نرخ تورم در ترکیه در ماه اوت امسال به ۱۷/۹ درصد رسید که بالاترین میزان از سال ۲۰۰۳ تاکنون است.

نرخ تورم ترکیه به بالاترین سطح در ۱۵ سال اخیر رسیدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، نرخ تورم در ترکیه در ماه اوت امسال به نزدیک ۱۸ درصد رسید که بالاترین میزان از سال 2003 تاکنون است. نرخ تورم در این کشور در حالی این چنین افزایش می‌یابد که اقتصاد آن نیز به علت کاهش ارزش پول ملی متزلزل شده است.

بر اساس اعلام سازمان ملی آمار ترکیه، شاخص قیمت کالا‌های مصرفی در ترکیه در ماه اوت نسبت به ماه ژوییه دو ممیز سه دهم درصد و در مقیاس سالانه یعنی نسبت به همین ماه در سال گذشته ۱۷ ممیز ۹ دهم درصد افزایش یافته است. بخش‌های حمل و نقل، محصولات غذایی و مسکن بیشترین افزایش قیمت را در این یک ماه داشته اند.

لیر ترکیه نیز که در ماه‌های اخیر در مقابل دلار آمریکا و دیگر ارز‌های معتبر جهان به شدت افت کرده است در روز دوشنبه دو درصد دیگر از ارزش خود را از دست داد. به طوری که اکنون هر شش ممیز ۶۰ صدم درصد لیر در مقابل یک دلار آمریکا داد و ستد می‌شود.

لیر ترکیه از اوایل امسال تاکنون بیش از ۴۰ درصد از ارزش خود را از دست داده و روند سقوط آن در ماه‌های اخیر به علت افزایش تنش میان آنکارا و واشنگتن و اعمال مجازات‌های اقتصادی متقابل شدت بیشتری به خود گرفته است. بانک مرکزی ترکیه اعلام کرده است برای جلوگیری از این روند تدابیری را به اجرا می‌گذارد. از جمله این اقدامات افزایش نرخ سود بانکی است که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور به شدت مخالف آن است. اردوغان می‌خواهد کشورش به هر قیمتی رشد اقتصادی داشته باشد.

افزایش سود بانکی در این شرایط از آنجا مهم تلقی می‌شود که روند افزایش تورم را متوقف می‌کند و نقدیندگی موجود در بازار را کاهش می‌دهد. اما اقدام بانکی برای کاهش نقدینگی موجود در بازار، خطر کاهش رشد اقتصادی را در پی دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: ترکیه ، اقتصاد جهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار