دولت تنها شش درصد از درآمد استخراج معدن مس شیدای هرات به دست خواهد آورد.

دولت افغانستان تنها 6 درصد از استخراج معدن مس هرات درآمد خواهد داشتبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، کار اکتشاف و بهره برداری معدن مس شیدای هرات برای ۳۳ سال به شرکت "سِلک رود" واگذار شد. وزارت معادن و پترولیم میگوید که این شرکت ابتدا با سرمایه‌گذاری ۲۰ تا ۳۰ میلیون دالر، برای باشنده‌های کشور زمینه کار را نیز فراهم خواهد کرد اما دولت تنها شش درصد از درآمد استخراج این معدن به عنوان رویالتی، بدست خواهد آورد.

معدن مس شیدای هرات در ولسوالی چشت شریف و در ۶۵ کیلو متری جنوب غرب شهر هرات به مساحت ۲۵۰ کیلو متر مربع موقعیت دارد و تخمین می شود که پنج میلیون تن مس خواهد داشت.

پس از مس عینک لوگر، این دومین معدن مس کشور است که به یک شرکت خصوصی واگذار می شود.

به تازه گی کابینه قرار داد این معدن را به یک شرکت خصوصی به نام "سلک رود"تصویب کرده که بربنیاد آن این شرکت در سه سال مرحله اکتشاف و در ۳۰ سال دیگر از این معدن مس استخراج خواهد کرد.

عبدالقدیر مطفی سخنگوی وزارت معادن و پترولیم می گوید که این وزارت در دوره اکتشاف از هر هکتار زمین که ساحه معدنی در آن تثبیت شده؛ پنج دالر بدست خواهد آورد و گذشته از آن در مرحله استخراج بیش از شش درصد رویالتی از مس و پنج درصد از سایر منرال های که در این معدن کشف خواهد شد؛ بدست خواهد آورد.

شرکت سلک رود، یک شرکت خصوصی با سهام سرمایه گذاران داخلی و خارجی افغانستان می باشد که از سوی کانادا نیز حمایت می شود.

بخشی از امنیت معدن شیدای هرات به شرکت قرار دادی سپرده شده است.

ناصرتیموری، عضو دیدبان شفافیت می‌گوید که سپردن امنیت این پروژه به شرکت قراردادی نظارت نهاد را محدود و سوی استفاده از معدن را بیشتر می‌کند.

به نوشته تلویزیون یک، نخستین معدن مس کشور در سال ۲۰۰۸ با شرکت ام سی سی چین امضا شد که بربنیاد قرار داد باید کار استخراج آن در سال ۲۰۱۴ آغاز می شد اما تا حال از استخراج این معدن خبری نیست و شرکت چینی خواستار تعدیل قرار داد شده است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار