یک روانپزشک گفت: بیشترین خطری که معتادان درمان شده را تهدید می‌کند، گرایش دوباره آنان به مصرف موادمخدر است.

چگونه مانع بازگشت دوباره معتادان درمان شده به اعتیاد شویم؟علی باغبانیان روانپزشک و عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفتگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره تاثیر مشاوره‌های اعتیاد بر افرادی که ترک کرده‌اند، اظهار کرد: بیشترین خطری که معتادان درمان شده را تهدید می‌کند، گرایش دوباره آنان به مصرف مواد مخدر است.

وی بیان کرد: «وسوسه مصرف» اصطلاحی است که موجب می‌شود فرد معتاد پس از ترک اعتیاد خود، دوباره به سوی مصرف موادمخدر گرایش پیدا کند و عمده ترین علت بازگشت افراد به اعتیاد نیز همین احساس نیاز به موادمخدر است.

باغبانیان در ادامه افزود: احساس نیاز به مصرف موادمخدر در افراد درمان شده یا ناشی از احساس نیاز جسمی فرد برای رهایی از دردهای ناشی از ترک مواد و یا دستیابی به لذت کاذب حاصل از مصرف است.

روانپزشک و عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه نقش مشاور و روانشناس در زمینه ترک اعتیاد افراد معتاد بسیار موثر است، گفت:  معتادانی که درمان می‌شوند و اعتیاد خود را ترک می‌کنند، ممکن است بعد از گذشت مدت زمانی کوتاه و یا چندین سال از ترک اعتیاد خود دوباره به مصرف موادمخدر گرایش پیدا کنند.

باغبانیان اضافه کرد: مشاور و روانشناس با استفاده از روش‌هایی خاص و حمایت از فرد معتاد می‌تواند در روند پاکسازی ذهن فرد معتاد از مصرف موادمخدر موثر باشد.

روانپزشک و عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در خصوص میزان احتیاج مشاوره بعد از ترک مطرح کرد: میزان احتیاج فرد معتاد به مشاوره بعد از ترک به این موضوع بستگی دارد که او چه مدت زمان و چه نوع ماده مخدری را مصرف کرده است، لذا 2 تا 5 سال حداقل زمانی است که باید فرد معتاد تحت نظر روانشناس و مشاور باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: اعتیاد ، جوانان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار