رئیس کمیته هسته‌ای مجلس گفت: روز گذشته کلنگ زنی ساختمان مجتمع ملی خلأ را داشتیم که اگر این مجتمع را بتوانیم بسازیم فروردین 98 شاهد افتتاح این مجموعه خواهیم بود.

تشریح جزئیات بازدید از سایت نطنز و فردوحجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری رئیس کمیته هسته‌ای مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در تشریح بازدید تعداد اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از نیروگاه هسته‌ای نطنز و فردو در روز گذشته گفت: مقام معظم رهبری بعد از نقض برجام توسط آمریکا و رفتار دوگانه اروپایی‌ها که مواضع شفافی اتخاذ نمی‌کنند، دستور دادند که سازمان انرژی اتمی آمادگی لازم را ایجاد کرده تا اگر اروپایی‌ها منافع ایران را در برجام تأمین نکردند و خواستیم برگشت پذیری را محقق کنیم این شرایط مهیا باشد.

وی ادامه داد: همچنین مقام معظم رهبری فرمودند بر اساس این شرایط باید بتوانیم در فاز اول ظرف دو سال به تولید 190 هزار سو برسیم که به دنبال این فرمایشات رهبری رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد ما دو کارخانه و دو سالن مونتاژ ایجاد کردیم که می‌تواند روزانه 60 سانتریفیوژ مونتاژ کند تا روند برگشت پذیری را تسریع بخشد.

حجت‌الاسلام ذوالنوری تأکید کرد: به دلیل آنکه ما در آستانه تهیه گزارش شش ماهه پنجم نحوه اجرای برجام هستیم، لذا برای بررسی این مسائل روز گذشته از دو سایت هسته‌ای فردو و نطنز بازدید انجام دادیم.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس ادامه داد: اقدامات بسیار خوبی در فردو در زمینه تولید ایزوتوپ‌های پایدار انجام شده است تا بتوانیم در آینده نزدیک توان جداسازی ایزوتوپ‌های پایدار را داشته باشیم، حدود 150 ایزوتوپ پایدار داریم و حدود 30 ایزوتوپ غیر پایدار داریم که در بسیاری از بحث صنایع نقش آفرین است و پایه بسیاری از پیشرفت‌ها به شمار می‌رود که ما این را در گذشته نداشتیم اما اکنون اقدامات بسیار خوبی در این زمینه انجام شده است و زمینه انعقاد با روس‌ها فراهم شده که یک مراحل آزمایشی با روس‌ها اتفاق افتاده و زیرساخت‌هایی را سازمان انرژی اتمی ایجاد کرده است.

وی با اشاره به افتتاح چند آزمایشگاه در روز گذشته در سایت هسته‌ای فردو، تصریح کرد: یکی از آنها آزمایشگاه تولید مواد است که اگر بخواهیم سانتریفیوژ بسازیم آ‌لیاژ‌ها و مواد لازم برای تولید آن را می‌توانیم بسازیم، همچنین روز گذشته کلنگ زنی ساختمان مجتمع ملی خلأ را داشتیم که اگر این مجتمع را بتوانیم بسازیم فروردین 98 شاهد افتتاح این مجموعه خواهیم بود.

حجت‌الاسلام ذوالنوری بیان کرد:‌ کارکرد مجتمع خلأ این است که در موضوع شتاب دهنده‌ها و بسیاری از موارد موثر است، به طور مثال اگر بخواهیم یک پله بالاتر از شکافت هسته‌ای اتم و آزادسازی انرژی هسته‌ای اتم اقدام کنیم به سراغ گداخت هسته‌ای برویم اولین امتیاز ما توان ایجاد خلأ مصنوعی است به دلیل آنکه در شکافت کاملا جداسازی و شکستن هسته‌ اتم و جداسازی ایزوتوپ‌ها و نوترون‌ها انجام می‌شود اما در گداخت هسته‌ای یا همجوشی هسته‌ای امتزاع و جوش وجود دارد.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس گفت: برای تولید گداخت هسته‌ای باید یک خلأ بسیار بالایی ایجاد شود تا نوترون‌ها و عناصر در آنجا از یکدیگر فرار کرده و بتوانیم آنها را در خلأ ممزوج کنیم و با جوش آنها بتوانیم انرژی هسته‌ای را ایجاد کنیم، همان چیزی که به نام پروژه ایتر اکنون تمام دنیا زورشان را بر روی یکدیگر ریخته و پروژه ایتر را در فرانسه ایجاد می‌کنند، ما هم به دنبال عضویت در آن هستیم اما این موضوع در سطح بالا و گسترده‌ای قرار دارد که ما می‌توانیم از طریق تکامک های کوچکی که در برخی کشورها هم مرسوم است اقدام کنیم، بر این اساس در موضوع هسته‌ای و سایر صنایع بحث خلأ بسیار مهم است.

وی اظهار کرد: در سایت هسته‌ای نطنز هم به دنبال فضای ایجاد شده برای اجرای فرمایش مقام معظم رهبری بودیم که بدانیم آیا زمینه برای ایجاد و تولید 190 هزار سو آماده است یا خیر، بخش‌های مختلف را کامل بازدید کردیم و ما خط تولید ماشین‌های پیشرفته‌ای مانند IR2M که بسیار پیشرفته تر از IR1 بوده و سو بیشتری دارد و IR2M  پنج برابر IR1سو تولید دارد و این یعنی ما اکنون زمینه لازم را برای تولید در حد انبوه و صنعتی داریم، البته هیچ اقدامی انجام نمی‌دهیم زیرا اکنون در چارچوب برجام حرکت می‌کنیم اما در صورت برهم خوردن برجام ما به نقطه زمان دریافت برجام بازنمی‌گردیم بلکه با این مقدمات توانمان بسیار بالاتر از آن زمان خواهد بود.

حجت‌الاسلام ذوالنوری بیان کرد:‌ رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرده بود که می‌توانیم روزانه 60 سانتریفیوژ تولید کنند که بنده روز گذشته با حساسیت سکوهای مونتاژ را بررسی کرده و آنها را شمارش کردم، دو بال 31 تایی وجود داشت که بر این اساس ما می‌توانیم 63 سانتریفیوژ در روز مونتاژ کنیم.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس اظهار کرد: بنده از زحمات سازمان انرژی اتمی و نسل جوان تشکر می‌کنم که فعالانه در این زمینه اقدام کردند و ریسک را برای طرف مقابل بالا بردند، یعنی اگر اروپایی‌ها بخواهند به تعهدات خود عمل نکرده و برجام را بی اثر کنند اگر بخواهیم به گذشته خود بازگردیم یک بازگشت افتخارآفرین خواهد بود و یقینا آنها پشیمان و ناراحت خواهند شد، امروز هزینه را برای دیگران بالا بردیم که مجبورند محاسبه کرده و سود و ضرر کارشان را بررسی کنند.

وی اظهار کرد:‌ اگر اروپایی‌ها بخواهند عاقل باشند نباید برجام را از دست بدهند زیرا توان بازگشت پذیری ما بسیار قوی است و با موفقیت همراه خواهد بود.

حجت‌الاسلام ذوالنوری خاطرنشان کرد: اگر ما یک ناراحتی‌هایی از عهدشکنی‌های آمریکا در بحث برجام داشتیم اما با تجمیع گزارش چهارم و پنجم شش ماهه نحوه اجرای برجام خبرهای خوبی به مردم خواهیم داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار