۱۲ شهریور یادآور شهادت رئیسعلی دلواری سردار مبارزات مردم استان بوشهر علیه استعمار انگلیس است؛ روزی که به همین مناسبت در تقویم کشورمان به نام روز ملی مبارزه با استعمار ثبت شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، رئیسعلی دلواری (۱۲۶۱-۱۲۹۴ خورشیدی) آزادی خواه مشروطه طلب و رهبر قیام جنوب در تنگستان و بوشهر علیه نیرو‌های متجاوز و استعمارگر انگلیس در جنگ جهانی اول بود.

او در عصر مشروطیت، پس از این که قوای اشغالگر انگلیس جنوب ایران را به تصرف خود درآوردند، در برابر تجاوزگران ایستاد و شکست‏های سنگینی بر آنان وارد کرد.

پس از اشغال بوشهر، نیرو‌های انگلیسی می‌خواستند دلوار را تصرف کنند که رئیسعلی با تکیه بر خدای متعال و فتوای علمای بنام، چون مجاهد برازجانی، مجتهد اهرمی، سید عبدالله بلادی و ایجاد وحدت میان سران ایلات و عشایر، همراه با یاران خود، برای حفظ استقلال میهن و جلوگیری از غارت سرمایه‌های ملی مقابل اشغالگران قد علم کرد.

۱۲ شهریور سالروز شهادت رئیسعلی دلواری و روزملی مبارزه بااستعمار

انگلیسی‌ها تلاش کردند با تطمیع و تهدید رئیسعلی پاکباز و شجاع را به همراهی با خود وادار کنند که موفق نشدند و آن گاه بود که یکی از خیانت پیشگان داخلی را برای مقابله با او انتخاب کردند.

رئیسعلی دلواری در ۱۲ شهریور ۱۲۹۴ هجری شمسی در حالی که به نیرو‌های متجاوز انگلیسی در محله تنگ صَفَر بوشهر شبیخون زده بود از پشت سر مورد اصابت گلوله یک خائن داخلی به نام غلامحسین قرار گرفت و در سن ۳۳ سالگی به شهادت رسید.

به همین مناسبت با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۸۹، روز ۱۲ شهریور به عنوان روز ملی مبارزه با استعمار انگلیس نام گذاری شد.

مزار شهید رئیسعلی دلواری در جوار حرم علی بن ابی طالب (ع) در وادی السلام در شهر نجف اشرف عراق قرار دارد.

۱۲ شهریور سالروز شهادت رئیسعلی دلواری و روزملی مبارزه بااستعمار

شرح مبارزات مردم استان بوشهر و رئیسعلی دلواری را مرحوم همایون شهنواز کارگردان نام آشنای کشورمان، در مجموعه ۱۴ قسمتی تلویزیونی دلیران تنگستان به خوبی به تصویر کشیده است. مجموعه‌ای که تولید آن سال ۱۳۵۰ آغاز شد و دو سال طول کشید. این مجموعه تلویزیونی به گونه‌ای ساخته شده که هم از اسفند ۵۳ تا بهار ۵۴ در تلویزیون به نمایش درآمد و هم بار‌ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی بازپخش شد.

کارگردان این مجموعه اسفند پارسال درگذشت و پیکر او ا توجه به علاقه اش به رئیسعلی، در جوار منزل و موزه شهید رئیسعلی دلواری به خاک سپرده شد.

یادآور می‌شود عصر امروز به مناسبت گرامیداشت صد و سومین سالروز شهادت رئیسعلی دلواری مراسمی در زادگاهش بندر دلوار برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/ب

گرامیداشت صد و سومین سالروز شهادت رئیسعلی دلواری در زادگاهش

برچسب ها: انگلیس ، شهدا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.