برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با موضوع بررسی اوضاع بازار خودروهای داخلی پخش شد.

نیاز مردم به خودروی تولیدی داخل سالیانه 1.3 تا 1.5 میلیون دستگاه است

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اوضاع بازار خودروهای داخلی موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب دوشنبه 12 شهریورماه بود که با حضور محسن جهرودی مدیر عامل ایران سایپا و هاشم یکه‌زارع مدیر عامل ایران خودرو برگزار شد.

محسن جهرودی مدیر عامل ایران سایپا در ابتدای برنامه در رابطه با علت شکل گیری بازار حاشیه ای در خصوص خودرو فراتر از توان خرید مردم، اظهار کرد: عملا در مسیر تولید انحرافی وجود نداشته و تولید خودرو را با وجود تمام فشارها محقق کرده ایم و در 5 ماهه امسال 18 هزار دستگاه خودرو وارد بازار شده است.

مدیر عامل سایپا گفت: نیاز مردم به خودروی تولید داخلی چیزی حدود 1میلیون و 200 و یا 300 هزار است. ما امروز با تقاضایی مواجه شده ایم که شکل نیاز ندارد. از ماه دوم سال با اتفاقات بازار ارز، با حجم عظیمی از تقاضا مواجه شدیم. حجم تولید تغییر نکرده است، ولی حجم تقاضا به صورت فزاینده ای افزایش یافته است.

وی افزود: به دلیل سودی که در خرید و فروش خودرو وجود دارد، حال تصور کنید این تقاضا 10 برابر میزان ذکر شده باشد(1میلیون و 200 هزار)، همین امر سبب ایجاد بازار کاذب می‌شود.

یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو درباره افزایش ناگهانی قیمت خودروی پراید و پژو 405 تصریح کرد: این افزایش قیمت ها بازار کاذبی است که ایجاد شده و صرفا برای ملتهب کردن فضا به وسیله قیمت گذاری توسط فروشنده‌های خرد است. چرا که به نظر نمی‌رسد در سراسر ایران خودروی زیادی با این قیمت بتواند به فروش برسد.

با یک کد ملی، فقط می توان یک خودرو در سال خرید

جهرودی گفت: ما در سیستم فروش عوامل محدود کننده ای را تعبیه کرده‌ایم، مثلا یکی از شروط خرید این است که طی 18 ماه گذشته متقاضی سابقه خرید نداشته باشد و یا با یک کد ملی، فقط می توان یک خودرو در سال خرید، اما در هر صورت با وجود همه این عوامل محدود کننده، باز هم یک جامعه 500 الی 600 هزار نفری متقاضی خودرو وجود دارد که خارج از کنترل خودرو ساز است.

جهرودی در ادامه با طرح این سوال که چه اتفاقی افتاده بود که تا قبل از برج 2 این حجم از تقاضا وجود نداشت بیان کرد: سیاست های بانک مرکزی نسبت به تامین ارز مورد نیاز خودرورسازها از اردیبهشت ماه تغییر کرد. ما شاهد نوسانات و تغییراتی در بحث ارز بودیم و همین طور با گروه بندی‌های انجام شده در این باره، ما خودروسازان با تلاش های وزیر صمت در گروه 1 قرار گرفتیم.

وی افزود: این تغییرات حاکی از ایجاد تغییرات در قسمت تمام شده خودرو بود و مردم این را درک می‌کنند. باید توجه داشت که تمام متقاضیان دلال نیستند، بلکه در میان آها افرادی هستند که حتی یک یا چند خودروی دیگر دارند، نکته این است که مراجعه کنندگان به دنبال حفظ ارزش دارایی خود هستند و به خودرو به عنوان یک کالای سرمایه ای نگاه می‌کنند و ممکن است به آن هیچ نیازی نداشته باشند و این دلیلی بود که بر بازار ما سوار شد.

یکه زارع در خصوص کاسبان اصلی سود حاصله از تفاوت قیمت کارخانه با بازار تصریح کرد: ما به عنوان خودروساز خود یکی از معترضان هستیم و برای ما هم این اختلاف قیمت زجرآور است؛ اما باید دید عوامل این اختلاف چیست. ما به این فکر می کنیم که چرا نمی توانیم راهکاری مناسب برای جذب مشتری پیدا کنیم که متقاضی بتواند خودرو را با قیمت مصوب خریداری و از خودروساز تهیه کند. می توان گفت تنها دلیلش همان بازار کاذب است.

تاخیر در دریافت قطعه است که باعث می‌شود نتوانیم در موعد مقرر خودرو را تحویل مشتری دهیم

جهرودی درباره انبار و عدم عرضه خودرو به منظور فروش با قیمتی بالاتر اظهار کرد: احتکار کاری بسیار ناپسند است که تعریف خاص خودش را دارد، خودرو مانند میوه و یا گوشت، قابل احتکار نیست. دلیلی برای این کار وجود ندارد، در واقع تاخیر در دریافت قطعه است که باعث می‌شود ما نتوانیم در موعد مقرر خودرو را تحویل مشتری دهیم.

رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات هم در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه درخصوص تایید احتکار خودرو گفت: ما جلسات متعددی را با خودروسازان داشته‌ایم. همانطور که گفته شد مصداق احتکار درمورد خودرو وجود ندارد. بحث احتکار زمانی پیش می‌آید که الزام به عرضه از سوی وزیر صمت اعلام شود که درباره خودرو اعلام نشده است. عنوانی که در این باره مطرح می‌شود، اختفای خودرو با هدف گرانفروشی نام دارد و از آن به نام احتکار یاد نمی‌شود.

محمد عزیزی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگوی تلفنی در رابطه با کشف انبار قطعات ایران خودرو در حوالی استان البرز گفت: این 1900 دستگاه خودرو تولید یک روز ماست. اگر در سال گذشته در چنین زمانی، با پهپاد بر فراز ایران خودرو پرواز می کردید، متوجه 40 هزار دستگاه خودرو می شدید که آمار عجیبی نیست و کاملا طبیعی است.

مدیر عامل شرکت خودروسازی سایپا در ادامه گفت: افتخارم این است که با آگهی روزنامه استخدام شدم.

خودرو اصولاً احتکار پذیر نیست

وی با اشاره به اینکه خودرو اصولاً احتکار پذیر نیست گفت: درگیر یک حرکت سودجویانه هستیم که طی آن یک سری از آدم ها به تحلیل بازار می پردازند ، عدد هایی که در رابطه با قیمت خودرو بیان می شود منبعث از چند سایت است لذا قیمت‌هایی که اعلام می‌شود عددی نیست که در جامعه بر مبنای آن معامله صورت بگیرد، ما می‌گوییم قیمت محصولمان این نیست و قیمت بازار را به عنوان خودرو ساز قبول نداریم.

مدیر عامل شرکت خودروسازی سایپا با اشاره به اینکه اگر در نمایندگی محصول بدون پلاک وجود دارد قابل پیگیری است اظهار کرد: تمام فروش های اخیر ما اینترنتی بوده، ولی اگر خودرویی در داخل نمایندگی با پلاک فروخته می شود دارای صاحب است، یعنی کسی بوده که از ما خرید کرده و حالا می‌خواهد عرضه کند، تمام فروش های اخیر گروه خودروسازی سایپا به صورت شفاف است.

وی با بیان اینکه قیمت بازار را قبول نداریم اظهار کرد: تمام فروش های ما اینترنتی است، اگر بنا به وارد کردن خودرو داریم باید حقوق و عوارض گمرکی آن صفر شود.

پراید 40 میلیونی نادرست است و صحت ندارد

جهرودی با تاکید بر اینکه باید بر روی بحث تحویل فوری خودرو اقدام عاجلی صورت گیرد عنوان کرد: ۱۰ صبح روز چهارشنبه ۵۰ هزار دستگاه خودرو پراید و انواع آن، تیبا و انواع آن و نیسان به صورت پیش فروش با قیمت مصوب و منطبق با زمان تحویل توزیع خواهد شد.

مدیرعامل شرکت خودروسازی سایپا با طرح این سوال که چند نفر پراید ۴۰ میلیون تومانی گرفته اند گفت: این قیمت نادرست است ،شورای رقابت به ما قیمت را اعلام می‌کند، ما ریالی نمی‌توانیم اضافه‌تر بفروشیم تا زمانی که اصلاح قیمت صورت بگیرد.

وی افزود: در برخی از قطعات هایتک مشغول کار هستیم، در بحث فولکس‌واگن در خودروهای دیزلی شاهد رسوایی برای کشوری با آن سطح تکنولوژی و دانش فنی بودیم، بسیاری از قطعات را داخلی سازی کرده ایم، تمام قطعات مربوط به بدنه داخلی سازی شده است، در برخی از قطعات هایتک در حال کار هستیم و قطعه‌سازان مشغول فرایند هستند و در برخی از موارد دانش فنی در اختیار چند کشور است.

هاشم یکه زارع مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه ما به عنوان خودروساز باید خودمان را مسئول بدانیم و مشکلات را حل کنیم خاطرنشان کرد: مدیریت تقاضای تحویل فوری باید صورت گیرد ، در یک بازار خودرو ۱۰۰ هزارتایی ۹۵ هزار خودرو را از طریق سایت ثبت نام می کنیم آن هم به قیمت روز از سوی دیگر ۵ هزارخودرو باقی می ماند که به صورت تحویل فوری انجام می شود.

وی با بیان اینکه از ماه اردیبهشت این بازار ۵ هزارتایی دچار التهاب شد ادامه داد: در کل ایران نمی توان پیدا کرد که ۲۰ عدد پراید با قیمت ۴۰ میلیون تومان فروخته شده باشد، لذا اگر می خواهیم بازار را از التهاب در آوریم باید این قسمت را کنترل کنیم .

هفته آینده ۴۰ هزار خودرو را پیش فروش خواهیم کرد

وی با اشاره به اینکه خودروهای وارداتی هیچ رقابتی را برای خودروهای داخلی نداشت، زیرا در کلاس آنها نبود ادامه داد: خودروهای وارداتی گران قیمت بودند و اثری بر روی خودروهای داخلی نداشت.

مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو خاطرنشان کرد: برای هفته آینده ۴۰ هزار خودرو را پیش فروش خواهیم کرد تا بتوانیم بحث سیاه بازار را بشکنیم.

محمد عزیزی عضو کمیسیون صنایع مجلس طی گفت‌وگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه مسئولیت تنظیم بازار با چه کسی است؟ این پاسخگویی را چه کسی باید داشته باشد؟ آیا واقعا مردم را باید مقصر دانست افزود: چرا بعد از گذشت سی سال نتوانستیم برای پراید قطعات مورد نیاز را تولید کنیم، متاسفانه مردم را بی اعتماد کرده‌ایم.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه مسئولیت تنظیم بازار با وزارت صنعت معدن و تجارت است افزود: وزیر صنعت را به زیر تیغ استیضاح می بريم و مجلس به غیر از این راه دیگری ندارد.

یکه زارع درباره تاخیر در تحویل خودروها گفت: به دلیل تحریم های ظالمانه علیه کشورمان، تولید قطعه کاهش یافته است، زمانی تولید ما به 2700 می‌رسید، اما در حال حاضر حجم تولید به 2000 عدد رسیده است.

جهرودی هم درباره تاخیر تحویل خودروری C3 عنوان کرد: این محصول قرار بود که استانداردهای 85 گانه را پاس کند. این محصول کاملا به روز بوده و در حال حاضر در بازارهای اروپایی به فروش می‌رسد. ما توانستیم تولید این خودرو را به 2000 دستگاه برسانیم، اما عمده تاخیر در تحویل خود برای ما در مورد رنو بوده است و آن هم به دلیل کاهش تولید آن از 570 دستگاه به 90 دستگاه بود که همین امر سبب تراکم شده است؛ اما درخصوص سایر محصولات معمولا کمتر از یک ماه تاخیر رخ داده است.

یکه زارع هم در پایان درباره استاندارهای 85 گانه گفت: ما در حال هماهنگی با سازمان استاندارد هستیم تا بتوانیم طی توافقی این استانداردها را در تولیدات خود لحاظ کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۴ ۱۳ شهريور ۱۳۹۷
چرا این همه تعرفه واردات فقط تو ایرانه تو بقیه کشورها این تعرفه ها نیست ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۵ ۱۳ شهريور ۱۳۹۷
چرا کسی حریف خودروسازها نمیشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۲ ۱۳ شهريور ۱۳۹۷
خدا خودش کمکمون کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۲ ۱۳ شهريور ۱۳۹۷
مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
دلسوز
۱۲:۰۷ ۱۳ شهريور ۱۳۹۷
سلام،یه سوال بازار کاذب را چه کسانی ایجاد کرده اند؟
قیمت خودرو ها که فاقد کیفیت لازم،گارانتی مطمئن و بسیاری مشکل دیگر است که فاقد کفایت لازم برای استفاده کنندگان و رقابت با خودرو های وارداتیست.
چرا فکر این را نمیکنید که کجای کارتان مشکل دارد که نمیتوانید رقابت کنید و فقط قیمتها را بالا میکشید؟
لطف کنید قیمتهای این چهل هزار خودروی پیش فروشی را که میخواهید ارائه دهید مشخص کنید وقتی خودروی 90 میلیونی را بر فرض 112 میلیون تومن بفروشید چه فرقی میکند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۱۳ شهريور ۱۳۹۷
خودرو با کلاس معمولی دنیا بدون تعرفه وارد شود والسلام
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۱:۳۱ ۱۳ شهريور ۱۳۹۷
داخلیها دنبال رقابت نیستند .
Saudi Arabia
ناشناس
۱۰:۵۲ ۱۳ شهريور ۱۳۹۷
ای داد وبیداد
Iran (Islamic Republic of)
Zahra
۱۰:۴۸ ۱۳ شهريور ۱۳۹۷
واقعن قطعه نیست ونمیتونید تولید کنید چرا واردات خودرو ازادکنید بزار مردم یه نفسی بکشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۱۳ شهريور ۱۳۹۷
یک پراید صفر را دو سه سال سوار شو ببین یه پات توی ماشین و یه پات توی تعمیرگاه هست یا نه آن وقت توقع کن !
تا وقنی هم که انحصار و رقابتی نیست به فکر اصلاح خودرو و رنج مردم نیستید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۱۳ شهريور ۱۳۹۷
مردم الحمدالله همه با سواد وبه خاطر شرایط یه پا اقتصاد دان شدن و همه میدونن بوجود آورنده این شرایط بعضی از مسئولان هستند . وقتی خودرو به بازار نمیدین
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۰۹:۰۹ ۱۳ شهريور ۱۳۹۷
بدترین خودروهای دنیا رو به بالاترین قیمت ممکن به مردم بفروشند و این جدا از به دور ماندن مردم از دسترسی به تکنولوژیهای نوین در صنعت خودرو است که باعث بالارفتن نرخ مرگ و میر در جاده های کشور و همینطور بالارفتن مصرف بنزین است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۴ ۱۳ شهريور ۱۳۹۷
واقعا .چه پیشرفت داشت صنعت خودرو .بحث خودروی وارداتی رو مطرح نکیند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۵ ۱۳ شهريور ۱۳۹۷
كاش دولت خودروهاي خارجي وارد كند و كمر اين خودرو سازان بشكند و ديگه سوء استفاده نكنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۱۳ شهريور ۱۳۹۷
کمر مردم رو میشکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۱۳ شهريور ۱۳۹۷
بله
Germany
ناشناس
۰۷:۵۳ ۱۳ شهريور ۱۳۹۷
چه احتکار چه انبساط چه انقباظ... نفس کار یکی است واقعا متاسفم و فقط مردم ضرر جانی و مالی می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ملکوت
۰۷:۴۳ ۱۳ شهريور ۱۳۹۷
خودرو وارد کنید تا معلوم شود مانند کشورهای دیگه خودرو دارند خودرو هم وارد میکنند هیچ اشکالی ندارد .
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۷:۲۰ ۱۳ شهريور ۱۳۹۷
با کمال تاسف دیشب شاهد یک برنامه تلویزیونی بودیم.سوالات دوست داشتنی، مجری آرام و مهربان ، خودروساز که خودش با به بازار ندادن خودرو باعث گرانی شده،طلبکار هم شده و نکته جالب اینکه از خودروساز سوال میشود آیا مردم مقصرند
Germany
ناشناس
۰۷:۰۳ ۱۳ شهريور ۱۳۹۷
اگر واقعا "خودروهای وارداتی جای هیچ رقابتی را برای خودروهای داخلی نذاشته اند" که نباید قیمت تولیدات داخلی با این شیب بالا بره.
Iran (Islamic Republic of)
هانیه
۰۶:۵۳ ۱۳ شهريور ۱۳۹۷
خوب من می روم 100 تومن می دهم به یه بابایی می گم بیا برو یه خودرو بخر بعد بیا وکالتی واگذار کن بعد از یکسال هم سند می زنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۴ ۱۳ شهريور ۱۳۹۷
خودروهای با کیفیت تولید کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۶ ۱۳ شهريور ۱۳۹۷
جلوی دلال هارو بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۵ ۱۳ شهريور ۱۳۹۷
هر روز شاهد گرونی هستیم چرا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۱ ۱۳ شهريور ۱۳۹۷
چرا هیچ کسی جوابگو نیست ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۱ ۱۳ شهريور ۱۳۹۷
از زندگی ناامیدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۹ ۱۳ شهريور ۱۳۹۷
هیچ بیمه ای چه شخص ثالث ، چه بدنه به خودروهای خارجی تعلق نگیرد و اگر(خودرو خارجی) با خودرویی تصادف کنه و شخص مقابلش تقصیر کار باشه و هر چه قدر هم خودروی خارجی خسارت دیده باشه شخص مقصر فقط تا سقف پنج میلیون تومان پرداخت کنه و....
اگر این قانون تصویب بشه حاضرم قسم بخورم قیمت بهترین و گرون ترین خودروی خارجی قیمتش به زیر صد میلیون میاد و حتی روی خودروهای داخلی هم تاثیر گذار خواهد بود و قیمتش رو پایین میاره و اونوقت بازار خودرو رقابتی میشه و....
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۲:۴۵ ۱۳ شهريور ۱۳۹۷
یک گوشی صد هزار تومانی 6 یا 7 در صد گرون شده چرا هیچ نظارتی نمیشه ؟
Iran (Islamic Republic of)
Rezabozorg
۰۱:۱۷ ۱۳ شهريور ۱۳۹۷
مقصرکیه واقعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۱ ۱۳ شهريور ۱۳۹۷
ببین پول مردم داره کجاها خرج میشه همه میخوایم مفد بشینیم خونه پول در بیاریم کسی به فکر تولید و اشتغال نیست!!!!
France
ناشناس
۰۰:۵۰ ۱۳ شهريور ۱۳۹۷
اصلا مگر خودروی داخلی قابل رقابت هست با خودروی خارجی؟!!!!!!!!!!


خودروی وارداتی مشتری خودشو داره
خودروی داخلی هم مشتریش قشر ضعیف جامعه هست که الان نمیتونه بخره،اگر ورشکست شدید گردن خودروی وارداتی نگذارید.
اتفاقا خودرو باید وارد بشه
Iran (Islamic Republic of)
فردین
۰۰:۴۶ ۱۳ شهريور ۱۳۹۷
چرا این خبرو زودتر تکمیلش نمیکنین؟
Netherlands
ح
۰۰:۴۵ ۱۳ شهريور ۱۳۹۷
ای داد وبیداد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۱ ۱۳ شهريور ۱۳۹۷
آقا نپرسیدید ایشالا کی باید منتظر پراید ۱۰۰ملیونی باشیم
Iran (Islamic Republic of)
Ali Bohloolzadeh
۰۰:۳۹ ۱۳ شهريور ۱۳۹۷
اگر واقعأ قصد رفع مشكل را داريد واردات خودرو را ازاد كنيد و حقوق گمركى رو هم به روال سابق بر گردانيد و اقاى وزير صنعت رو هم استيضاح فرماييد باور كنيد عمده مشكل با اين روش حل خواهد شد
Germany
مهدی
۰۰:۰۷ ۱۳ شهريور ۱۳۹۷
ما مردم ایران از خودرو هایی که سوار می شیم معلومه
آخرین اخبار