تاری ضمن انتقاد از بروکراسی پیچیده اداری حاکم بر گمرک ،انجام صحیح و دقیق ترخیص نسیه کالا را در ارتقا توان تولید ملی موثر دانست.

بروکراسی پیچیده اداری حاکم بر گمرک سد راه تولید ملیفتح الله تاری کارشناس مسائل اقتصادی در گفت وگو با خبرنگار  اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ترخیص مواد اولیه مورد نیاز کارخانه های تولیدی و  صنعتی به صورت نسیه از گمرک، اظهار کرد: طبق ماده 42 قانون امور گمرکی این تسهیلات از گذشته وجود داشته است. در صورت اجرا و تداوم آن نه تنها خط تولید کارخانه ها از حرکت باز نخواهد ایستاد بلکه از بیکاری پنهان کارگران نیز جلوگیری  خواهد شد.

وی گفت:اگرچه تسهیلات گمرک برای تولید کنندگان منافعی به همراه دارد اما بر اقتصاد کلان کشور  تاثیر چندنی نخواهد داشت.

این کارشناس مسائل اقتصادی ضمن انتقاد از بروکراسی پیچیده اداری حاکم بر گمرک ،ارائه صحیح و دقیق تسهیلات گمرک را در ارتقا توان تولید ملی موثر دانست.

تاری در پاسخ به این سوال که آیا ترخیص نسیه مواد اولیه تولیدکنندگان از گمرک باعث اشتغال زایی می شود، بیان کرد: عوامل متعددی ازجمله قانون کار، بیمه تامین اجتماعی و مالیات در اشتغال زایی تاثیر گذارند که باید یک بازنگری اساسی به منظور اصلاح قوانین در آنها صورت بگیرد، تا شاهد تغییراتی در اشتغال باشیم .علاوه بر این دستگاه های ذیربط باید با ارائه طرح های جدید برای جذب سرمایه گذاری کلان به فکر اشتغال زایی افراد جامعه باشند.

وی با بیان اینکه گمرک گلوگاه تجارت کشور است،افزود:بعلت اهمیت این جایگاه باید رئیس گمرک مستقل باشد، تا مدیریت کنترل ورود و خروج کالاها  به درستی اجرا شود  و بتواند اقتصاد ملی را از هجوم تند بادهای تجارت های جهانی حفظ کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی، عدم به کار گیری افراد متخصص در بخش های مختلف را اصلی ترین مشکل کشور دانست.

وی در پایان تاکید کرد:برای نجات تولیدکنندگان از خطر ورشکستگی با بازگشت دور جدید تحریم ها ،حمایت از تولیدکنندگان امری ضروری است.

انتهای پیام/

حمایت از تولیدکنندگان امری ضروری است

برچسب ها: گمرک ، اقتصاد ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار