رئیس پلیس راه استان کرمانشاه گفت: برخورد تایر با بدنه خودرو به دلیل کج بون گلگیرها و فاصله کم با لاستیک، ضعیف بودن فنرها و همچنین سر خوردن روی جاده های خاکی و سنگلاخی از عوامل بروز کندگی عاج هستند.

محمد حیدری رئیس پلیس راه استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، گفت : اشیایی را که به لاستیک صدمه وارد می کنند از بین شیارهای آن خارج کنید چرا که وجود اشیایی نظیر سنگ یا میخ در ناحیه آج باعث پنچری یا ترکیدن تایر می شود همچنین از برخورد لاستیک با موانع مختلف نظیر سنگ، جدول خیابان و... باید به شدت پرهیز کرد.

وی ادامه داد: صدمات ناشی از برخورد با مانع به سرعت قابل رویت نیست و به صورت پارگی منطقه ای لایه های بدنه از داخل ایجاد می شود،در انتهای عمق شیار آج نواحی مشخصی از تایر، برآمدگی های وجود دارند که به آن شاخص سایش آج (TWI) گفته می شود.

سرهنگ حیدری تصریح کرد: هرگاه سطح آج تایر یکسان و همسطح شد باید نسبت به تعویض تایر اقدام کرد، به عبارت دیگر در این حالت عمر مفید تایر پایان یافته است و باید با تایر نو جایگزین شود، ضمن اینکه هرگز نباید از روی اجسام داغ و یا تیز و برنده عبور کرد.

این مقام انتظامی سپس پیرامون تایرهای مورد استفاده در یک محور به نکاتی اشاره کرد و گفت: رانندگان هیچ گاه تایرهای رادیال و زاپاس را بر روی یک محور قرار ندهند و همچنین هیچ گاه از ترکیب تایر رادیال در محور جلو و تایر زاپاس در محور عقب استفاده نکنند.

وی خاطرنشان کرد: دقت کنید که اندازه تایرهایی که بر روی یک محور قرار می گیرند، کاملاً مشابه باشند، از به کار بردن تایر نو با یک تایر کهنه بر روی یک محور پرهیز کنید، همچنین از استفاده زنجیر چرخ برای مدت طولانی خودداری کنید تا از آسیب رسیدن به دیواره تایر جلوگیری شود.

سرهنگ حیدری افزود: از مواد شوینده یا براق کننده که دارای مواد شیمیایی یا مشتقات نفتی هستند، برای تمیز یا براق کردن تایر استفاده نکنید، از طرفی در اثر تماس تایر با نفت، بنزین، روغن، گریس یا مواد شیمیایی ممکن است ناحیه ای که در تماس با این گونه مواد بوده در حرکت و یا هنگام اعمال ترمزهای ناگهانی دچار سایش غیر عادی شود.

رئیس پلیس راه کرمانشاه یادآوری کرد: از سالم بودن تایر زاپاس اطمینان حاصل کرده و فشار باد و عمق آج آن را چک کنید، سایش غیر عادی تایر را فوراً مورد بررسی قرار دهید فشار باد تایر و تنظیمات سیستم فرمان را چک کنید و مطمئن شوید که تایرها به طرز صحیحی می چرخند، نحوه رانندگی بسیار مهم است از شتاب گیری، ترمزگیری و فرمان دادن های ناگهانی اجتناب کنید.

وی همچنین در خصوص افزایش عمر مفید و یکنواختی سایش تایر، گفت: به رانندگان پیشنهاد می شود تا بر اساس روش خاصی موقعیت تایرها را روی شاسی خودرو تغییر دهند، زمان جابه جایی متفاوت و بین 5 تا 10 هزار کیلومتر است.

 

 

انتهای پیام/د

از سالم بودن تایر زاپاس اطمینان حاصل کرده و فشار باد و عمق آج آن را چک کنید

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.