به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ چگونه میتوان پذیرفت بعد از مدتها بیتوجهی به قطعهسازان این بار وزیر صنعت در مجلس کشور حمایت از این گروه در مقابل مردم را مطرح کند.
چنین ادبیاتی از سوی مسوولان به راستی خوشخدمتی بیسرانجامی است که ثمرهای نخواهد داشت مگر آشفتگی و تنش بیشتر در بازار. شرایط در حال حاضر بهگونهای برای خودروسازان فراهم شده که نمیتوان نسبت به عملکرد آنها نقدی جدی وارد کرد. خودروسازان به واقع به هر گونهای که خود صلاح میدانند با مردم رفتار میکنند و به واقع نسبت به تعهدات خود آن طور که باید، عملکردی قابل دفاع ندارند. در واقع این خودروساز است که به پشتوانه عملکرد وزارت صنعت هر گونه که خود صلاح میداند با مصرفکننده رفتار میکند و این شیوه ثمرهای ندارد مگر آسیب گسترده و جدی به مصرفکننده.
در میان عملکرد خودروسازان که بر اساس آن مردم مورد بیتوجهی جدی قرار میگیرند میتوان به شیوههای پیشفروش خودرو و طی آن قید کلمه «قیمت روز» در قرارداد پیشفروش اشاره کرد؛ عبارتی که به نظر نمیرسد در مفاهیم حقوقی و قانونی مرتبط با مطالبات مصرفکننده به هیچ عنوان مورد توجه قرار گرفته باشد و نکته جالب توجه و تعجبآفرین اما این است که به راستی چرا مدعیالعموم تا امروز هیچ واکنشی نسبت به این موضوع نشان نداده است.
اصالت و دلیل وجودی پیشفروش خودرو از آن حیث است که خودروساز با دریافت نقدینگی از خریدار و وارد کردن آن به چرخه تولید این توان را داشته باشد که مسائل مالی خود را حل کند و به واقع بر اساس نوع مشارکت مردمی مفهوم تولید به عمل درآید اما از آنجا که مطالبات مالی قطعهسازان تا امروز به درستی پرداخت نشده و از سوی دیگر تولیدکننده اقدام به دریافت «قیمت روز» میکند، به نظر میرسد مفاهیم اساسی پیشفروش خودرو به فراموشی سپرده شده و تنها منفعت تولیدکننده مورد توجه قرار میگیرد.
بیشتربخوانید:چرا صنعت خودروسازی ایران پیشرفت نمیکند؟
نکته دیگر آن است که برخی گروههای خودروسازی در سررسید، از تحویل خودرو ثبتنام شده امتناع میکنند و مدلهای دیگری را پیشنهاد میدهند. به نظر میرسد تشنگی مصرفکننده نسبت به تهیه خودرو و نیاز بازار شرایطی را فراهم کرده که بر اساس آن شاهد چنین رفتارهای غیرحرفهای و غیراخلاقی و حتی توهینآمیز با مصرفکننده هستیم.
منشا اصلی چنین موضوعاتی باید به زودی بررسی شود و به اطلاع عموم برسد. با توجه به شرایط دشوار امروز اما کماکان این سوال مطرح است که چگونه بعد از مدتها بیتوجهی به قطعهسازان این گروه مورد توجه قرار گرفته است. هر چند اعتقاد راسخ بر این است که قطعهسازان رکن اصلی خودروسازی هستند و اگر امکان تولید نداشته باشند بیشک صنعت خودرو با مشکلات اساسی روبهرو میشود. در حال حاضر اما سوءمدیریت فعلی موجب تنشآفرینی و آسیبهای جبرانناپذیر شده است. ابهامات فعلی پیرامون نبود لوازم صوتی و تصویری کافی برای تجهیز خودرو موضوعی غیرقابلباور است. چگونه این امکان وجود دارد که ناگاه امکان چنین تجهیزی وجود نداشته باشد. در حال حاضر نیاز جدی به این موضوع احساس میشود که تولیدکنندگان خودرو، مسوولان و صنعتگران در کنار مردم قرار گیرند و شرایطی فراهم شود تا امکان عبور از مشکلات اقتصادی فراهم شود.
این در حالی است که نهتنها مسوولان برای حل مشکلات شانهبهشانه مردم قرار نگرفتهاند بلکه در عملکردی ناخوشایند در مقابل مردم قرار گرفته و مادام تلاش بر بالا بردن بیشتر قیمت خودرو میکنند. باید پذیرفت نمیتوان خودرو را در شرایطی که به دلیل نبود زیرساختهای مناسب حمل و نقل در گروه نیازهای جدی همه اقشار جامعه است حذف کرده و مردم را قانع کنیم اقدام به خرید خودرو نکنند. امروز بیش از گذشته نیازمند راهکارهای اجرایی هستیم و نباید مردم را فراموش کنیم.
منبع: روزنامه جهان صنعت
انتهای پیام/