رئیس جمعیت هلال احمر در نشست خبری خود برنامه های کلی جمعیت هلال احمر را تشریح کرد.

در بحث امداد و نجات ما معین دولت هستیم/ رابطه جمعیت هلال احمر با صلیب سرخ نزدیک استبه گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال احمر در نشست خبری خود که ظهر امروز (یک شنبه) در معاونت مطبوعات و اطلاع رسانی برگزار شد، در خصوص برنامه های کلی و وظایف جمعیت هلال احمر اظهار کرد: جمعیت هلال احمر در ایران سابقه ۹۵ ساله دارد و ۴ وظیفه بزرگ ارتقای سلامت، ارتقای روحیه انسان دوستی، کاهش مشکلات و آلام مردم و تکریم انسان ها که جزو وظایف اصلی جمعیت است را به صورت یک نهاد مستقل و غیر انتفاعی دنبال می کند.

وی در خصوص وظایف جمعیت کشور در داخل کشور عنوان کرد: در داخل کشور وظایفی در بخش های جوانان، داوطلبان، کارخانه های توزیع اقلام امدادی و امداد و نجات داریم. بیش از دو میلیون نفر داوطلب در جمعیت هلال احمر مشغول فعالیت هستند. همچنین در بحث امداد و نجات ما معین دولت هستیم. با توجه به اینکه کشور ما کشور حادثه خیزی است، جمعیت هلال احمر به عنوان یک نهاد غیر دولتی حاضر شده و تلاش می کند تا خسارات را کاهش دهد‌.

رئیس جمعیت هلال احمر افزود: در بحث کمک های داخلی شاید جمعیت هلال احمر جزو معدود ترین نهادها باشد که اقلام امدادی را خودمان تولید و گاهی اوقات صادر هم می کنیم.

پیوندی با اشاره به اینکه جمعیت هلال احمر جمعیتی کاملا مردمی است گفت: جمعیت هلال احمر جمعیت کاملا مردمی و از جنس مردم است که برای کاهش مشکلات و آلام مردم تلاش می کند.

وی مطرح کرد: جمعیت هلال احمر تلاش دارد تا با عنوان کار انسان دوستانه و بشر دوستانه بر اساس توانمندی هایش از خشکسالی سومالی تا سیل پاکستان و مشکلاتی که در یمن و سوریه خدمت رسان مردم باشد.

پیوندی با بیان اینکه جمعیت هلال احمر یک نهاد بین الملی و جهانی است، افزود: جمعیت هلال احمر نه تنها در داخل کشور بلکه در دنیا به عنوان یک جمعیت قدرتمند است و یک نهاد بین الملی است که وظیفه دارد به تمام مردم جهان خدمت رسانی کند.

بودجه جمعیت هلال احمر یک بودجه غیر دولتی است

وی در ادامه در خصوص بودجه مربوط به جمعیت هلال احمر تصریح کرد: بودجه جمعیت هلال احمر دو هزار میلیارد تومان است و بودجه غیر دولتی محسوب می شود که البته دولت هم در بحث های عمرانی به طور مستقیم کمک می کند.

تحریم ها جمعیت هلال احمر را نیز تحت تاثیر قرار می دهد

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به تحریم های ایران بیان کرد: از تحریم های ظالمانه همه مردم رنج خواهند برد و جمعیت هلال احمر هم از این تحریم ها به نوعی رنج خواهد کشید. این تحریم ها وظایف جمعیت را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

پیوندی در ادامه این نشست در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که چرا کمک های خارجی در زلزله کرمانشاه کم بوده است؟ گفت: در زلزله کرمانشاه به علت توانمندی های جمعیت و کمک های مردمی، ما اعلام استمداد بین المللی همچون زلزله بم نکردیم.

وی در خصوص کمک رسانی ها به زلزله کرمانشاه افزود: به غیر از کمک رسانی های سلبریتی ها، مردم ایران بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان پول نقد و ۲۰ میلیارد تن اقلام کمک کردند و با این وجود کشورهای پاکستان، ژاپن، تایلند و‌... کمک های نقدی خود را به صورت غیر مستقیم به سفارتخانه ها فرستادند.

کمک های هلال احمر به بحران مهاجران در بنگلادش

پیوندی اظهار کرد: بحران مهاجرین که در بنگلادش رخ داد،  جمعیت هلال احمر کمک ها را برای مردم آنجا ارسال کرد‌ و بزرگترین کمک از جانب رهبر معظم انقلاب اسلامی بود. کمک های نقدی و غیر نقدی ما برای کاهش مشکلات مردم این منطقه ادامه پیدا کرد. همچنین ۱۰۰ تن مواد غذایی ارسال شد.

وی در ادامه افزود: جمعیت هلال احمر یک درمانگاه صحرایی برای ارائه کمک های درمانی و بهداشتی در این منطقه احداث کرد که حدود ۴ ماه نیروهای ایرانی شامل پزشک، دندانپزشک و پرستار در این بیمارستان فعالیت داشتند.

ارتباط عربستان در حج ۹۷ ارتباط معقول و منطقی بود

پیوندی در خصوص ارتباط سعودی ها و همکاری آنان با ایران در حج ۹۷ افزود: بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی مسئولان خدمات بهداشت و درمان زائران ایرانی در ایام حج به عهده هلال احمر است.

وی عنوان کرد: ارتباط سعودی ها در حج امسال رابطه معقول و منطقی بود و سعی بر آن بود که هیچ زائری آسیب نبیند. مراحل بازگشت حجاج کشورمان ادامه دارد و هنوز تمام زائران ایرانی از عربستان به کشور بازنگشته اند.

رئیس جمعیت هلال احمر در خصوص آمار فوت زائران ایرانی در حج امسال گفت: تعداد زائرانی ایران که در عربستان فوت کردند، تاکنون 8 نفر بوده که به دلیل کهولت سن و بیماری در عربستان سعودی فوت کردند که این آمار نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

وی درباره رابطه ایران با فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر تصریح کرد: سالانه 500 تقاضای بازپیوند از افغانستان به هلال احمر ایران می رسد که هلال احمر ایران در این زمینه همکاری می کند.

رئیس جمعیت هلال احمر در پایان گفت: هلال احمر در بحران روهینگیا بر اساس وظیفه ذاتی خود، 100 تن دارو و مواد غذایی در مرحله نخست ارسال کرد و همچنین یک درمانگاه صحرایی با کادر درمانی ایرانی احداث کرد که پس از 4 ماه به هلال احمر بنگلادش واگذار شد، ولی همچنان کمک هلال احمر ایران به منطقه ارسال می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار