رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:در حال حاضر ۳ تا ۵ درصد نوزادان متولد شده دارای بیماری‌های ژنتیک می‌باشند.

سالانه ۵۰ تا ۷۰ هزار مورد نوزاد بیمار در کشور متولد می‌شوندبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛ بابک اقبالی رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با کنترل بیماری‌های عفونی و بیماری‌های که با واکسن پیشگیری می‌شوند؛ مرگ و میر شیرخواران به علت بیماری‌های عفونی کاهش یافته و در چنین شرایطی سهم بیماری‌های ژنتیک در مرگ و معلولیت شیرخواران افزایش داشته است.

اقبالی افزود: در حال حاضر ۳ تا ۵ درصد نوزادان متولد شده دارای بیماری‌های ژنتیک می‌باشند که بر این اساس ۵۰ تا ۷۰ هزار مورد نوزاد بیمار سالانه در کشور متولد می‌شوند.

وی سن ازدواج را یکی از عوامل موثر در افزایش بروز موارد بیماری‌های ژنتیک و نقص زمان تولد عنوان کرد و ادامه داد: بالارفتن سن ازدواج و سن بالای پدران باعث افزایش بروز بیماری‌های ژنتیک زمان تولد شده است.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص غربالگری ژنتیک زمان ازدواج گفت: این خدمت به زوجین در هنگام ازدواج ارائه می‌گردد این غربالگری تنها از آن دسته از بیماری‌های ژنتیک را پوشش خواهد داد که قابل شناسایی در زمان ازدواج هستند.

 اقبالی اظهار داشت: در این استراتژی زوجینی که در کلاس آموزشی بدو ازدواج شرکت می‌نمایند در صورت ضرورت‌های مشاوره ژنتیک برای انجام غربالگری ژنتیک راهنمایی می‌شوند سپس زوجین توسط مراقب سلامت آموزش دیده مشاوره ژنتیک و غربالگری می‌شوند.

وی با بیان اینکه غربالگری ژنتیک با پرسشنامه استاندارد به انجام می‌رسد، افزود: در صورت مثبت شدن پرسشنامه غربالگری، زوجین به پزشک مشاور ژنتیک دوره دیده مرکز ارجاع می‌شوند و پزشک نکات مثبت پرسشنامه را مجددا بررسی می‌نماید.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: چنانچه پزشک احتمال خطر را تائید نماید جلسه اول مشاوره ژنتیک به انجام می‌رسد پزشک مشاور ژنتیک بر اساس تمایل زوجین می‌تواند تکمیل مراحل مشاوره ژنتیک را به بعد از ازدواج و پیش از بارداری موکول نماید. غربالگری و مشاوره ژنتیک باعث تاخیر یا عدم ازدواج یا ممنوعیت ازدواج نخواهد شد فقط در صورت نیاز پیشنهاد می‌شود که مشاوره و مراقبت‌های لازم قبل از بارداری انجام گردد.

انتهای پیام//ف.ن
 

3 تا 5 درصد کودکان متولد شده به بیماری‌های ژنتیک مبتلا هستند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.