کمبود 50 الی 65 قلم دارو در کشور/ دارو جزو تحریم‌ها قرار نگرفته و تنها یک تهدید استجهانپور گفت: انبار کردن دارو توسط مردم داروخانه‌ها را با کمبود مواجه می‌کند و گرفتار جنگ روانی شویم.

کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره مشکل کمبود دارو در کشور، اظهار کرد: استرس و نگرانی‌های زیادی برای تامین دارو در جامعه وجود دارد اما طرح موضوع کمبود دارو حاشیه‌ای و یک جنگ روانی است؛ کمبود واقعی دارو در برخی اقلام وجود دارد و اما هیچ بازار دارویی در دنیا بدون کمبود وجود ندارد.

جهانپور بیان کرد: در حال حاضر با کمبود 50 الی 65 قلم دارو مواجه هستیم؛ تحریم‌ها در تامین دارو بی تأثیر نیست اما این تحریم‌ها به گونه‌ای تهدید است نه تحریم  و تنها به دلیل اینکه دسترسی کشور به نقل و انتقالات مالی تحریم شده است، مردم نگران هستند.

کدام داروها با کمبود مواجه هستند؟

سخنگوی سازمان غذا و دارو ادامه داد: لیست کمبود دارو جزو فهرست‌های سیال است که روزانه تغییر می‌کند و تنها در برخی از داروهای شیمی درمانی، بیهوشی و شیاف دارویی که تولید داخل‌اند با کمبود دارو مواجهیم،  برخی بیماری‌های مزمن تقاضای دارویی بیشتری دارند و این استرس و کمبود دارو باعث شده مردم داروهای مورد نیاز خود را ذخیره کنند.

وی افزود: این برهه از زمان تنها یک جنگ روانی است؛ عرضه دارو  به نسبت پارسال  که 2 هزار و 800 قلم دارو بود به نوعی افزایش نسبی داشته است، سال گذشته با کمبود 30 الی 40 قلم  دارو مواجه بودیم اما در حال حاضر به دلیل فضای روانی حاکم بر جامعه این کمبود به 50 الی 65 قلم دارو رسیده است.

کمبود دارو  در بازار مسئله‌ای طبیعی است

جهانپور تشریح کرد: کمبود دارویی که در حال حاضر در کشور وجود دارد یک مسئله طبیعی است اما برخی افراد برای اینکه با مشکل مواجه نشوند، داروی مورد نیاز خود را خریداری و انبار می‌کنند، این انبار کردن باعث می‌شود دارو در داروخانه‌ها با کمبود مواجه شود و گرفتار جنگ روانی شویم.

سخنگوی سازمان غذا و دارو یادآوری کرد: واردات دارو مانند گذشته است؛ تنها تقاضای داروهای بیماری‌های مزمن افزایش یافته است، باید با کمک یکدیگر فضا را از این حالت خارج کنیم و بدانیم دارو جزو اولویت‌های کشور است و با تحریم مواجه نخواهد شد.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار