان دوره‌ اجازه انتقال به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را ندارند،  البته برای افرادی که در دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت در حال تحصیل هستند به دلیل نوسات ارزی تسهیلاتی فراهم شده است در بر مبنای آن پس از گذراندن 36 واحد اجازه انتقالی به یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور داده می‌شود و این قانون تنها برای دو سال اعتبار دارد.

وی اضافه کرد: از میان 30 هزار متقاضی صندلی‌ رشته‌های پزشکی به کمتر از یک سوم می‌توان پاسخ مثبت داد و معدل همه افرادی که در داخل متقاضی ورود به دانشگاه‌های پزشکی هستند، بین 19 تا 20 است که اگر ما صندلی‌ها را به دانشجویان خارج از کشور بدهیم این افراد از تحصیل محروم می‌شوند و آموزش دچار مشکلاتی می‌شود و خروجی آموزش عالی در حوزه سلامت گرفتاری‌هایی را ایجاد می‌کند.

وزیر بهداشت در خصوص دارو و شیر خشک گفت: دارو و شیر خشک نایاب نشده است، نباید کاری کنیم که استرس در بین مردم ایجاد شود.

هاشمی تأکید کرد: در حال حاضر قیمت شیر خشک مانند قبل و حداکثر تا 9 درصد افزایش داشته است، در این زمان کنترل قاچاق کاری سخت است و شاید شیر خشک سهمیه‌ای در آینده از طریق پایگاه‌های بهداشتی توزیع شود.

وی گفت: برخی از شیرخشک‌های خاص با قیمت ارز آزاد به وسیله  بخش خصوصی وارد کشور می‌شود اما به طور کلی شیر خشک دچار کمبود نشده است.

انتقال دانشجویان پزشکی خارج به ایران از سال ۲۰۱۹ ممنوع می‌شود

باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار کرد:‌ آزمون برد فوق تخصصی مهمترین و تخصصی‌ترین امتحان در حوزه پزشکی در کشور است و اعضای هیئت علمی و استادان برای فعالیت در حوزه پزشکی در این امتحان شرکت می‌کنند. امسال امتحانات تخصصی و فوق تخصصی با شرکت 4 هزار نفر برگزار می‌شود و طراحی سوالات را استادان نخبه کشوری در حوزه پزشکی انجام می‌دهند.

وی در خصوص مصوبه جدید شورای سنجش وزارت بهداشت مبنی بر ممنوع شدن انتقال دانشجویان ایرانی خارج از کشور به دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: بر اساس دستورالعمل ابلاغی از سال 2019 دانشجویانی که در دانشگاه‌های علوم پزشکی خارج از کشور تحصیل می‌کنند تا پایان دوره‌شان اجازه نداشته جهت ادامه تحصیل به یکی از دانشگاه ‌های علوم پزشکی ایران منتقل شوند.

وی ادامه داد: ظرفیت آموزش دانشگاه علوم پزشکی ایران نسبت به منطقه و برخی از کشورهای اروپایی بالاتر است و در حال حاضر تنها درصدی از افراد با معدل 19 و 20 اجازه تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی کشور را پیدا می‌کنند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار