به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اوضاع بازار خودروهای داخلی موضوع گفتوگوی ویژه خبری امشب دوشنبه 12 شهریورماه بود که با حضور محسن جهرودی مدیر عامل ایران سایپا و هاشم یکهزارع مدیر عامل ایران خودرو برگزار شد.
محسن جهرودی مدیر عامل ایران سایپا در ابتدای برنامه در رابطه با علت شکل گیری بازار حاشیه ای در خصوص خودرو فراتر از توان خرید مردم، اظهار کرد: عملا در مسیر تولید انحرافی وجود نداشته و تولید خودرو را با وجود تمام فشارها محقق کرده ایم و در 5 ماهه امسال 18 هزار دستگاه خودرو وارد بازار شده است.
مدیر عامل سایپا گفت: نیاز مردم به خودروی تولید داخلی چیزی حدود 1میلیون و 200 و یا 300 هزار است. ما امروز با تقاضایی مواجه شده ایم که شکل نیاز ندارد. از ماه دوم سال با اتفاقات بازار ارز، با حجم عظیمی از تقاضا مواجه شدیم. حجم تولید تغییر نکرده است، ولی حجم تقاضا به صورت فزاینده ای افزایش یافته است.
وی افزود: به دلیل سودی که در خرید و فروش خودرو وجود دارد، حال تصور کنید این تقاضا 10 برابر میزان ذکر شده باشد(1میلیون و 200 هزار)، همین امر سبب ایجاد بازار کاذب میشود.
یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو درباره افزایش ناگهانی قیمت خودروی پراید و پژو 405 تصریح کرد: این افزایش قیمت ها بازار کاذبی است که ایجاد شده و صرفا برای ملتهب کردن فضا به وسیله قیمت گذاری توسط فروشندههای خرد است. چرا که به نظر نمیرسد در سراسر ایران خودروی زیادی با این قیمت بتواند به فروش برسد.
جهرودی گفت: ما در سیستم فروش عوامل محدود کننده ای را تعبیه کردهایم، مثلا یکی از شروط خرید این است که طی 18 ماه گذشته متقاضی سابقه خرید نداشته باشد و یا با یک کد ملی، فقط می توان یک خودرو در سال خرید، اما در هر صورت با وجود همه این عوامل محدود کننده، باز هم یک جامعه 500 الی 600 هزار نفری متقاضی خودرو وجود دارد که خارج از کنترل خودرو ساز است.
جهرودی در ادامه با طرح این سوال که چه اتفاقی افتاده بود که تا قبل از برج 2 این حجم از تقاضا وجود نداشت بیان کرد: سیاست های بانک مرکزی نسبت به تامین ارز مورد نیاز خودرورسازها از اردیبهشت ماه تغییر کرد. ما شاهد نوسانات و تغییراتی در بحث ارز بودیم و همین طور با گروه بندیهای انجام شده در این باره، ما خودروسازان با تلاش های وزیر صمت در گروه 1 قرار گرفتیم.
وی افزود: این تغییرات حاکی از ایجاد تغییرات در قسمت تمام شده خودرو بود و مردم این را درک میکنند. باید توجه داشت که تمام متقاضیان دلال نیستند، بلکه در میان آها افرادی هستند که حتی یک یا چند خودروی دیگر دارند، نکته این است که مراجعه کنندگان به دنبال حفظ ارزش دارایی خود هستند و به خودرو به عنوان یک کالای سرمایه ای نگاه میکنند و ممکن است به آن هیچ نیازی نداشته باشند و این دلیلی بود که بر بازار ما سوار شد.
یکه زارع در خصوص کاسبان اصلی سود حاصله از تفاوت قیمت کارخانه با بازار تصریح کرد: ما به عنوان خودروساز خود یکی از معترضان هستیم و برای ما هم این اختلاف قیمت زجرآور است؛ اما باید دید عوامل این اختلاف چیست. ما به این فکر می کنیم که چرا نمی توانیم راهکاری مناسب برای جذب مشتری پیدا کنیم که متقاضی بتواند خودرو را با قیمت مصوب خریداری و از خودروساز تهیه کند. می توان گفت تنها دلیلش همان بازار کاذب است.
جهرودی درباره انبار و عدم عرضه خودرو به منظور فروش با قیمتی بالاتر اظهار کرد: احتکار کاری بسیار ناپسند است که تعریف خاص خودش را دارد، خودرو مانند میوه و یا گوشت، قابل احتکار نیست. دلیلی برای این کار وجود ندارد، در واقع تاخیر در دریافت قطعه است که باعث میشود ما نتوانیم در موعد مقرر خودرو را تحویل مشتری دهیم.
رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات هم در گفتوگوی تلفنی با برنامه درخصوص تایید احتکار خودرو گفت: ما جلسات متعددی را با خودروسازان داشتهایم. همانطور که گفته شد مصداق احتکار درمورد خودرو وجود ندارد. بحث احتکار زمانی پیش میآید که الزام به عرضه از سوی وزیر صمت اعلام شود که درباره خودرو اعلام نشده است. عنوانی که در این باره مطرح میشود، اختفای خودرو با هدف گرانفروشی نام دارد و از آن به نام احتکار یاد نمیشود.
محمد عزیزی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتوگوی تلفنی در رابطه با کشف انبار قطعات ایران خودرو در حوالی استان البرز گفت: این 1900 دستگاه خودرو تولید یک روز ماست. اگر در سال گذشته در چنین زمانی، با پهپاد بر فراز ایران خودرو پرواز می کردید، متوجه 40 هزار دستگاه خودرو می شدید که آمار عجیبی نیست و کاملا طبیعی است.
مدیر عامل شرکت خودروسازی سایپا در ادامه گفت: افتخارم این است که با آگهی روزنامه استخدام شدم.
وی با اشاره به اینکه خودرو اصولاً احتکار پذیر نیست گفت: درگیر یک حرکت سودجویانه هستیم که طی آن یک سری از آدم ها به تحلیل بازار می پردازند ، عدد هایی که در رابطه با قیمت خودرو بیان می شود منبعث از چند سایت است لذا قیمتهایی که اعلام میشود عددی نیست که در جامعه بر مبنای آن معامله صورت بگیرد، ما میگوییم قیمت محصولمان این نیست و قیمت بازار را به عنوان خودرو ساز قبول نداریم.
مدیر عامل شرکت خودروسازی سایپا با اشاره به اینکه اگر در نمایندگی محصول بدون پلاک وجود دارد قابل پیگیری است اظهار کرد: تمام فروش های اخیر ما اینترنتی بوده، ولی اگر خودرویی در داخل نمایندگی با پلاک فروخته می شود دارای صاحب است، یعنی کسی بوده که از ما خرید کرده و حالا میخواهد عرضه کند، تمام فروش های اخیر گروه خودروسازی سایپا به صورت شفاف است.
وی با بیان اینکه قیمت بازار را قبول نداریم اظهار کرد: تمام فروش های ما اینترنتی است، اگر بنا به وارد کردن خودرو داریم باید حقوق و عوارض گمرکی آن صفر شود.
جهرودی با تاکید بر اینکه باید بر روی بحث تحویل فوری خودرو اقدام عاجلی صورت گیرد عنوان کرد: ۱۰ صبح روز چهارشنبه ۵۰ هزار دستگاه خودرو پراید و انواع آن، تیبا و انواع آن و نیسان به صورت پیش فروش با قیمت مصوب و منطبق با زمان تحویل توزیع خواهد شد.
مدیرعامل شرکت خودروسازی سایپا با طرح این سوال که چند نفر پراید ۴۰ میلیون تومانی گرفته اند گفت: این قیمت نادرست است ،شورای رقابت به ما قیمت را اعلام میکند، ما ریالی نمیتوانیم اضافهتر بفروشیم تا زمانی که اصلاح قیمت صورت بگیرد.
وی افزود: در برخی از قطعات هایتک مشغول کار هستیم، در بحث فولکسواگن در خودروهای دیزلی شاهد رسوایی برای کشوری با آن سطح تکنولوژی و دانش فنی بودیم، بسیاری از قطعات را داخلی سازی کرده ایم، تمام قطعات مربوط به بدنه داخلی سازی شده است، در برخی از قطعات هایتک در حال کار هستیم و قطعهسازان مشغول فرایند هستند و در برخی از موارد دانش فنی در اختیار چند کشور است.
هاشم یکه زارع مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه ما به عنوان خودروساز باید خودمان را مسئول بدانیم و مشکلات را حل کنیم خاطرنشان کرد: مدیریت تقاضای تحویل فوری باید صورت گیرد ، در یک بازار خودرو ۱۰۰ هزارتایی ۹۵ هزار خودرو را از طریق سایت ثبت نام می کنیم آن هم به قیمت روز از سوی دیگر ۵ هزارخودرو باقی می ماند که به صورت تحویل فوری انجام می شود.
وی با بیان اینکه از ماه اردیبهشت این بازار ۵ هزارتایی دچار التهاب شد ادامه داد: در کل ایران نمی توان پیدا کرد که ۲۰ عدد پراید با قیمت ۴۰ میلیون تومان فروخته شده باشد، لذا اگر می خواهیم بازار را از التهاب در آوریم باید این قسمت را کنترل کنیم .
وی با اشاره به اینکه خودروهای وارداتی هیچ رقابتی را برای خودروهای داخلی نداشت، زیرا در کلاس آنها نبود ادامه داد: خودروهای وارداتی گران قیمت بودند و اثری بر روی خودروهای داخلی نداشت.
مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو خاطرنشان کرد: برای هفته آینده ۴۰ هزار خودرو را پیش فروش خواهیم کرد تا بتوانیم بحث سیاه بازار را بشکنیم.
محمد عزیزی عضو کمیسیون صنایع مجلس طی گفتوگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه مسئولیت تنظیم بازار با چه کسی است؟ این پاسخگویی را چه کسی باید داشته باشد؟ آیا واقعا مردم را باید مقصر دانست افزود: چرا بعد از گذشت سی سال نتوانستیم برای پراید قطعات مورد نیاز را تولید کنیم، متاسفانه مردم را بی اعتماد کردهایم.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه مسئولیت تنظیم بازار با وزارت صنعت معدن و تجارت است افزود: وزیر صنعت را به زیر تیغ استیضاح می بريم و مجلس به غیر از این راه دیگری ندارد.
یکه زارع درباره تاخیر در تحویل خودروها گفت: به دلیل تحریم های ظالمانه علیه کشورمان، تولید قطعه کاهش یافته است، زمانی تولید ما به 2700 میرسید، اما در حال حاضر حجم تولید به 2000 عدد رسیده است.
جهرودی هم درباره تاخیر تحویل خودروری C3 عنوان کرد: این محصول قرار بود که استانداردهای 85 گانه را پاس کند. این محصول کاملا به روز بوده و در حال حاضر در بازارهای اروپایی به فروش میرسد. ما توانستیم تولید این خودرو را به 2000 دستگاه برسانیم، اما عمده تاخیر در تحویل خود برای ما در مورد رنو بوده است و آن هم به دلیل کاهش تولید آن از 570 دستگاه به 90 دستگاه بود که همین امر سبب تراکم شده است؛ اما درخصوص سایر محصولات معمولا کمتر از یک ماه تاخیر رخ داده است.
یکه زارع هم در پایان درباره استاندارهای 85 گانه گفت: ما در حال هماهنگی با سازمان استاندارد هستیم تا بتوانیم طی توافقی این استانداردها را در تولیدات خود لحاظ کنیم.
انتهای پیام/
قیمت خودرو ها که فاقد کیفیت لازم،گارانتی مطمئن و بسیاری مشکل دیگر است که فاقد کفایت لازم برای استفاده کنندگان و رقابت با خودرو های وارداتیست.
چرا فکر این را نمیکنید که کجای کارتان مشکل دارد که نمیتوانید رقابت کنید و فقط قیمتها را بالا میکشید؟
لطف کنید قیمتهای این چهل هزار خودروی پیش فروشی را که میخواهید ارائه دهید مشخص کنید وقتی خودروی 90 میلیونی را بر فرض 112 میلیون تومن بفروشید چه فرقی میکند؟
تا وقنی هم که انحصار و رقابتی نیست به فکر اصلاح خودرو و رنج مردم نیستید
اگر این قانون تصویب بشه حاضرم قسم بخورم قیمت بهترین و گرون ترین خودروی خارجی قیمتش به زیر صد میلیون میاد و حتی روی خودروهای داخلی هم تاثیر گذار خواهد بود و قیمتش رو پایین میاره و اونوقت بازار خودرو رقابتی میشه و....
خودروی وارداتی مشتری خودشو داره
خودروی داخلی هم مشتریش قشر ضعیف جامعه هست که الان نمیتونه بخره،اگر ورشکست شدید گردن خودروی وارداتی نگذارید.
اتفاقا خودرو باید وارد بشه