با توسعه فعالیت‌های گردشگری، زمینه برای ایجاد اشتغال فراهم می‌شود ؛حضور گردشگران برای اقتصاد کشورهایی با جمعیت جوان بسیار مفید است .

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، اصفهان به عنوان یکی از مهم‌ترین شهرهای تاریخی کشور، هر ساله میزبان  مسافران زیادی  از داخل و خارج کشور برای بازدید از آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری این استان  است ؛در میان شهرهای ایران اصفهان همچون جواهری است که با وجود نوسانات تاریخی و گذر قرن ها هنوز درخشش و شکوه خود را حفظ کرده است.

این شهر با وجود اندوه فراوان مردمش از  خشکی زنده رود، باز هم آنچنان سعی در پیشرفت و درخشش دارد که گویی امروز زندگی را شروع کرده و  آنچنان اصیل است که گویی همیشه وجود داشته است.

اصفهان تجلی کاملی از فرهنگ ایرانی-اسلامی است؛ فرهنگ غنی و طبیعت زیبای اصفهان چنان با یکدیگر سازگارند که به نظر می رسد هر یک بازتاب دیگری است .

اصفهان شهر گنبدها ، کاشی کاریها و گچ کاری

آثار تاریخی اصفهان شامل مجموعه ای از بهترین نمونه های متنوع از معماری اصیل ایرانی است؛در میان آثار تاریخی اصفهان می توان انواع گوناگونی از گنبدها ، کاشی کاری ها ، گچ کاری ها ، دیوارنگاری ها ، و خطاطی ها را به بهترین وجه خود مشاهده کرد.

کارهایی که اعتقاد مذهبی پدید آوردندگان خود را آشکار و به طرز چشم گیری بیننده ی خود را چنان  مجذوب می کند که گویی بیننده به زمان و احساسات پدید آورنده یعنی  در دنیایی که سرشار از نور و لطافت است، سفر می کند .

اگر تا به حال به نصف جهان سفر کرده باشید حتما تعداد زیادی از گردشگران خارجی را در گوشه و کنار این شهر زیبا و دینی مشاهده کرده اید،گردشگرانی که حضورشان در اصفهان نماد عظمت و جریان زندگی در این شهر زیباست.

حضور  گردشگران خارجی در هر شهر و کشوری نکات مثبت  بسیار زیادی را برای مردم آن منطقه به دنبال دارد ؛در واقع گردشگری نقش مهمی  در احیاء  وضعیت اقتصادی هر جامعه ایفا می‌کند.

حضور گردشگران جوان در اصفهان کمک شایانی به اقتصاد می کند

وقتی گردشگران به کشوری وارد می‌شوند الزاماً باید هزینه‌هایی از قبیل  خوراک و محل اقامت، هتل، مهمانخانه،  تفریحات، های حمل و نقل،  گشتها، تورها،  خرید سوغاتی و کالای بومی کشور میزبان  و هزینه ورود به موزه یا مکان دیدنی را در آن کشور بپردازند ؛ این هزینه‌ها از طریق ارزی که وارد کشور میزبان می‌کنند باعث رونق اقتصادی کشور میزبان می‌شود.

بدون شک نوع برخورد مردم و مسئولان  یک شهر در جایگاه های مختلف اجتماعی می تواند در جذب بیشتر گردشگر و کسب بیشتر درآمد در آن شهر موثر باشد .

مشتاق بودم که نظر گردشگران خارجی را در باره شهر زیبایم اصفهان بشنوم ؛ پس راهی مناطق تاریخی اصفهان شدم .

بدون اندکی تامل میدان امام اولین گزینه من برای  دیدن گردشگران خارجی و صحبت با آنان  بود؛ نوع پوشش ، رنگ پوست و یا حتی چهره   بعضی هایشان کاملا گویای این بود که  مهمان شهرما هستند و از کشور دیگری به اصفهان سفر کرده اند .

خانمی 24 ساله از کشور آلمان  چند دقیقه ای را در کنار من گذراند،از او درباره   اصفهان و مردمش پرسیدم ؛با اشتیاق فراوان از سفر به ایران و اصفهان برایم گفت و تصمیم داشت  مدت زمان بیشتری را در اصفهان بماند تا بتواند تمام نقاط دیدنی و تاریخی شهر را از نزدیک ببیند .

از وی  درباره وضعیت بازار و اینکه خرید انجام دادید یا خیر پرسیدم که این گونه پاسخ داد؛ اصفهان سوغاتی ها و صنایع دستی بسیار چشم نوازی داره و این موضوع من را شگفت زده کرده  اما متاسفانه برخی قیمت ها سر سام آوره و البته وضعیت بحران اقتصادی شاید دلیل این موضوع باشد  و ما قبل آمدن به ایران از این موضوع اطلاع داشتیم.

معرفی سایت خرید صنایع دستی به گردشگران

 فریدون اللهیاری  مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در  گفت وگوی اختصاصی باخبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،  با اشاره به اینکه در سال جدید تا کنون هیچ گونه تخلفی گزارش نشده و خیال ما را تا حد قابل توجهی راحت کرده است گفت :در کل کشور مسائل مربوط به گردشگری با حساسیت بسیار زیادی مورد برسی قرار می گیرد و کمیسیون امنیت گردشگری مرتبا تشکیل و مسائل مربوط به گردشگران  را رصد، پیگیری و مشکلات آنان را با حمایت دستگاه های ذیربط  حل می کند.

حضور گردشگران جوان در اصفهان کمک شایانی به اقتصاد می کند

همچنین در استان اصفهان  ستاد هماهنگی اجرایی  خدمات سفر که شامل دستگاه ها و کمیته های مختلف در حوزه های  گوناگون است  و  مسئولیت های مختلف دستگاه ها را به آنان ابلاغ و در صورت بروز مشکل و یا تخلف با جدیت با متخلفان  برخورد می کند در حال فعالیت است.

به گفته اللهیاری، سازمان میراث فرهنگی اصفهان  با نظارت جدی  برعملکرد  آژانس ها  و راهنمایان تورها در حال خدمت رسانی است و برای کنترل بیشتر ،  اقدام به ایجاد فضایی مناسب برای حضور ناظرین صنفی و نظارت مستقیم بر عملکرد تورها و راهنمایان تور ها    در سایت های خاص گردشگری اصفهان  با هماهنگی انجمن راهنمایان تور کرده است.

بر اساس گفته های وی ،غالب توریست ها از طریق تورها  وارد شهر اصفهان  می شوند و آژانسی که مسئولیت تور را به عهده دارد تمام سرویس ها و خدمات را به صورت رسمی با مراکز معتبر در اختیار گردشگران قرارمی دهد و راهنمایان تورها کنترل های لازم را انجام می دهند ؛بنابراین امکان بروز تخلف در این شرایط بسیار محدود است.

گردشگرانی که به صورت انفرادی وارد اصفهان می شوند نیز  عموما  کسانی هستند که  از تجربه، شناخت و دقت نظر بالایی برخوردارند   و قبل از اینکه وارد هر منطقه ای شوند تمام اطلاعات لازم و تحقیق های میدانی را کسب می نمایند.

اللهیاری در ادامه گفت :برای خرید صنایع دستی در  اصفهان سایت معتبری به  توریست ها معرفی می شود  به طوری که بعد از خروج این عزیزان از کشور نیز امکان  شکایت و پیگیری از طریق ایمیل محیا است و تمام مسائل به صورت کامل مورد بررسی و نتیجه به آنان از طریق ایمیل گزارش می شود.

 وی در پایان افزود :تمام مکان های دیدنی و تاریخی در ایران تعرفه های مشخصی برای هزینه های  ورودی گردشگران داخلی و خارجی دارند که  نظارت های بسیار جدی در این مورد انجام می گیرد.

حضور گردشگران جوان در اصفهان کمک شایانی به اقتصاد می کند

به یاد داشته باشیم که ما در اصفهان زندگی می کنیم، اصفهانی که یکی از بزرگترین شهرهای تاریخی در ایران است و جاذبه‌هایی مانند میدان تاریخی نقش جهان، سی‌وسه پل، مساجد قدیمی و ... را در خود جای داده و   همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی است.

به نظر می رسد برای رونق صنعت گردشگری در استان اصفهان باید تمام مردم ،سازمان ها و مراکز مختلف با همراهی و یکدلی و  در نهایت مهمان نوازی و انصاف  دست به دست هم دهند و هویت و ملیت و قدمت و فرهنگ  اصیل ایرانی  را به جهانیان معرفی کنند.

انتهای پیام/س

گزارش از فاطمه نادری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.