عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در شرایط کنونی که تورم و گرانی کمر مردم را شکسته است، 6 میلیون خانوار زیر بار آن له خواهند شد.


 استکبار به دنبال این است تا ما را از صراط مستقیم برگرداندبه گزارش خبرنگار حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیش از ظهر امروز محمد باقر قالیباف با حضور در هجدمین اجلاس سراسری بسیج اساتید که در تالار فردوسی دانشگاه تهران برگزار شد، به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی با بیان اینکه نیرو‌های بسیجی هیچگاه خسته نمی‌شوند ضمن یادآوری چهملین سالگرد انقلاب اسلامی گفت: امیدوارم خداوند توفیق دهد و راه شهدا و امام راحل را ادامه دهیم. نگاهی اجمالی به چهار دهه انقلاب نشان می‌دهد که قله‌های سرافرازی بیشماری داریم.

وی افزود: انقلاب اسلامی برخاسته از فرهنگ قرآنی، ظلم ستیزی، استکبارستیزی، بهبود زندگی مردم در ابعاد معنوی و مادی، دفاع از مستضعفین، استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود. طبیعی است انقلابی با چنین ویژگی‌هایی دشمنانی داشته باشد و ما در یک مبارزه دائمی برای حفظ آرمان‌های انقلابی هستیم. برخی عنوان می‌کنند که انقلاب اسلامی به دنبال دشمن‌ستیزی است؛ در حالیکه ما به دنبال صراط مستقیم هستیم که برگرفته از فرهنگ اسلامی و انقلابی است. دشمنان به دنبال تسلیم ما هستند. ما هیچ گاه دنبال تنش نبوده ایم. ما به دنبال زندگی شامل حیات معنوی و مادی مبتنی بر فرهنگ اسلامی و انقلابی هستیم.

دشمن در عرصه اقتصادی و رسانه‌ای با ما در حال نبرد است

عضو مجمع تشخصیص مصلحت در ادامه با بیان اینکه دشمن در دو عرصه با ما در حال نبرد است؛ یادآور شد: در عرصه اقتصادی و در عرصه رسانه‌ای و جنگ روانی دشمن در حال برنامه ریزی و نبرد است. مهم‌ترین هدف دشمن این است که ما را با درگیر کردن در این دو عرصه از آرمان‌های انقلاب منصرف سازد.

قالیباف افزود: در حوزه کارکردی و عملکردی ناکارآمدی داریم و دشمن با دستاویز قرار دادن این ضعف‌ها سعی دارد آرمان‌های ما را خدشه دار سازد. انقلاب اسلامی در حوزه‌های آرمان ها، استقلال، آزادی، جمهوریت، مردم سالاری و اسلامیت سرفراز است و این شاخصه‌ها به بهترین شکل قابل دفاع و برای کشور سند افتخار هستند. چرا برخی باید در این حوزه‌ها شبهه وارد سازند. ما برای تک تک ادعا‌های خود دلیل داریم. کدام کشور را در جهان می‌توان نام برد که استقلال کامل داشته باشد و تحت قیمومیت و کنترل نباشد.

وی خاطر نشان کرد: کشور‌های وابسته با یک نگاه و تشر و جابه جا کردن عوارض و تعرفه‌ها دچار مشکلات عدیده‌ای می‌شوند و حتی دولت‌ها تغییر می‌کنند. کشور‌هایی که ادعای اقتصاد پایدار دارند فقط با یک توئیت تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

قالیباف با برشمردن ارزش‌های مردم سالارانه نظام اسلامی گفت: در حوزه مردم سالاری بعد از ۲۵۰۰ سال مردم اختیار انتخاب و حق رای دارند. در حوزه آزادی در کجای دنیا افراد در هر سطحی به تمامی شئون کشور تهمت می‌زنند، دروغ می‌گویند، ولی آزادند. حتی برخی علیه امنیت ملی اقدام می‌کنند و توقع دارند که کسی کاری با آن‌ها نداشته باشد.

شهردار سابق تهران افزود: در حوزه اسلامیت نظام کافی است یک مثال بزنم. رژیم صهینونیستی در دهه ۶۰ میلادی به کشور‌های عربی تاخت و به راحتی توانست ائتلاف کشور‌های عربی را به راحتی در عرض چند روز درهم بشکند و کل مقاومت آن‌ها ۵ روز بود. اما ببینید فرهنگ اسلامی و انقلابی چه ثمراتی داشته که امت اسلامی را مبارز و مقاوم ساخت و در جنگ ۳۳ روزه و ۵۲ روزه اوج مقاومت و پیروزی را مشاهده کردیم. محور مقاومت در تحولات اخیر در عراق و سوریه نیز تمام معادلات آمریکا را برهم زد. آیا این وقایع، سند افتخار نیستند که پرچم آن را بلند کنیم؟

پرچم افتخارات انقلاب اسلامی را در چهل سالگی باید بلند کنیم

محمدباقر قالیباف در ادامه گفت: دور کردن غرب زده‌ها از کشور کار سختی است، ولی چرا ما در مقابل غرب زده‌ها پرچم افتخارات انقلاب اسلامی را در چهل سالگی نظام بلند نمی‌کنیم؟

وی با اذعان به وجود مشکلات اقتصادی گفت: قبول دارم در کشور چالش وجود دارد. در بعضی نقاط نمره قابل قبولی نمی‌گیریم. در حوزه کارکردی و علمکردی مشکلاتی داریم. منظور از حوزه کارکردی مجموعه سه قوه است. اینجاست که دشمن در جنگ رسانه‌ای برای تضعیف روحیه و درگیر کردن اذهان کار می‌کند و فشار روحی و روانی می‌آورد. دشمنان به دنبال این هستند که از نقاط ضعف سواستفاده و بهانه تراشی کرده و ناامیدی را به جامعه تزریق کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت افزود: وقتی دشمنان در جنگ روانی شعار‌های هم وزن درست می‌کنند و می‌گویند "موشک و پوشک"، جنگ رسانه‌ای و روانی ایجاد می‌کنند. دشمنان القاء می‌کنند که مسئولان ایرانی فناوری تولید موشک دارند، ولی نمی‌توانند تولید و عرضه پوشک را مدیریت کنند!

دکتر قالیباف با طرح این سوال که آیا با این تفاسیر باید آرمان‌ها را رها کنیم، تاکید کرد: ما در روز‌های دفاع مقدس در آرمان‌های انقلاب به تکلیف عمل کردیم و لطف خدا بود که نتیجه محور بود و به دستاورد‌های بسیاری در همین دنیا نائل آمدیم. از این رو نباید تسلیم جنگ نابرابر رسانه‌ای و روانی دشمن شویم و دست از آرمان‌های انقلابی بکشیم.

وی با یادآوری پنج مرحله تمدن سازی اسلامی که رهبر معظم انقلاب عنوان کردند، یادآور شد: ما در ۵ مرحله تمدن سازی اسلامی، در مرحله دولت سازی گرفتار شده و در حوزه عملکردی درجا می‌زنیم. منظور دولت فعلی نیست بلکه دولت به معنای عام و شامل همه قوا می‌شود.

قالیباف افزود: در حوزه عملکردی دو ضعف داریم. ضعف مدیریتی و ضعف ساختار اداری در کشور وجود دارد. در دهه اول انقلاب جنگ تحمیلی و دفاع مقدس بود و در دهه چهارم انقلاب در جنگ اقتصادی هستیم. در این دو برهه مولفه‌هایی برای مقایسه وجود دارد. در ماه‌های نخست دفاع مقدس باور به حضور مردم وجوانان در جنگ وجود نداشت. برخی بودند که ساختار‌ها را نیز در کنترل داشتند، عنوان می‌کردند که با این دشمن نمی‌شود جنگید و باید با دشمن حرف زد. امید در همان ماه‌های نخست به بیرون بود و مردم را برای حضور در جنگ و دفاع مقدس از جبهه دور نگاه می‌داشتند. وقتی جوانان در میدان نباشند، به تبع نه خلاقیتی هست و نه اراده استواری. حتی برخی در هشت ماه اول جنگ به سنت‌های الهی باور نداشتند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: امروز در جنگ اقتصادی و در دهه چهارم انقلاب دقیقا در همین بخش و نگاه هستیم. اگر با ماه‌های نخست دفاع مقدس مقایسه کنیم، همان نگاهی که به مردم باور نداشت و نگاهش به بیرون بود، در جنگ اقتصادی نیز این باور وجود دارد. چالش اقتصادی، چالش بسیار بزرگی است. همین الان نمی‌دانیم سکه و ارز تا ظهر چه سرنوشتی دارد.

مشکلات اقتصادی دارای راهکار‌های اقتصادی هستند

شهردار سابق تهران گفت: حال با تمام این تفاسیر آیا مشکل اقتصادی راه حل ندارد؟ به جرات می‌گویم، راه حل‌های روشن و شفاف دارد. مشکلات اقتصادی راه کار‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت دارند. راه کار‌های کوتاه مدت در حوزه‌های مهم کشور قابل اجرایی شدن هستند. برای نمونه در حوزه حمل و نقل عمومی؛ آیا مشکلات رانندگان قابل حل نیست؟ با راهکار‌های کوتاه مدت می‌توان این بخش را به سرعت سامان داد. مردم عنوان می‌کنند که قیمت ارز در یک نقطه ثابت شود تا حداقل بتوانند برای ۶ ماه آینده برنامه ریزی کنند. در کوتاه مدت می‌توان بازار ارز را برای جلوگیری از نابسامانی‌ها مدیریت کرد. آیا مدیریت عرضه و تقاضا در کشور در کالا‌های اساسی و مصرفی امکان پذیر نیست؟ واقعا خنده دار است که عنوان می‌کنند مشکل پوشک قابل حل نیست!

وی افزود: در شرایط کنونی که تورم و گرانی کمر مردم را شکسته است، ۶ میلیون خانوار زیر بار آن له خواهند شد. آیا در کوتاه مدت نمی‌توان مشکلات این خانوار‌ها را حل کرد. کوتاه مدت یعنی تا انتهای همین امسال. عرض می‌کنم که این کشور ظرفیت کامل برای حل این مشکلات را دارد.

قالیباف با بیان وجود ابرچالشی به نام نقدینگی گفت: نقدینگی سرمنشاء و بخش مهمی از مشکلات است، در این حوزه می‌توان جلوی رشد آن را گرفت. وقتی آنالیزی از حساب‌های بانکی موجود انجام می‌دهیم؛ متوجه می‌شویم که بیش از ۴۰۰ میلیون حساب بانکی وجود دارد و بیش از ۷۰ درصد نقدینگی این حساب‌ها متعلق به یک درصد صاحبان حسابهاست. ما در سال حدود ۳۳۰ هزار میلیارد تومان سود سپرده‌های بانکی را می‌دهیم که هیچ مالیاتی به این سود‌ها تعلق نمی‌گیرد.

وی افزود: درحالیکه کسی که چند ده میلیارد حساب دارد، برای سود سپرده اش مالیات نمی‌دهد، ولی از جوانی که مغازه فلافل فروشی دارد مالیات می‌گیریم و آن میلیاردر را رها می‌کنیم.

قالیباف خاطر نشان کرد: در واردات، صادرات، کنترل بانک ها، قاچاق کالا در میان مدت می‌توان ساماندهی ایجاد کرد. در این نظام اداری، هرکس در راس آن باشد، افراد فاسد سعی می‌کنند در مسیر تصمیمات درست ایجاد اخلال کنند. یکی از همین ۴ درصدی‌ها که بار‌ها گفته ام، ۲۵۶ میلیون دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی در اردیبهشت و خرداد با سند سازی و عدم ارائه هیچ تعهدی گرفت و آن را با قیمت ۱۲ هزار تومان در بازار به فروش رساند. سیستم اداری باید اصلاح ساختاری شود.

قالیباف با بیان اینکه در مدت حضور در نیروی انتظامی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا توانست جلوی قاچاق کالا از مبادی غیرقانونی و خرد را بگیرد، یادآور شد:، اما با وجود تمامی این تدابیر شاهد قاچاق کالا از مبادی رسمی بودیم. قاچاق بر روی ریل‌ها و اتوبان‌ها به راحتی در کل کشور وجود داشت و با سندسازی به این امر می‌پرداختند. در حوزه نقدینگی می‌توان آن را به سمت طرح‌های نیمه تمام با مزیت نسبی هدایت کرد.

قالیباف افزود: به شما اطمینان می‌دهم که راه کار اقتصادی برای حل مشکلات اقتصادی داریم. هرج و مرج اقتصادی کنونی قابل کنترل است و می‌توان تا سال ۱۴۰۰ و در دوره همین دولت ثبات و پایداری اقتصادی ایجاد کرد. بنده راهکا‌های همین بحث را مکتوب کردم و برای سران قوا ارسال کردم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت تاکید کرد: اینکه چرا این کار انجام نمی‌شود قابل بحث است. در کشور دو نگاه در عرصه نبرد اقتصادی وجود دارد. در حوزه کارکردی یک رویکرد حل مشکلات اقتصادی را با نگاه و رویکرد اقتصادی می‌بیند. نگاه دیگر حل مشکلات اقتصادی را با راه حل سیاسی ارزیابی می‌کند. آن‌هایی که با راه حل سیاسی به دنبال حل مشکلات اقتصادی هستند، اشتباه می‌کنند.

قالیباف با بیان اینکه امروز وظیفه همه ما این است که در جنگ اقتصادی فعال باشیم، گفت: اگر توفیق شهادت نداشتیم، حداقل خجالت‌زده شهدا و امام شهدا نباشیم. با نگاه به درون و استفاده ظرفیت‌های کشور، می‌توان اقتصاد را مدیریت کرد. هرکسی که ایران، ملت، اسلام و ولایت را دوست دارد باید از همین دولت برای حل مشکلات اقتصادی با راهکار اقتصادی حمایت کند.

وی افزود: ما نباید مانند برخی از جریان‌ها و شخصیت‌های سیاسی باشیم که یک روز می‌گویند این دولت متعلق به ماست، ولی وقتی شرایط سخت می‌شود از دولت تبری می‌جویند.

شهردار سابق تهران افزود: نباید رفتار سیاسی داشته باشیم. اگر این دولت در مسیر راهکار‌های اقتصادی برای حل بحران حرکت کند، همه باید به دولت کمک کنیم و نابسامانی‌ها پایان دهیم. همه نوکر مردم هستیم و مردم تحت فشار هستند. دولت باید در بیان و عمل بگوید راهکار اقتصادی برای حل مشکلات اقتصادی هست، نه اینکه سکوت کند و در عمل نیز به سمت راه حل سیاسی برود.

قالیباف در پایان تصریح کرد: انسان‌ها دو گروه هستند یکی که برای خواسته‌ها و اهداف شخصی در رفت و آمدند و عده‌ای نیز هستند که با جان شان به میدان می‌آیند و جان خود را وسط می‌گذارند، این افراد کسانی هستند که تا پای جان برای سرافرازی مردم و آبادانی ایران ایستاده اند. امیدوارم همه از گروه دوم باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهران صالحی
۲۲:۰۲ ۱۵ شهريور ۱۳۹۷
با نظر دکتر قالیباف مخالفم راه برونرفت از مسایل کنونی توسعه سیاسی است ، که دراین مورد باید توضیح داد که در این مقال نمی گنجد
Iran (Islamic Republic of)
جمال
۱۷:۵۰ ۱۴ شهريور ۱۳۹۷
با 15 درصد سود بانکی مالیات هم بگیری دیگه چی میمونه
البته بله کسانی که حسابهای نجومی دارن مالیات بهش تعلق بگیره ولی اون بنده خدایی که 20 میلیون تو بانک داره و با سود اون داره زندگیش رو میگردونه کلش چی میشه که مالیات هم بده
تقریبا" 170 هزار تومن در ماه
موضوع سود بانکی و از این قبیل نیست مطمئن باشید با این سودهای پایین بیشتر مردم دارایهاشون رو هم از بانکها در میارن تا بانکها هم ورشکست بشن
خدایا به فریاد همه ی بی گناهان برس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۴ ۱۴ شهريور ۱۳۹۷
کجایی مرد عمل . سردار قالیباف
Germany
هادی
۱۴:۲۹ ۱۴ شهريور ۱۳۹۷
قالیباف ....
کجایی برادر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۱۴ شهريور ۱۳۹۷
عشقه قالیباف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۱۴ شهريور ۱۳۹۷
آقای قالیباف هرجاهستین دوستت داریم خدا وکیلی مردعمل هستید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۱۴ شهريور ۱۳۹۷
جناب قالیباف کجای ای مرد خدا
الان این وضع گرونی مایحتاج روزانه ما این نبود هزار افسوس خوردم
آخرین اخبار