قیمت‌ها مصوب می شود، اما مصرف کننده در بازار با قیمت متفاوت مواجه می‌شود

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع نبض نامنظم قیمت ها در بازار کالا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نبض نامنظم قیمت ها در بازار کالا موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب یکشنبه 11 شهریورماه بود که با حضور محمد محمدی عضو هیئت مدیره انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان و محمد عزیزی  عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

محمد محمدی عضو هیئت مدیره انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان در ابتدای برنامه اظهار کرد: کالای اساسی اصولا کالایی است که مصوبه دارد و باید بر اساس مصوبه قیمت گذاری شود، در حقیقت کالای اساسی قیمت گذاری شده، اما آن چیزی که در بازار و دسترس مردم وجود دارد متفاوت بوده و مشکل در این است که قیمت ها مصوب می شود، ولی در بازار، مصرف کننده با قیمت متفاوت مواجه می شود.

وی با بیان اینکه مردم به دنبال بازار مطمئن هستند، افزود:تعریف بازار مطمئن این است که ابتدا کالا از نظر قیمت،کیفیت و سلامت مناسب باشد و زمانی که قیمت اعلام شود بر اساس آن گران فروشی مشخص می شود.

محمدی با اشاره به اینکه در اختیار داشتن معیار قیمت از تخلف جلوگیری می کند،گفت: پس می توان گفت که قیمت بسیاری از کالا ها مشخص شده است، مثلا تخم مرغ با یک قیمت مشخص در بازار عرضه شده، اما مصرف کننده با مراجعه به بازار با این قیمت عملا مواجه نمی شود.

عضو هیئت مدیره انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان تاکید کرد: ما وقتی در شرایطی قرار می گیریم که تنش در بازار وجود دارد، باید نظارت ها بیشتر شود و مهم تر از آن شبکه توزیع است که باید بدان توجه شود، به این دلیل وقتی کالایی تولید می شود از لحظه تولید تا زمانی که در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد باید در شبکه های رسمیِ توزیع رصد شود؛ معضل اصلی ما در بسیاری از کالاها، مشکل شبکه و واسطه است.

عرضه و تقاضا نیازمند زیرساخت‌های لازم است و نظام توزیع باید رقابت پذیر باشد

محمد محمدی عضو هیأت مدیره انجمن ملی حمایت از مصرف کننده با اشاره به اینکه عرضه و تقاضا نیازمند زیرساخت‌های لازم است گفت: نظام توزیع باید رقابت پذیر باشد، لذا این نظام برای کاهش قیمت است نه اینکه یک سری به نام عرضه و تقاضا قیمت ها را افزایش دهند، الان مشخص شده که چه بلایی بر سر واردات آمده است.

محمد عزیزی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه برنامه درباره نظارت شبکه توزیع، بیان کرد: ما باید قبول کنیم در شرایط فعلی تا اندازه در موضوع مقابله و مواجه با تولید نتوانستیم وارد عمل شویم، در صورتی که از ماه های قبل مشخص بود ضمن اینکه ما کشور بی تجربه در مقابله با تحریم ها نیستیم و 40 سال تحریم ها همیشه با ما همراه بوده و هیچگاه بر ما غالب نشده است.

وی افزود:مقام معظم رهبری هشدار ها را داده بودند و ما در بحث تحریم ها با موضوع جو رسانه و جامعه نتوانستیم مقابله کنیم و به کار روانی و کار رسانه در این جهت سخت است.

عزیزی با بیان اینکه در سه قسم تامین، توزیع و نظارت فعالیت مناسبی وجود نداشته،گفت: بخشی از اختیاراتی که در خدمت وزارت بازرگانی بود به وزارت جهاد کشاورزی متحول شد و خود وزارت جهاد که متولی بخش تولید به حساب می آید نمی تواند تامین کننده مناسبی در این موضوع باشد.

امروز مشخص شده که چه بلایی بر سر واردات آمده است

عزیزی با بیان اینکه بین آمارهای تولیدی و واقعی تفاوت وجود دارد؛ تصریح کرد: این مسئله باعث افزایش قیمت ها می شود و قابلیت کنترل ندارد. در بخش توزیع ارز، منابع ارزی ما مشخص بود و نمی توان ذخایر ارزی را در اختیار هرکسی قرار داد و تاکید جدی مقام معظم رهبری نیز بر این مسئله بوده است. کالا تولید یا وارد می شود، ما در بحث نظارت مشکل داریم و امکانات موجود در این زمینه وجود ندارد، وقتی کالایی به کشور وارد می شود هیچ نظارت موثری بر قیمت آن نیست.

وی با بیان اینکه ما در نظارت بر کالا بسیار ضعیف عمل کردیم، اظهار کرد: ما یک مصوبه زیر نظر هئیت عالی نظارت داریم که هر تولیدکننده موظف است قیمت نهایی خود را محاسبه کند و میزان سود خود را نیز می گیرد و زمانی که نظارت مناسبی در این زمینه نباشد ما شاهد تخلف عمده فروش و خرده فروش نیز هستیم.

در ادامه حسنی عضو اتحادیه بنکدارها نیز اظهار کرد: هیچ گونه مشکلی در بازار نداریم و تنها مشکل موجود به ساختارهای دولتی باز می گردد. طی چهل سال گذشته میلیاردها تومان جریمه نتوانسته تاثیری در کاهش قیمت کالا داشته باشد، به همین دلیل برخوردهای پلیسی هیچ سودی به همراه نخواهد داشت.

عزیزی با بیان اینکه نظارت بر بازار در جهان مرسوم نیست، خاطر نشان کرد: همیشه در بحث نظارت های حاکمیتی، ابزارهای خاص خود وجود دارد. در کدام یک از کشورهای دنیا نظارت بر اصناف را قرار دادند؟

آیا تاوان ناکارآمدی شرکت‌ها در بخش خصوصی را مردم باید پس بدهند؟

محمدی با اشاره به اینکه نظارت های اتحادیه ها درون سازمانی است،گفت: این سازمان ها کفایت کافی ندارند؛ ضمن اینکه نظارت اتحادیه جزئی از نظارت کلی بوده که باید اعمال شود.

محمد عزیزی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه از یک طرف اعلام می‌کنیم که به خودروی ملی دسترسی پیدا کرده‌ایم، اما چرا نمی توان بازار را تنظیم کرد افزود: آیا تاوان ناکارآمدی شرکت ها را مردم باید پس بدهند؟

این عضو کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به اینکه در بحث کالاهای اساسی مردم، نمایندگان بر اساس احساس تکلیف مصوبه دو فوریتی را گذرانده اند، لذا دولت موظف به تامین کالاهای اساسی و سازماندهی نیازهای اساسی خانوار با ارز دولتی شده، تصریح کرد: مجلس ادای وظیفه کرده و دست دولت را در این قضیه باز گذاشته است.

وی با اشاره به اینکه برخی از کالاها نیاز به قطعه خارجی ندارد، اما نتوانسته ایم بازار را تنظیم کنیم اظهار کرد: پاسخگو چه کسی است؟ نمایندگان مجلس، وزیر صنعت و نمایندگان سازمان تعزیرات باید پاسخگو باشند، متاسفانه کالاها و اجناس در قالب احتکار در انبار ها و پارکینگ ها جمع شده اند.

نمی‌توان کتمان کرد که باید با متخلف برخورد کرد که البته این امر صورت نگرفته و کسی صدایش در نیامده است

جواد مناقبی رئیس مجمع عالی واردات با اشاره به اینکه باید شرایط را تغییر داد لذا بحث های ما شعاری بوده که می‌گوییم اقتصاد تابع عرضه و تقاضا است، وقتی چنین کاری را نمی توان انجام داد دچار مشکل می شویم گفت: مصرف کننده به دلیل احساس نگرانی برای تهیه کالا به این نتیجه می‌رسد که اگر جایی کالایی دید خریداری کند.

وی با اشاره به اینکه نمی‌توان کتمان کرد که باید با متخلف برخورد کرد که البته این امر صورت نگرفته و کسی صدایش در نیامده، ادامه داد: ناامنی را به جامعه تزریق کرده ایم، ارز دولتی از تاریخ97/1/22 تخصيص پیدا شد ولی در این اواخر بلوا به وجود آمد.

آرمان خالقی نایب رئیس اتاق صنعت، معدن و تجارت در ادامه برنامه با اشاره به اینکه اشتباهات اقتصادی در کشور در سطح کلان اقتصاد بوده است عنوان کرد: متاسفانه بیماری اقتصادی در کشور حادث شده و نهادهای تولید را گران کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه برای تولید کننده بحث رقابت، عرضه و تقاضا مطرح است گفت: متاسفانه قدرت خرید مردم و تولیدکنندگان پایین آمده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۲۳:۱۹ ۱۲ شهريور ۱۳۹۷
یکی از نمایندگی های ایران خودرو در قم ،قبل از عید ۳۸۰ میلیارد تومن ثبت سفارش خودرو داشته. چطوریه که مردم نمیتونن یه خودرو اینترنتی ثبت نام کنن ولی نمایندگیها این حجم از ثبت سفارش رو دارن.
آخرین اخبار