مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان فارس از بهره برداري فاز نخست عمارت تاريخي شاپور همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامي به عنوان رستوران سنتي خبرداد.

فريدون فعالي در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بيان اين مطلب افزود: مرمت عمارت شاپوري به عنوان يكي از بناهاي تاريخي صندوق احيا با اختصاص 15 ميليارد ريال از سوي بخش خصوصي به پايان رسيده است و همزمان با دهه فجر با تغيير كاربري به رستوران سنتي گشايش مي يابد.
وي با بيان اينكه در فاز هاي تكميلي دو پلاك جانبي هتل سنتي نيز به اين مجموعه افزوده مي شود گفت: اين بناي تاريخي از سال 74 از سوي ميراث فرهنگي و گردشگري استان فارس و از محل اعتبارات اين اداره كل مرمت شد و تا پايان سال 81 با اختصاص حدود 10 ميليارد ريال اعتبار، بخشهايي از بنا مرمت وسپس اين خانه كه در مالكيت ميراث فرهنگي است در اختيار طرح پريسان قرار گرفت.
فعالي تصريح كرد: پس از آن عمارت شاپوري به صندوق احيا و بهره برداري از اماكن تاريخي و فرهنگي و در نهايت به بخش خصوصي واگذار و با اختصاص 15 ميليارد ريال مرمت اين خانه به پايان رسيد.
وي عمليات مرمت و احياي اين بناي ارزشمند تاريخي آماده سازي تجهيزات سرمايشي و گرمايشي ، نصب پايه هاي روشنايي در محوطه، تهيه و كاشت گونه هاي گياهي فصلي، اجراي طرح گلخانه و تجهيز آشپزخانه را از جمله مراحل بازسازي و عمليات عمراني اين رستوران سنتي ياد كرد.
مدير كل ميراث فرهنگي ، گردشگري فارس گفت: خانه و باغ شاپوري نمونه ارزشمندي از دوران خود و نمايانگر نوآوري و ابداع در طراحي پلان، نما و سازه است نوآوريهاي به كار رفته در ساختار اين باغ آن را به يك باغ ايراني ، اروپايي تبديل كرده است.
فعالي تاكيد كرد: اين بناي تاريخي با مساحت بالغ بر پنج هزار متر مربع و زيربناي حدود يك هزار متر مربع با پلكان كوشك مانند و در دو طبقه در اوايل دوره پهلوي در سالهاي 1310 الي 1315 هجري شمسي به سفارش عبدالصاحب شاپوري و توسط معماري به نام ابوالقاسم مهندسي احداث شده است. /ک
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار